راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

مساجد زمینه ساز مشاغل در حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۰۶۷۵۷
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
مساجد زمینه ساز مشاغل در حاشیه شهر مشهد
گزارش شهرآرا از طرح معرفی فرصت‌های شغلی به اهالی حاشیه شهر مشهد که با همکاری مساجد کلید خورده است.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ روند پیشرفت مناطق حاشیه شهر مشهد اگرچه در سال‌های گذشته بسیار امیدوارکننده بوده، همچنان چهره آشکار محرومیت در برخی از این مناطق نمایان است. همین دغدغه سبب شده است موضوع توانمندسازی ساکنان حاشیه شهر مشهد به تازگی توجه مسئولان را به خود جلب کند.

در همین راستا مقرر شده است طرح «مسجد کارآفرین» در حاشیه شهر با هدف آسان شدن دسترسی ساکنان این مناطق به فرصت‌های شغلی اجرا شود. بولوار رسالت مشهد و محلات اطراف آن به خصوص محدوده شمالی این بولوار، جزو همین مناطق کم برخوردار به شمار می‌آید.

به دنبال نیروی کار متخصص و متعهد

زدودن گرد محرومیت از چهره حاشیه شهر با تخصیص بودجه‌های عمرانی و اجرای طرح‌های اقتصادی، همواره به عنوان یک اولویت راهبردی برای مدیریت شهری مطرح بوده و این امر به خصوص از زمان تخصیص ۳۸ درصد از بودجه شهری در سال ۱۴۰۱ به مناطق و پهنه‌های حاشیه ای، وارد مرحله جدیدی شد است.

به همین ترتیب، اجرای طرح ویژه مساجد کارآفرین، یکی دیگر از اقدامات سازنده و مؤثری است که با روندی زودبازده، زمینه ایجاد اشتغال پایدار را به طور هدفمند در مناطق حاشیه مشهد فراهم می‌کند.

جلال حشمتی، مسئول شرکت کارآفرینی فعال در مسجد محله همت آباد، درباره این طرح به شهرآرا می‌گوید: با همکاری امامان جماعت و هیئت امنای مساجد شاخص در هر محله حاشیه شهر، ابتدا فراخوان اجرای طرح مساجد کارآفرین در محلات منتشر می‌شود تا افراد داوطلب اشتغال در پاسخ به فراخوان، نام نویسی کنند.

پس از اینکه فهرستی از نام داوطلبان تهیه شد، کارشناسانی از طرف شرکت مأموریت پیدا می‌کنند تا در یک روز مشخص، در مسجد حاضر شوند و با کمک مصاحبه‌های کاری، صحت ادعای داوطلبان درباره مهارت‌ها و توانمندی هایشان را بررسی کنند؛ این درحالی است که تا پیش از این مرحله، تعامل و ارتباط لازم با صنایع و کارخانجات انجام گرفته است و فرصت‌های شغلی مشخص شده اند. سرانجام افراد متناسب با تخصصشان به کارخانجات، کارگاه‌های تولیدی و واحد‌های صنعتی معرفی می‌شوند.

وی می‌افزاید: اگرچه به دلیل حضور مستقیم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر و مجری طرح، اصناف و صاحبان مشاغل درباره جذب این افراد و تامین الزامات قرارداد‌های آن‌ها به خوبی توجیه شده اند، فراتر از جبر سازمانی، حقیقت این است که صاحبان صنایع و کارخانجات پس از سپری کردن دوران رکود و بحران اقتصادی، هم اکنون به دنبال ترمیم آسیب‌ها هستند و به همین واسطه خود مشتاقند بسیاری از فرصت‌های شغلی را که تا پیش از این در شرایط تعدیل نیرو قرار داشت، دوباره با نیروی کار متخصص و متعهد تکمیل کنند.

این انگیزه جدید درمیان اصناف و صاحبان صنایع بزرگ و کوچک، زمینه ساز اصلی برنامه ریزی‌ها برای اجرای طرح مساجد کارآفرین بوده است.

بارقه‌های امید در عرصه اشتغال

استقبال ساکنان محله همت آباد، نشانه بارز رضایتمندی ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد از اجرای طرح و مؤید این حقیقت بوده است که مردم به اثربخشی این رویداد امیدوارند.

امید ایجادشده دربین اقشار محروم و کم برخوردار جامعه برای بهبود معیشت و زندگی که جزو پیامد‌های مثبت اجرای طرح مساجد کارآفرین در مشهد است، به این دلیل بوده است که مجریان، ابعاد اجرایی طرح را محدود به سرپرستان خانوار ندانسته اند و اگرچه بخش درخورتوجه افرادی که در این طرح نام نویسی می‌کنند، مردان و زنان سرپرست خانواری هستند که رفع مشکلات معیشتی خانواده شان، اصلی‌ترین انگیزه آن‌ها برای ثبت نام است، درکنار آن، این امکان فراهم شده است تا بسیاری از جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی و حتی افرادی که سوءسابقه قضایی دارند، نیز برای مشاغل مرتبط نام نویسی کنند و در قالب طرح مساجد کارآفرین، برای کار به صاحبان صنایع معرفی شوند.

علاوه بر این، رضایتمندی مردم اصلی‌ترین عامل برای تبلیغ این طرح و معرفی بیشتر آن به افراد دیگر بوده است تا به این ترتیب، همه ساکنان محلات مختلف حاشیه مشهد به تأثیرگذاری آن خوش گمان باشند و حتما در طرح نام نویسی کنند.

یکی از داوطلبان اشتغال، در مسجد حضرت اباالفضل محله همت آباد در این باره به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: یک هفته قبل که از اجرای طرح در مسجد محله مطلع شدم، بلافاصله ثبت نام کردم؛ چون چند نفر از اقوام و خویشان ما که ساکن محله گلشهر هستند و پیش از این در طرح مساجد کارآفرین ثبت نام کرده بودند، هم کنون در کارخانه قند، کارخانه سیمان و بعضی کارگاه‌های دیگر مشغول کار هستند.

یکی دیگر از ساکنان محله با بیان اینکه تاکنون تلاش هایش برای پیدا کردن شغل به نتیجه نرسیده است، می‌گوید: نزدیک شش ماه است که به دلیل تعطیلی کارگاه خیاطی‌ای که در آن کار می‌کردم، بیکار هستم. به اینجا آمده ام؛ چون شنیده ام به سرعت برای افراد کار پیدا می‌کنند. الان فقط به دنبال تامین حداقل حقوقی برای زندگی زن و فرزندانم هستم.

امنیت شغلی

کارجویی بدون صرف هزینه و بدون نیاز به پیگیری‌های اداری، جزو مزیت‌های مهم طرح مساجد کارآفرین است. سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان این مطلب به شهرآرا می‌گوید: فاز نخست طرح مساجد کارآفرین، حدود دو ماه است که با مشارکت ۱۳ شرکت متخصص کاریابی و در ۶۰۰ مسجد واقع در پهنه‌های حاشیه‌ای مشهدالرضا اجرا می‌شود.

هدف راهبردی و انگیزه اصلی ما این بود که مردم بتوانند بدون پرداخت هزینه و درگیر شدن با روال پیچیده اداری، شغل مدنظر خود را پیدا کنند و به همین دلیل اگرچه هزینه ثبت نام و مشاوره کارجویان در کاریابی‌ها حدود ۶۵ هزارتومان است و حق العمل این شرکت‌ها برای پیگیری امور اداری کارجویان از یک میلیون تومان نیز فراتر می‌رود، در طرح مساجد کارآفرین اولا داوطلبان و کارجویان به صورت رایگان نام نویسی می‌کنند و دوم اینکه کارشناسان کاریاب، به پیگیری روال اداری و قانونی آن مکلف شده اند و لذا کارجویان با کمترین زحمت می‌توانند مشغول کار شوند.

محمدامین بابایی می‌افزاید: تضمینی بودن شغل فراهم شده برای افراد در این طرح، جزو دیگر مزایای بزرگ آن است، به طوری که پس از دو هفته تا یک ماه از آغاز به کار هر کارجو در واحد‌های صنعتی و تولیدی، واحد‌های نظارتی و بازرسان اداره کار پیوسته صنایع هدف را تحت نظر قرار می‌دهند تا از بیمه، مزایا و رعایت کامل حقوق کارگران در شغلشان اطمینان پیدا کنند و به این دلیل، می‌توان گفت که اگر فردی شغل خود را از طریق طرح مساجد کارآفرین به دست بیاورد، می‌تواند از آینده و امنیت شغلی خویش اطمینان داشته باشد.

اگرچه طرح مساجد کارآفرین که برای نخستین بار در کشور به میزبانی مشهدالرضا اجرا می‌شود، می‌تواند نویدبخش فرارسیدن روز‌هایی خوش در عرصه اشتغال زایی و مبارزه با بیکاری باشد، به نظر می‌رسد که برقراری اتصال میان کارجویان و کارفرمایان در حوزه صنایع و کارگاه‌های تولیدی باوجود اثربخشی زیاد در عرصه تولید و اشتغال، مرحله‌ای مقدماتی برای یک طرح آزمایشی است و اگر اهداف این طرح به طور کامل در مشهد تحقق یابد، حتی می‌توان به اجرای گسترده آن در سطح کشور امیدوار بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->