جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

واردات تمامی مدل‌های آیفون به کشور ممنوع شد

  • کد خبر: ۱۰۹۵۸۶
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
  • ۲
واردات تمامی مدل‌های آیفون به کشور ممنوع شد
 پس از ممنوعیت موقت و یک هفته‌ای ثبت سفارش آیفون، اکنون خبر از تغییر اولویت‌بندی این گوشی‌ها به گروه کالایی ۲۷ به گوش می‌رسد. انجمن واردکنندگان موبایل با تایید این خبر گفت چنین اقدامی می‌تواند موجب ممنوعیت واردات آیفون شود.

به گزارش شهرآرانیوز، فعالین بازار موبایل هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت جهت دریافت ارز، با پیغام «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» رو به رو می‌شوند.

ممنوعیت واردات آیفون

هفته گذشته نیز این سامانه برای ثبت درخواست ارز جهت واردات آیفون، خطایی مبنی بر اینکه امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه جاری امکان پذیر نیست، نمایش می‌داد. اکنون به نظر می‌رسد محدودیت‌ها برای واردات این گوشی ادامه دارد.

گروه ۲۷، کالا‌هایی هستند که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود. لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، برخی از کالا‌هایی هستند که در قالب گروه ۲۷ بوده و واردات آن‌ها به کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است.

پیش از این نیز اعلام شده بود واردات گوشی‌های آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است.

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد این تصمیم از نظر اقتصادی نادرست بوده و شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند.

او همچنین معتقد است این تصمیم، نگرانی‌های مختلفی را برای دارندگان آیفون در کشور به دنبال خواهد داشت:

«قیمت این گوشی احتمالا تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. همین امر سبب افزایش سرقت شده که امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر به علت عدم سرویس دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، جهت تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، نیاز به ورود این گوشی‌ها به کشور است؛ که این محدودیت نیز مشکلاتی برای کاربران این گوشی‌ها ایجاد خواهد کرد.»

اسحاقی خاطرنشان کرد هم اکنون نیز چند هزار گوشی آیفون در گمرک بوده که با این تغییر وضعیت، ترخیص آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

او در صحبت‌های خود از تلاش این انجمن برای تعامل با وزارت صمت پیرامون تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با واردات آیفون سخن گفت: «ما با هر نوع ممنوعیتی مخالف هستیم. به مسئولان وزارت صمت نیز گوش‌زد کرده‌ایم که چنین تصمیمی، تبعات اقتصادی داشته و به بازار شوک وارد خواهد کرد. حتی به آن‌ها پیشنهاد کردیم حداقل این سخت‌گیری‌ها را برای سری آیفون ۱۴ و بعد از آن وضع کنند تا گوشی‌هایی که اکنون در بازار و دست مشتریان است با مشکل رو به رو نشده و امکان خدمات‌دهی وجود داشته باشد.»

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پایان تاکید کرد چنین تصمیمی منجر به رونق قاچاق و واردات گوشی مسافری به کشور خواهد شد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ایام حج واجب نزدیک است، بار دیگر سودجویانی از پاسپورت حجاج جهت واردات گوشی مسافری استفاده کنند که تبعات اقتصادی و ارزی خواهد داشت. سه سال پیش، آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات با انتشار توییتی به بحث سوء استفاده از پاسپورت حجاج اشاره کرده بود.

گفتنی است عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل هفته گذشته در گفتگو با دیجیاتو، لطمه به اشتغال، کاهش درآمد دولت و رونق مجدد قاچاق را از جمله تبعات ممنوعیت و محدودیت در واردات آیفون دانست: «سالیانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار صرف واردات گوشی‌های پرچمدار و آیفون می‌شود که با تداوم این تصمیم، واردات آیفون وارد مسیر قاچاق می‌شود و ارز آن از بازار آزاد تامین خواهد شد که فاجعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.»

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
0
الحمدالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
0
خدا رو شکر بزرگترین مشکل کشور حل شد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->