به گزارش شهرآرانیوز، کوروش خواجوی اظهار کرد: تیرماه سال ۹۶ پروانه ساختمانی پروژه متروپل صادر میشود؛ اما این پروانه از نظر قانون نظام مهندسی ساختمان غیرقانونی بوده است، چراکه در واقع با امضای یک شرکت مهندس مشاوری بهعنوان (ن) بوده که از وزارت راه و شهرسازی مجوز نداشته است.
وی ادامه داد: قاعدتا شهرداری نباید برای این پروژه، پروانه صادر میکرد، اما با توجه به روابط مالک و تحت عنوان نقشههای فراظرفیتی پروانه ساختمانی صادر میشود.
وی افزود: شرکت مشاور برای اینکه به کارش ظاهر قانونی بدهد، امضای یک سری از مهندسان ناظر و طراحی سازمان نظام مهندسی را میگیرد و به آنها میگوید این نقشهها را میخواهیم به نظام مهندسی ببریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: بعد از اینکه طراحان متوجه میشوند نقشهها قرار نیست به نظام مهندسی برود طی یک نامه کتبی انصراف و عدم اعتبار این نقشهها را اعلام میکنند. این مهندسان میگویند در این پروژه هیچ نقشی نداریم. از سوی دیگر نظام مهندسی ساختمان آبادان هم طی نامهای به شهرداری این موضوع را اعلام و خواستار توقف پوژه متروپل میشود.
خواجوی اضافه کرد:، اما متاسفانه بعد از یک مدتی که شهرداری و مالک مقاومت کردند در نهایت قانع شدند که ناظران مهندسی معرفی شوند. در آن مقطع سیاست نظام مهندسی این بود از هر مرحلهای که اجازه دهند به پروژه ورود کند بتواند از همان جا کارش را دنبال کند. در ادامه ناظران گزارش میدهند سازه پروژه مشکل دارد.
وی تصریح کرد: ساختمان بر اساس همان نقشه اولیه شرکت مشاور «ن» ۹ سقف بود،، اما با توجه به توافق با شهرداری برای پرداخت جریمه، سه سقف دیگر به این سازه اضافه میشود. مهندسان ناظر بلافاصله این وضعیت را به شهرداری گزارش داده و خواستار توقف ساخت پروژه تا بررسی وضعیت سازهای و ضرورت مقاومتسازی آن میشوند.
وی تاکید کرد: آخرین گزارش مربوطه ۳۱ فروردین امسال نسبت به ۳ طبقه هشدار داده است. این گزارش ۶ اردیبهشت امسال در دبیرخانه شهرداری ثبت شده است.
وی با بیان اینکه شهرداری اعتنایی به این گزارش نمیکند، اظهار کرد: ظاهرا در تاریخ ۱۵ اردیبهشت شهرداری طی نامهای به مالک اعلام میکند مانعی برای ساخت و ساز وجود ندارد و میتواند آن را ادامه دهد. در کنار این اداره کل راه و شهرسازی طی نامهای به شهرداری نسبت به عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در سازه متروپل هشدار داده است.
وی یادآور شد: اسکلت سازه متروپل بتی و سقف آن وافل بوده است. در مقطعی هم یکی از کارشناسان مطلع از سازه بازدید کرده و درباره سقف وافل تذکر جدی به مالک ساختمان متروپل داده است.