راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

کمیسیون ماده ۱۰۰ در مسیر حذف؟

  • کد خبر: ۱۱۰۱۳۲
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کمیسیون ماده ۱۰۰ در مسیر حذف؟
طرحی در مجلس در دست بررسی است که در صورت تصویبش، کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی حذف و این نوع تخلفات با قلع روبه رو خواهند شد.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ سال هاست که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به موضوع بررسی تخلفات ساختمانی پرداخته و آرای خود را درباره این تخلفات، بیشتر به صورت حکم قلع بنا یا جریمه تخلف صادر کرده، اما اکنون طرحی در مجلس در دست بررسی است که در صورت تصویبش، کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی حذف و این نوع تخلفات با قلع روبه رو خواهند شد.

دراین زمینه مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره طرح در دست بررسی در مجلس شورای اسلامی با موضوع حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: هنوز این طرح مصوبه مجلس را ندارد، اما این طرح با محوریت این موضوع است که در ابتدا هرگونه تخلف ساختمانی به محض مشاهده از سوی عوامل شهرداری که ضابط قضایی می‌شوند، با همکاری نیروی انتظامی رفع تخلف می‌شود و در صورت مشاهده تخلف، این ضابطان قضایی برای تخریب اقدام می‌کنند.

مسعود ایاز افزود: در صورت تصویب این طرح و اجراشدن آن، کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ برای بررسی تخلفات ساختمانی که حکم آن ممکن است جریمه باشد یا قلع، جایگاهی ندارند و این کمیسیون‌ها به شکل کنونی وجود نخواهند داشت و فقط برای پرونده‌های قدیمی در بازه‌ای مشخص کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ پرونده‌ها را تعیین تکلیف می‌کنند.

اما در تخلف‌های ساختمانی جدید ضابطان قضایی که همان مأموران شهرداری و نیروی انتظامی هستند، تخلفات را تخریب خواهند کرد.

وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که بنده دارم، این موضوع از کمیسیون عمران مجلس بیرون آمده و قرار است در صحن علنی مجلس بررسی شود، اما زمان آن را نمی‌دانم.

ایاز در پاسخ به اینکه آیا شما موافق حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ هستید، گفت: کلیات این طرح باتوجه به اینکه مأموران شهرداری ضابط قضایی می‌شوند و می‌توانند برای رفع تخلفات در کمترین زمان اقدام کنند و نظم و انضباطی در ساخت وساز شهری شکل می‌گیرد، خوب است، اما در اجرای آن، همچنان معتقدیم که بعضی تخلف‌ها نباید به تخریب برسد.

به عنوان نمونه در اجرای ساخت یا ساختمان خطا‌هایی با درصد کم ایجاد می‌شود؛ بنابراین لازم است که این قانون تبصره‌هایی داشته باشد تا درصد مشخصی از خطا در ساخت به جای قلع منجر به جریمه شود.

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد ادامه داد: در سال‌های گذشته براساس جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ و براساس طرح‌هایی که وجود داشته، در برخی معابر مدل‌های ساختی شکل گرفته است.

به عنوان نمونه در معبری ساختمانی با پنج طبقه ساخته شده است و اگر قرار باشد با اجرای این قانون در آن معبر فقط ساختمانی سه طبقه باشد، نوعی ناهماهنگی بین ساختمان‌ها شکل می‌گیرد.

اکنون مرجع تصمیم گیری برای این موضوعات کمیسیون ماده ۱۰۰ است، اما با تصویب و اجراشدن طرح جدید مرجعی برای این نوع تصمیم گیری‌ها نیست؛ بنابراین باید در این طرح مرجع فنی برای موضوع‌های خاص دیده شود.

ایاز در ادامه به آمار آرای صادرشده کمیسیون ماده ۱۰۰ در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری به پرونده ۱۴ هزارو ۵۰۰ ملک رسیدگی کرد که این عدد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۸ هزار پرونده بررسی ملک رسید.

وی افزود: از حدود ۱۸ هزار پرونده بررسی شده ملک در کمیسیون ماده ۱۰۰، ۶۷ درصد جریمه شدند، ۱۶ درصد آمار به تجاری‌های غیرمجاز مربوط بود که برای تعطیلی آن‌ها رأی صادر شد و برای ۱۷ درصد از املاک نیز رأی قلع بنا صادر شد.

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد افزود: البته باتوجه به انجام اقدامات پیشگیرانه درباره ساخت وساز تخلف دار، روند ورود پرونده‌ها در سه ماه انتهایی پارسال نسبت به سه ماه انتهایی سال ۱۳۹۹ کاهشی بوده است که این روند همچنان در سال ۱۴۰۱ ادامه دارد. امیدواریم روند ورودی پرونده در ادامه سال هم کاهشی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->