جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

گره‌گشایی از ۳۵ هزار پرونده قلع بنا مشهد نیازمند تدبیر دستگاه قضا

  • کد خبر: ۹۷۴۷۸
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
گره‌گشایی از ۳۵ هزار پرونده قلع بنا مشهد نیازمند تدبیر دستگاه قضا
مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری: تعداد زیادی از پرونده‌های رسوبی قلع بنا با توجه به تغییر وضعیت قابلیت تبدیل شدن به جریمه و پاسخگویی را دارند.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ ماجرای رشد ساخت وساز‌های غیرمجاز در مشهد تقریبا از ۱۰ سال پیش آغاز شد و افزایش ناگهانی و سرسام آور قیمت مسکن در چند سال گذشته و استقبال مردم از خرید خانه‌های وکالتی و قول نامه‌ای که به دلیل تخلفات ساختمانی پایان کار و سند ندارند، باعث شد تا آتش این گونه از ساخت وساز به ویژه در حاشیه و حریم مشهد شعله ورتر شود.

شهرداری، اما از همان ۱۰ سال پیش برخورد قانونی و جدی با این ساخت وساز‌ها را در دستورکار داشته و تا امروز چندین هزار حکم قلع هم برای این بنا‌های ناایمن صادر کرده است، اما بنابه دلایلی آن طور که شهردار مشهد اعلام کرد، بیش از ۳۵ هزار مورد از این پرونده‌ها بلاتکلیف مانده اند و باید وضعیتشان مشخص شود و تنها نهادی که می‌تواند مجوز بررسی دوباره این پرونده‌ها را صادر کند، دستگاه قضاست.

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ می‌گوید که تعداد زیادی از پرونده‌های رسوبی قابلیت تبدیل شدن به جریمه و پاسخگویی را دارند. ماجرای ۳۵ هزار پرونده رسوبی و اجرانشده قلع بنا را شهردار مشهد در جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس قوه قضائیه علنی کرد.

سیدعبدا... ارجائی در این جلسه گفت که این پرونده‌های تخلف ساختمانی در مشهد بلاتکلیف هستند و وقتی حکم قلع اجرا نمی‌شود، گواهی پایان کار نیز صادر نمی‌شود و خریدوفروش با تخلف و فساد صورت می‌گیرد و باعث افزایش پرونده‌های قضایی می‌شود. شهردار مشهد از دستگاه قضایی خواست تا کمیسیون دیگری برای بررسی دوباره این پروند ه‌ها تشکیل شود و این نوع رأی‌ها در آن کمیسیون تعیین تکلیف شوند.

پرونده‌های رسوبی

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با اشاره به جزئیات این پروند ه‌های بلاتکلیف گفت: تعدادی از پرونده‌ها که در کمیسیون ماده ۱۰۰ دارای حکم قلع بوده و بلاتکلیف مانده اند، پرونده‌های رسوبی بیش از ۱۰ سال قبل است که رأی آن‌ها اجرا نشده است و بلاتکلیف مانده اند.

بخشی از این پرونده‌ها مربوط به ساخت وساز‌هایی است که پیش از این در حاشیه شهر بوده و در حریم شهر انجام شده بودند، اما بعد به محدوده شهری اضافه شده اند و اکنون قابلیت پاسخگویی دارند.

مسعود ایاز با تأکید بر اینکه فقط دیوان عدالت اداری می‌تواند به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ پس از قطعی شدن وارد شود، ادامه داد: نکته مهم اینجاست که برای این کار باید ابتدا اجازه بررسی دوباره به این پرونده‌ها در کمیسیون‌های هم عرض کمیسیون ماده ۱۰۰ داده شود.

بخش زیادی از این پرونده‌ها وضعیت پاسخگویی دارند

وی افزود: تعداد زیادی از این ۳۵ هزار پرونده وضعیت پاسخگویی دارند. چون بخشی از آن‌ها مربوط به ساخت وساز‌هایی است که خارج از محدوده بوده اند، اما اکنون جزو محدوده هستند. تعدادی از آن‌ها شاکی داشته اند، اما اکنون شاکی از شکایتش منصرف شده است.

همچنین پرونده‌هایی در میان آن‌ها هست که براساس وضعیت زمان ساخت برایشان رأی قلع صادر شده است، ولی در وضعیت کنونی آن رأی می‌تواند به جریمه تبدیل شود. با توجه به این موضوع، اگر پرونده‌های رسوب شده در کمیسیون ماده ۱۰۰ دوباره بررسی شوند، تعداد زیادی از ۳۵ هزار پرونده موجود قابلیت تبدیل شدن به جریمه و پاسخگویی را دارند.

می‌توان بعضی از آرای قلع را به جریمه تبدیل کرد

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با بیان اینکه بنا‌هایی که استحکام بنا نگرفته اند، همچنان مشمول قلع بنا خواهند بود، گفت: ساختمان‌هایی که به دلیل نداشتن استحکام بنا برایشان حکم قلع صادر شده است، تا زمانی که استحکام بنا را ایجاد نکنند، رأی قلعشان پابرجاست و شامل این مسئله نمی‌شوند.

ایاز از بررسی و تعیین تکلیف یک ماهه پرونده‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ خبر داد و تصریح کرد: رأی قلع این ۳۵ هزار پرونده رسوب شده به دلایل مختلف و مسائل فنی قابلیت اجرا ندارد و بلاتکلیف مانده  است و به همین دلیل شهردار مشهد از رئیس دستگاه قضایی خواستار مجوز بررسی دوباره پرونده‌ها در کمیسیون‌های هم عرض ماده ۱۰۰ شد که با توجه به تغییر وضعیت می‌توان با تفسیر رأی به نفع مردم که شعار شهردار نیز هست، آرای قلع تعداد زیادی از پرونده‌ها را به جریمه تبدیل و مشکل مردم را حل کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->