دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
سرخط خبرها

دیه چشم، در قانون چگونه محاسبه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۱۰۱۴۳
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
دیه چشم، در قانون چگونه محاسبه می‌شود؟
طبق قانون مجازات اسلامی، ورود آسیب به چشم چه به صورت عمدی و یا غیر عمدی مستوجب دریافت دیه است که با درخواست شاکی قابل دریافت است.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ آنچه در مورد دریافت دیه اهمیت دارد این است که در دیه چشم تفاوتی در مبلغ دیه در ماه حرام و غیر حرام نیست و دیه چشم در ماه حرام بیشتر نمی‌شود. احمد حسینی وکیل و کارشناس حقوق بیان می‌دارد به دلیل حساسیتی که چشم دارد چنانچه آسیبی به چشم وارد شود می‌توان قبل از شکایت نظر پزشکی قانونی را اخذ کرد و پس از دریافت نظریه پزشکی قانونی، دادگاه با بررسی کامل شکایت طرح شده از جانب شاکی رسیدگی می‌کند. حسینی ضمن توضیح صدمات به چشم به برسی ابعاد دریافت دیه چشم می‌پردازد که ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

در صورت آسیب به چشم، آیا میزان بینایی در حکم قاضی تأثیر دارد؟ و چنانچه فردی دچار شب کوری باشد آیا میزان دیه کمتر می‌شود؟

خیر، نمی‌توان گفت که میزان بینایی در این حکم، تأثیرگذار است. چشم‌هایی که میزان بینایی آن‌ها متفاوت است تأثیری در حکم قاضی ندارند و چنانچه شخصی دچار شب کوری یا انحراف چشم باشد، تأثیری در میزان دیه ندارد.

وجود لکه‌های دائمی روی چشم و لایه‌ای که روی چشم را می‌پوشاند چه تأثیری در میزان دیه دارد؟

در صورتی که لکه دائمی در چشم وجود داشته باشد که این لکه و لایه دائمی مانع بینایی قسمتی از چشم شود و مقدار آن را بتوان تعیین کرد، به همان میزان از دیه کسر می‌شود، ولی چنانچه تعیین آن مقدار ممکن نباشد، به جای دیه ارش (که عبارت است از دیه‌ای که در شرع تعیین نشده و قاضی بر حسب نظر کارشناس آن را تعیین می‌کند.) پرداخت می‌شود.

دیه چشم کسی که به طور مادرزادی از یک چشم نابیناست، چگونه محاسبه می‌شود؟

در صورتی که شخصی از یک چشم، به صورت مادرزادی، نابیناست، اگر چشم بینای او دچار آسیب شود دیه کامل دریافت خواهد شد همچنین اگر در اثر حوادثی مثل جنگ و یا حوادث طبیعی تنها یک چشمش بیناست در این صورت، دیه از بین بردن تنها چشم بینای او، دیه کامل دارد.

در صورتی که شخص یک چشمش را در اجرای قصاص از سوی حکم دادگاه از دست داده باشد و تنها یک چشم داشته باشد قانون گذار چگونه دیه چشم را محاسبه می‌کند؟

چنانچه فردی، چشمش را در اثر قصاص یا عوامل جنایی، که سزاوار آن بوده یا حکمی که که استحقاق پرداخت دیه آن را داشته است، از دست داده است. در این مورد، نصف دیه کامل به او تعلق می‌گیرد.

در صورت از بین رفتن پلک ها، آیا دیه جداگانه به فرد آسیب دیده پرداخت می‌شود؟

طبق قانون مجازات اسلامی، چنانچه هر چهار پلک، از بین برود دیه یک انسان کامل را دارد، اما از بین بردن هر کدام از پلک‌های بالا، یک ششم دیه کامل و هر کدام از پلک‌های پایین، یک چهارم دیه کامل را شامل می‌شود.

در صورتی که شخصی پلک و چشمش را هم زمان با هم از دست بدهد آیا یک دیه دریافت می‌کند؟

چنانچه شخصی، چشم و پلک را با هم و یا هم زمان از دست بدهد، دیه چشم، جداگانه محاسبه می‌شود و دیه پلک نیز به طور مجزا، محاسبه می‌شود. باید در نظر داشت دیه شکافتن هر کدام از پلک‌های بالا، یک ششم دیه کامل و هر کدام از پلک‌های پایین یک چهارم دیه کامل دریافت می‌شود.

چنانچه در اثر آسیب رسیدن به سر، شخص بینایی خود را از دست بدهد دیه چگونه دریافت می‌شود؟

در صورت آسیب رسیدن به سر، چنانچه بینایی شخص از بین برود یا دید او کم شود، هرکدامشان دیه یا ارش مجزا دارند.

اگر شخصی بینایی اش را به صورت آسیب رساندن به حدقه از دست بدهد دیه چگونه از ضارب دریافت می‌شود؟

از بین بردن یا بیرون آوردن چشم از حدقه که منجر به از بین رفتن بینایی شود، فقط یک دیه دارد و از بین رفتن بینایی، دیه دیگری ندارد.

چنانچه به نحوه محاسبه دیه چشم از جانب پزشکی قانونی اعتراض داشته باشیم راه حل قانونی چیست؟

اعتراض به نظریه پزشکی، هفت روز از تاریخ رؤیت، در صورتی که طرفین دعوا به آن نظریه معترض باشند، انجام می‌شود. طرفین دعوا باید موضوع را به دادرسی که به پرونده رسیدگی می‌کند اطلاع دهند تا در صورت موافقت، پرونده به هیئت‌های تخصصی یا کارشناسی برای بررسی فرستاده شود. باید در نظر داشت هزینه و تعرفه کارشناسی مجدد در صورتی که شخص توان مالی پرداخت تعرفه کارشناسی مجدد را ندارد، هزینه از صندوق دادگستری پرداخت می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->