رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده
سرخط خبرها

دانش‌بنیان‌شدن پیش‌شرط امنیت غذایی

  • کد خبر: ۱۱۰۲۸۷
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
دانش‌بنیان‌شدن پیش‌شرط امنیت غذایی
دکتر علیرضا سوهانی - استاد کشاورزی دانشگاه آزاد مشهد

همواره توجه به امنیت غذایی و برنامه‌ریزی در این زمینه در مرکز توجه همه کشور‌ها بوده است، بااین‌حال این روز‌ها جنگ اوکراین و روسیه و نوسان قیمت موادغذایی در بازار‌های جهانی سبب شده است توجه به این مسئله بیشتر از گذشته شود. کشور‌های زیادی اکنون درصددند تا با اصلاح و بهینه‌سازی بخش کشاورزی بتوانند امنیت غذایی شان را ارتقا بخشند.

دراین‌میان، ایران نیز ازجمله کشور‌هایی است که دغدغه توجه به امنیت غذایی درآن به‌دلیل مسائلی مانند خشک‌سالی و گرانی قیمت موادغذایی در بازار‌های جهانی افزایش یافته است. علاوه بر این، برآورد‌ها نشان می‌دهد که کشاورزی به‌شکل سنتی سبب هدررفتن بخش زیادی از منابع آبی و همچنین نهاده‌ها در بخش کشاورزی ایران می‌شود. همین مسئله تأمین امنیت غذایی را بیش از پیش به خطر می‌اندازد.

درباره افزایش تأمین امنیت غذایی، راهکار‌های مختلفی تاکنون ارائه شده است، اما همه صاحب‌نظران بر این مسئله که از راه‌های دستیابی به این مهم، یعنی دانش‌بنیان‌شدن بخش کشاورزی است، اجماع نظر دارند.

دانش‌بنیان‌شدن کشاورزی به‌حدی مهم است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن توجه کرده‌اند. ایشان در رهنمودهایشان بر این مسئله تأکید کرده‌اند. اما برای حمایت از دانش‌بنیان‌شدن بخش کشاورزی در ایران چه اقداماتی باید انجام شود؟ اول اینکه ایران ظرفیت‌های زیادی برای دانش‌بنیان‌شدن بخش کشاورزی دارد و می‌توان با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت، کشاورزی کشور را به‌سمت دانش‌بنیان‌شدن سوق داد.

اکنون شرکت‌های زیادی در حوزه کشاورزی توانسته‌اند بسیاری از مکمل‌ها و محصولات مرتبط با کشاورزی را تولید کنند؛ محصولاتی که تا پیش از این از خارج وارد کشور می‌شد. یکی از اقدام‌های اولیه که برای حمایت از دانش‌بنیان‌شدن کشاورزی باید انجام شود، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است.

برای حمایت از آن‌ها باید واردات محصولات مشابه به کشور ممنوع شود تا برای تولیدات ایرانی دانش‌بنیان، بازار ایجاد شود. اکنون شاهدیم که در حوزه‌های وارداتی دیگر مانند لوازم‌خانگی و حتی خودرو سعی می‌شود که دغدغه حمایت از تولید داخلی گنجانده شود.

باتوجه به اهمیت حفظ امنیت غذایی در کشور، انتظار می‌رود که حمایت از تولید داخلی در واردات نهاده‌ها و مکمل‌های کشاورزی لحاظ شود و نگذاریم محصولاتی که نمونه داخلی دارند، وارد کشور شوند. بازارسازی برای تولید محصولات دانش بنیان در بخش کشاورزی سبب می‌شود شرکت‌های نوپای ایرانی بتوانند به مرور رشد کنند و حتی کم کم محصولاتشان را به خارج از کشور هم صادر کنند.

درنهایت، راه اصلی رشد شرکت‌های دانش بنیان و تبدیل شدن آن‌ها از شرکت‌های کوچک و متوسط به شرکت‌های بزرگ، ایجاد بازار و خرید از آن هاست تا این شرکت‌های کوچک مقیاس بتوانند کسب وکارشان را گسترش دهند و توان رقابت با شرکت‌های بزرگ جهانی را پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->