معاون اجرایی رئیس جمهور: تکمیل کریدورهای ریلی اولویت دولت چهاردهم است سند آمایش سرزمینی نیاز به بازنگری دارد پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت سکه و طلا (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟ سود ۱۵۰ برابری قاچاقچیان سوخت در آب‌های بین المللی وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟
سرخط خبرها

دوغارون و ظرفیت‌هایی که به آن توجه نمی‌شود

  • کد خبر: ۱۱۰۳۵۹
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
دوغارون و ظرفیت‌هایی که به آن توجه نمی‌شود
مدیر عامل شرکت پایبار گفت: چنانچه عرضه و تقاضای سوخت مورد نیاز کامیون‌ها در مبادی مرزی به درستی مدیریت شود، این امر علاوه بر کاهش قاچاق سوخت در توسعه صادرات و ایجاد اشتغال نقش بسزایی خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جمشید علیپور با بیان اینکه مرز دوغارون به عنوان یک معبر رسمی زمینی و پل ارتباطی با افغانستان ظرفیت بالایی برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی و صادرات کالاهای مورد نیاز کشور همسایه دارد، گفت: اگر نیاز بازار افغانستان به درستی تجزیه و تحلیل و نیز عرضه کالاهای مورد نظر و نیاز مردم افغانستان با کیفیت و کمیت مطلوب برای صادرات به کشور همسایه مدیریت شود علاوه بر ارزآوری از قاچاق جلوگیری خواهد شد.

وی با توجه به موازی کاری دستگاه‌های دولتی در مرز دوغارون، افزود: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی صرفه جویی در هزینه‌ها با کوچک کردن اندازه دولت و حذف موازی کاری دستگاه‌ها به ویژه در فرایند تشریفات تردد در مرزها سبب تسهیل در امور اقتصادی خواهد شد. یکی از مشکلات اساسی در این منطقه اجرای قوانین مربوط به کنترل و بازرسی اسناد و مدارک بعد از تشریفات و در مسیر خروج ناوگان است، در حالی که طبق مصوبات ساماندهی مبادی زمینی کشور و کنوانسیون بین المللی کنترل و بازرسی کالا در مرزها که کشورمان نیز عضو آن کنوانسیون است، انجام کنترل‌های اسنادی و بازرسی‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی قبل از تشریفات گمرکی و آن هم به درخواست گمرک باید صورت گیرد به گونه‌ای که وقتی کامیونی از گیت گمرک عبور کرد فقط مدیریت گذرنامه باید مستقر و پاسپورت راننده را کنترل کند.

علیپور بیان کرد: استانداردسازی فعالیت‌ها و خدمات و ارزیابی و بخش‌های فرآیند تشریفات در راستای تسهیل تردد ناوگان مرزی باید تدوین، مشخص و اعلام شود و در منظر ارباب رجوع نصب و نظارت شود که مدت تشریفات گمرکی، زمان مورد نیاز برای عبور در حد فاصل دو گمرک باید مشخص شود، هر مقدار در تردد کامیون‌ها تسهیلات و سهولت صورت گیرد، این امر قیمت تمام شده کالاهای ایران در بازار هدف را کاهش خواهد داد. تردد کامیون‌ها و تشریفات گمرکی افغانستان در پی تحولات اخیر دچار یک دگرگونی عظیم شده است که نتیجه آن حذف رشوه، تسهیل در تردد کامیون‌ها، شفاف سازی مقررات و تفکیک خطوط حرکتی کامیون‌ها متناسب با نوع بار و سالم سازی است.

وی شناسایی کالاهای مورد نیاز بازار افغانستان و ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان را بسیار تاثیرگذار در امر صادرات دانست و مطرح کرد: اقتصاد کشور همسایه بر پایه تجارت، مهاجرت، معدن و زراعت است، در حالی که ما طبق اعلان مقامات نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داریم در قبال آن با توجه به واردات خدمات ۳میلیون نیروی کارگری افغانستان تراز بازرگانی ما منفی است و ما از این ظرفیت ارزی نیروی کارگری نتوانسته‌ایم استفاده بهینه کنیم. با ساماندهی نیروی انسانی کارگری افغانستانی به جای خروج ارز می‌توانیم با مکانیسمی کالا صادر و خریدار افغانستانی معادل ارزش کالا را به خانواده کارگران شاغل در ایران پرداخت کند با این روش هم دلار در معاملات حذف می‌شود و هم از خروج ارز جلوگیری و معادل آن افزایش کالای صادراتی خواهیم داشت.

درمان و بهداشت نیاز اساسی کشور افغانستان است

وی در ادامه توضیح داد: سهم هندوستان از مداوای اتباع افغانستانی ۵۳ درصد، پاکستان ۳۵ درصد و ایران تنها کمتر از ۱۰درصد است، اکنون که عزیمت بیماران به هندوستان با مشکل مواجه شده می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق سهم توریسم درمانی اتباع افغانستانی را به ایران افزایش داد و با تاسیس و راه‌اندازی بیمارستان در مرز دوغارون و استفاده از پزشکان مهاجر ضمن ارائه خدمات پزشکی و درمانی به مردم کشور همسایه کمک و ارز آوری خوبی هم پیش خواهد آمد اما مدت یک سال است که اقدامات و مکاتبات برای تکمیل و تجهیز بیمارستان در مرز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

مدیر عامل شرکت پایبار گفت: اگر فعالان اقتصادی در مرز دوغارون منسجم شوند و خدمات خود را به خوبی عرضه کنند و روانسازی مناسبی در فرآیند تشریفات به وجود آید با توجه به اینکه مرز دوغارون از نظر زیرساخت‌ها و پرسنل متخصص و با انگیزه دستگاه‌های دولتی در بین مرزهای کشور وضعیت بسیار خوبی دارد، می‌توانند معضلات و مشکلات موجود را به راحتی رفع کنند و برای ورودی کشور گامی موثر بردارند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->