برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

دوغارون و ظرفیت‌هایی که به آن توجه نمی‌شود

  • کد خبر: ۱۱۰۳۵۹
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
دوغارون و ظرفیت‌هایی که به آن توجه نمی‌شود
مدیر عامل شرکت پایبار گفت: چنانچه عرضه و تقاضای سوخت مورد نیاز کامیون‌ها در مبادی مرزی به درستی مدیریت شود، این امر علاوه بر کاهش قاچاق سوخت در توسعه صادرات و ایجاد اشتغال نقش بسزایی خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جمشید علیپور با بیان اینکه مرز دوغارون به عنوان یک معبر رسمی زمینی و پل ارتباطی با افغانستان ظرفیت بالایی برای ایجاد فعالیت‌های اقتصادی و صادرات کالاهای مورد نیاز کشور همسایه دارد، گفت: اگر نیاز بازار افغانستان به درستی تجزیه و تحلیل و نیز عرضه کالاهای مورد نظر و نیاز مردم افغانستان با کیفیت و کمیت مطلوب برای صادرات به کشور همسایه مدیریت شود علاوه بر ارزآوری از قاچاق جلوگیری خواهد شد.

وی با توجه به موازی کاری دستگاه‌های دولتی در مرز دوغارون، افزود: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی صرفه جویی در هزینه‌ها با کوچک کردن اندازه دولت و حذف موازی کاری دستگاه‌ها به ویژه در فرایند تشریفات تردد در مرزها سبب تسهیل در امور اقتصادی خواهد شد. یکی از مشکلات اساسی در این منطقه اجرای قوانین مربوط به کنترل و بازرسی اسناد و مدارک بعد از تشریفات و در مسیر خروج ناوگان است، در حالی که طبق مصوبات ساماندهی مبادی زمینی کشور و کنوانسیون بین المللی کنترل و بازرسی کالا در مرزها که کشورمان نیز عضو آن کنوانسیون است، انجام کنترل‌های اسنادی و بازرسی‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی قبل از تشریفات گمرکی و آن هم به درخواست گمرک باید صورت گیرد به گونه‌ای که وقتی کامیونی از گیت گمرک عبور کرد فقط مدیریت گذرنامه باید مستقر و پاسپورت راننده را کنترل کند.

علیپور بیان کرد: استانداردسازی فعالیت‌ها و خدمات و ارزیابی و بخش‌های فرآیند تشریفات در راستای تسهیل تردد ناوگان مرزی باید تدوین، مشخص و اعلام شود و در منظر ارباب رجوع نصب و نظارت شود که مدت تشریفات گمرکی، زمان مورد نیاز برای عبور در حد فاصل دو گمرک باید مشخص شود، هر مقدار در تردد کامیون‌ها تسهیلات و سهولت صورت گیرد، این امر قیمت تمام شده کالاهای ایران در بازار هدف را کاهش خواهد داد. تردد کامیون‌ها و تشریفات گمرکی افغانستان در پی تحولات اخیر دچار یک دگرگونی عظیم شده است که نتیجه آن حذف رشوه، تسهیل در تردد کامیون‌ها، شفاف سازی مقررات و تفکیک خطوط حرکتی کامیون‌ها متناسب با نوع بار و سالم سازی است.

وی شناسایی کالاهای مورد نیاز بازار افغانستان و ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان را بسیار تاثیرگذار در امر صادرات دانست و مطرح کرد: اقتصاد کشور همسایه بر پایه تجارت، مهاجرت، معدن و زراعت است، در حالی که ما طبق اعلان مقامات نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داریم در قبال آن با توجه به واردات خدمات ۳میلیون نیروی کارگری افغانستان تراز بازرگانی ما منفی است و ما از این ظرفیت ارزی نیروی کارگری نتوانسته‌ایم استفاده بهینه کنیم. با ساماندهی نیروی انسانی کارگری افغانستانی به جای خروج ارز می‌توانیم با مکانیسمی کالا صادر و خریدار افغانستانی معادل ارزش کالا را به خانواده کارگران شاغل در ایران پرداخت کند با این روش هم دلار در معاملات حذف می‌شود و هم از خروج ارز جلوگیری و معادل آن افزایش کالای صادراتی خواهیم داشت.

درمان و بهداشت نیاز اساسی کشور افغانستان است

وی در ادامه توضیح داد: سهم هندوستان از مداوای اتباع افغانستانی ۵۳ درصد، پاکستان ۳۵ درصد و ایران تنها کمتر از ۱۰درصد است، اکنون که عزیمت بیماران به هندوستان با مشکل مواجه شده می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق سهم توریسم درمانی اتباع افغانستانی را به ایران افزایش داد و با تاسیس و راه‌اندازی بیمارستان در مرز دوغارون و استفاده از پزشکان مهاجر ضمن ارائه خدمات پزشکی و درمانی به مردم کشور همسایه کمک و ارز آوری خوبی هم پیش خواهد آمد اما مدت یک سال است که اقدامات و مکاتبات برای تکمیل و تجهیز بیمارستان در مرز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

مدیر عامل شرکت پایبار گفت: اگر فعالان اقتصادی در مرز دوغارون منسجم شوند و خدمات خود را به خوبی عرضه کنند و روانسازی مناسبی در فرآیند تشریفات به وجود آید با توجه به اینکه مرز دوغارون از نظر زیرساخت‌ها و پرسنل متخصص و با انگیزه دستگاه‌های دولتی در بین مرزهای کشور وضعیت بسیار خوبی دارد، می‌توانند معضلات و مشکلات موجود را به راحتی رفع کنند و برای ورودی کشور گامی موثر بردارند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->