سرخط خبرها

تمهیدات امدادی و محدودیت‌های ترافیکی مراسم ارتحال امام خمینی (ره)

  • کد خبر: ۱۱۱۰۸۶
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
تمهیدات امدادی و محدودیت‌های ترافیکی مراسم ارتحال امام خمینی (ره)
 سی‌وسومین مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) پس از وقفه‌ای دو ساله که درپی شیوع کرونا ایجاد شده بود، بار دیگر در روز چهاردهم خردادماه برگزار می‌شود، مراسمی که به گفته پلیس پیش‌بینی شده بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در آن حضور خواهند و دستگاه‌های مختلف امدادی و انتظامی نیز تمهیدات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، سی‌وسومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در حرم مطهر ایشان در حالی برگزار می‌شود که دستگاه‌های امدادی شامل آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر در کنار عوامل انتظامی برای تامین ایمنی، نظم و امنیت این مراسم حضور پررنگی داشته و تمهیدات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته‌اند.

سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در آستانه سی و سومین سالگرد مراسم ارتحال حضرت امام (ره) در گفتگو با ایسنا گفت: این مراسم چند سالی به دلیل کرونا برگزار نشد، اما امسال با یاری خدا این مراسم برگزار می‌شود و برابر پیش‌بینی‌های انجام شده زائرانی از ۱۱ استان کشور در مراسم‌هایی که در شب سیزدهم و صبح روز چهاردهم خردادماه برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت.

وی ادامه داد: کاروان‌های عزاداری که از استان‌های ۱۱ گانه حضور پیدا می‌کنند با عبور از مسیر‌های مشخص شده و هدایت به پارکینگ‌هایی که از قبل مشخص است. ساماندهی خواهند شد. اولویت اصلی پلیس راهور در این ایام روانسازی ترافیک و ایمنی ترددهاست و در همین راستا نیز از مردم درخواست دارم که با پلیس نهایت همکاری را داشته و در روز‌های جمعه، شنبه و یکشنبه حتما به توصیه‌های پلیس درباره اعمال محدودیت‌های ترافیکی و ... توجه داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه ممکن است در این چند روز سفر‌هایی به دیگر نقاط کشور هم انجام شود، گفـت: در همین راستا همکاران بنده در مجموعه پلیس راه استان‌های سراسر کشور در آماده‌باش کامل هستند. در صورتی هم که بار ترافیکی در برخی محور‌ها بیش از حد ظرفیت باشد، با اطلاع رسانی قبلی محدودیت موقت تردد در این محور‌ها اعمال خواهد شد.

ممنوعیت پرواز ریزپرنده‌ها

اما برای تامین نظم و امنیت این مراسم، پلیس نیز قرارگاهی انتظامی، امنیتی و ترافیکی به نام روح‌الله ایجاد کرده است. مسئولیت این قرارگاه تامین نظم و امنیت این مراسم و نیز روانسازی ترافیک در اطراف و محور‌های منتهی به حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی است. سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده انتظامی کل کشور با حضور در جلسه این قرار گاه از آمادگی پلیس و دیگر دستگاه‌ها برای برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در نظم و امنیت کامل خبر داد. او درباره تمهیدات پلیس برای تامین نظم و امنیت این مراسم گفت: وظیفه ذاتی ما ایجاد آرامش و امنیت برای این مراسم است. این بزرگداشت ملی، در سطح کشور و در اقصی نقاط ایران برگزار می‌شود. ما اقدامات لازم را در مرزها، مرکز شهرها، راه‌ها و ... پیش‌بینی کردیم. همه پیش‌بینی‌ها در تهران و شهر‌های اطراف به خصوص از نظر ترافیکی در تهران بزرگ و شهر‌های همجوار انجام شده است. دغدغه زمان نیز نداریم و از همین لحظه آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه پارکینگ و مسیر ترد برای خودرو‌های شخصی در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین تاکید می‌کنیم که زائرین در این مراسم حساس و ملی موارد ممنوعه همراه نداشته باشند. همچنین ایستگاه‌های صلواتی پیش بینی شده است. از زائرین می‌خواهیم که توجه هوشیارانه‌ای به پذیرایی‌ها داشته باشند. پرواز ریزپرنده‌ها نیز در این ایام در اطراف محل برگزاری مراسم ممنوع است و حتی اگر مجوز آن نیز وجود داشته باشد، در این ایام نباید هلی‌شات‌های عکاسی و فیلمبرداری و ... در این محدوده تردد کند.

ممنوعیت تردد اتوبوس در چالوس

پیش از این سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز از آماده باش پلیس راهور برای برگزاری مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خبرداده بود. او در این‌باره گفته بود: در این خصوص تمهیدات لازم از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی پیش بینی شده است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به تهران است. علاوه بر آن در دیگر استان‌ها نیز تمهیداتی برای جابجایی زائران پیش بینی شده است و در مجموع پلیس راهور برای برگزاری این مراسم در آماده‌باش کامل قرار دارد

وی همچنین از ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها از محور چالوس در تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد خبر داد و با اشاره به اتوبوس‌هایی که از نقاط مختلف کشور به مقصد حرم مطهر امام خمینی (ره) تردد می‌کنند، گفت: از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور اتوبوس‌هایی به سمت حرم حضرت امام حرکت می‌کند. در مورد تردد اتوبوس‌ها از محور‌های شمالی یک محدودیت وجود داشته و آن ممنوعیت تردد از محور چالوس است. در این ایام اتوبوس‌ها صرفا باید از دو محور هراز و فیروزکوه تردد کنند و جاده چالوس برای تردد اتوبوس‌ها ممنوع است.

پیش‌بینی حضور ۱۵۰ هزار نفر در مراسم ارتحال امام خمینی (ره)

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در این قرارگاه از آماده باش۲۰هزار پلیس برای برگزاری مراسم ارتحال حضرت امام (ره) خبر داد و البته گفته که پیش‌بینی می‌شود بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزارنفر در این مراسم حضور داشته باشند. در همین راستا نیز ۲۰ هزار نیروی پلیس در آماده‌باش کامل قرار دارند تا امنیت این مراسم ملی را تامین کنند.

اما سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ جزئیات این محدودیت‌ها را تشریح کرده است. به گفته او پلیس راهور تهران بزرگ مسئولیت پوشش ترافیکی کلیه مسیر‌های حرکت کاروان‌ها و محور‌های منتهی به حرم مطهر و همچنین تسهیل و تامین ایمنی در عبور و مرور و جلوگیری از انسداد معابر در مسیر تردد کاروان‌های زائران را برعهده دارد. این ماموریت در چندین فاز عملیاتی و اجرایی پیش‌بینی شده و از چندین ساعت قبل از آغاز رسمی مراسم در ۱۴ خرداد ماه به طور کامل اجرا می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه در محوطه حرم مطهر پارکینگ‌هایی برای هر یک از استان‌های کشور اختصاص داده شده است، گفت:‌پارکینگ شماره۱ ویژه استان مازندران، پارکینگ شماره ۲ ویژه استان سمنان، پارکینگ شماره ۳ ویژه استان مرکزی، پارکینگ شماره ۵، ۹ و۱۰ ویژه استان تهران، پارکینگ شماره ۷ ویژه استان قزوین، پارکینک شماره ۸ ویژه استان البرز، پارکینگ شماره ۱۲ ویژه استان اصفهان، پارکینگ ۱۳ ویژه استان قم، پارکینگ شماره ۱۴ ویژه استان همدان و پارکینگ شماره ۱۵ ویژه استان گیلان است. وسایل نقلیه شخصی نیز در پارکینگ معابر داخلی بهشت زهرا (س) توقف خواهند کرد و برای موتور سیکلت‌ها نیز پارکینگ شماره ۱۱ واقع در داخل بهشت زهرا (س) پیش‌بینی شده است، اتوبوس‌های شرکت واحد در پارکینگ شماره۶ و مینی‌بوس‌ها نیز در پارکینگ شماره۴ یا همان پارکینگ مترو شاهد استقرار خواهند یافت.

ممنوعیت‌های تردد در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره ممنوعیت‌های تردد نیز گفت: از ساعت ۲۴ روز جمعه سیزدهم خردادماه تا پایان مراسم و تخلیه کامل پارکینگ‌ها و معابر و برقرار شدن شرایط عادی، تردد کلیه وسایل باربری سنگین در مسیر جاده قدیم قم و بزرگراه شهید رجایی و آزادراه تهران قم از پل حسن آباد تا پل بزرگراه آزادگان و بالعکس ممنوع است. این دسته از وسایل باید از جاده حسن آباد به جاده ساوه و آزادگان غرب و شرق و همچنین برای تردد وسایل نقلیه سنگین به قم از طریق بزرگراه آزادگان به جاده ساوه تردد کنند. همچنین از ساعت ۲۴ روز جمعه سیزدهم خردادماه تا خاتمه مراسم، تردد خودرو‌های سنگین از جنوب به شمال جاده قدیم قم از پل قاسم آباد به سمت شمال ممنوع بوده و خوردو‌ها برای ورود به تهران به سمت کمربندی ورامین هدایت خواهند شد. از ساعت ۲۴ همین تاریخ تا خاتمه مراسم تردد خودرو‌های سنگین از شمال به جنوب شهید رجایی از پل آزادگان به سمت جنوب ممنوع بوده و خوردرو‌ها به سمت آزادگان غرب و شرق هدایت خواهند شد.

وی با بیان اینکه از ساعت ۶ صبح روز شنبه چهاردهم خردادماه تا پایان مراسم تردد کلیه وسایل نقلیه از شمال به جنوب مسیر شهید هاشمی از پل آزادگان به سمت جنوب ممنوع است، گفت:‌تردد در مسیر غرب به جنوب و شرق به جنوب آزادگان به بزرگراه شهید هاشمی جنوب نیز ممنوع است. در این مدت به جز کاروان‌های مربوطه دیگر خوردرو‌ها به سمت آزادگان غرب و شرق و جاده قدیم قم هدایت خواهند شد. از ساعت ۲۴ روز جمعه سیزدهم خردادماه تا پایان مراسم تردد کلیه وسیله نقلیه از تقاطع سه راه باقر شهر به سمت علامه عسگری غرب تا پل حرم ممنوع خواهد بود. از ساعت ۲۴ روز جمعه تا پایان مراسم تردد کلیه وسیله نقلیه از مسیر شمال به شرق و جنوب به شرق و غرب به شرق آزادراه خلیج فارس پارکینگ ها) به سمت علامه عسگری شرق تا تا تقاطع سه راه باقر شهر ممنوع خواهد بود.

به گفته حمیدی از ساعت ۲۴ روز جمعه سیزدهم خردادماه تا پایان مراسم، در مسیر جنوب به شمال آزادراه قم –تهران از پل حسن آباد و پل واوان توسط پلیس راه فاتب اعمال محدودیت شده و فقط کاروان زائرین می‌توانند به سمت شمال آزادراه ادامه مسیر دهند. تردد وسایل نقلیه سبک در محور آزاده راه تهران ـ قم شمال به جنوب حد فاصل پل شهید کاظمی تا عوارضی تهران ـ قم مجاز بوده و محدودیتی اعمال نخواهد شد. اما ممکن است در شرایط خاص و با تشخیص فرمانده میدان محدودیت ترافیکی در محور فوق اعمال شده و ضمن ممنوعیت تردد در مسیر مذکور، وسایل نقلیه به مسیر جاده قدیم قم هدایت خواهند شد.

حمیدی افزود: اعمال محدودیت در صورت نیاز در مسیر جنوب به شمال جاده قدیم قم بعد از کهریزک نرسیده به تقاطع سایت و هدایت خودرو‌ها به سمت شرق و ادامه مسیر از باقرشهر و در نهایت جاده قدیم به سمت تهران انجام خواهد شد. همچنین باید تاکید کنم که بریدگی خلیج فارس قبل از عوارضی مقابل در پاویون مسدود شده و خودرو‌های مدعوینی که قصد ورود به حرم مطهر را دارند و از شمال به جنوب تردد می‌کنند باید در ابتدا در فاصله ۳۰۰ متری بعد از عوارضی اقدام به گردش به شمال کرده و در صورت سنگینی بار ترافیکی شمال به جنوب آزادراه تهران – قم از فاصله حدود ۷۰۰ متر بعد از عوارضی دور زده و در مسیر جنوب به شمال قبل از عوارضی از کنار توقفگاه اورژنس تهران به سمت راست هدایت و از در جدید الاحداث جنوبی وارد حرم مطهر شوند.

اعلام معابر دارای ممنوعیت توقف

حمیدی ممنوعیت‌های توقف از ساعت ۲۴ روز جمعه را نیز تشریح کرد و گفت: از ساعت ۲۴ روز جمعه تا پایان مراسم و تخلیه کامل محدوده اطراف حرم مطهر ممنوعیت توقف در برخی از معابر اجرا خواهد شد. بر این اساس توقف کلیه وسایل نقلیه در بزرگراه خلیج فارس از پل شهید کاظمی به‌سمت عوارضی در هردو مسیر و همچنین توقف در مدخل‌های ورودی، خروجی و خیابان‌های فرعی منتهی به پارکینگ‌ها و نیز خیابان‌های اصلی محوطه بهشت زهرا (س) ممنوع است. توقف کلیه وسایل نقلیه در طول بلوار علامه عسگری در هر دو مسیر از سه راهی باقر شهر تا پل حرم (خلیج فارس) و طول بزرگراه شهید هاشمی (صالح آباد) از پل صنیع خانی تا علامه عسگری نیز ممنوع است.

علاوه بر پلیس دستگاه‌های امدادی نیز برای برگزاری این مراسم در آماده باش هستند. هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و ... از جمله این دستگاه‌ها هستند. یعقوب سلیمانی، دبیر کل جمعیت هلال احمر از پوشش امدادی مراسم ارتحال امام خمینی (ره) با حضور ۷۴۰ نیروی عملیاتی خبر داده است. او گفت: در مراسم پیش رو، با برنامه ریزی‌هایی که توسط هلال احمر استان تهران انجام شده، ۷۴۰ نیروی عملیاتی وظیفه پوشش امدادی را برعهده دارند. دو پزشک و دو پرستار داوطلب، ۵۶۱ امدادگر و نجاتگر داوطلب و ۱۷۵ نفر از کارکنان هلال احمر در پوشش امدادی مراسم ارتحال امام خمینی (ره) را انجام خواهند داد. همچنین ۶۹ خودرو امدادی از جمله آمبولانس، کمک دار، نجات، اتوبوس آمبولانس، ارتباطات و ... در روز ۱۴ خرداد ماه سال جاری برای رفاه حال هموطنان در سراسر حرم مطهر امام خمینی (ره) مستقر هستند تا بهترین خدمات به هموطنان ارائه شود.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز درباره تهمیدات اورژانس برای این مراسم به ایسنا گفت: ۱۸۵ آمبولانس، ۸ اتوبوس آمبولانس، چهار بیمارستان صحرایی، ۱۲ درمانگاه و ۵۰ موتورلانس در کنار ده‌ها تن از تکنسین‌های اورژانس برای برگزاری این مراسم و ارائه خدمات امدادی به زائران در آماده باش کامل قرار دارند.

اعلام شرایط حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

البته یحیی صالح طبری، رئیس اورژانس تهران هم شروطی را برای حضور در این مراسم اعلام کرده است. او گفت که داشتن کارت واکسن و زدن سه دز یا دو دز واکسن یا تست pcr منفی ۲۴ ساعت قبل از جمله شروط حضور افراد در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) است. او همچنین گفت که حضور افراد در این مراسم حتما باید با رعایت پروتکل‌های اولیه بهداشتی نظیر زدن ماسک و استفاده از مایع ضد عفونی کننده دست باشد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز از آماده‌باش آتش‌نشانان تهرانی برای تامین ایمنی مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) خبرداد. او در گفتگو با ایسنا، درباره استقرار آتش‌نشانان در اطراف حرم مطهر امام خمینی (ره) در ایام سالگرد ارتحال ایشان، اظهارکرد: در سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، ۱۳۳ ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران همچون سنوات گذشته در آماده باش کامل به سر می‌برند. همچنین در این روز تعدادی از آتش‌نشانان با خودرو‌های عملیاتی در محل برگزاری این مراسم حاضر خواهند شد. ۳۴۲ نفر از آتش نشانان تهرانی به همراه ۱۳۱ خودرو عملیاتی سبک و سنگین و ۶۰ دستگاه موتورسیکلت در ۷۰ نقطه، از جمله در‌های ورودی حرم مطهر، پارکینگ، صحن، شبستان، بزرگراه‌ها و خیابان‌های منتهی به حرم امام (ره)، عوارضی تهران-قم و ... مستقر شده و نسبت به تامین ایمنی محیط و زائران اقدام خواهندکرد.

ملکی درباره زمان آغاز استقرار نیرو‌های آتش‌نشانی در این ۷۰ نقطه نیز گفت: آتش‌نشانان از شامگاه روز جمعه ۱۳ خرداد، در نقاطی که از پیش تعیین شده مستقر خواهند شد و تا پایان مراسم و عادی شدن تردد در معابر استقرار خود را ادامه خواهند داد. همچنین مدیران عملیاتی در طول مراسم با خودرو‌های خود به گشت زنی خواهند پرداخت و از نقاط استقرار آتش‌نشانان بازدید خواهند کرد.

وی با بیان اینکه ۱۳۳ ایستگاه آتش نشانی در روز ۱۴ خرداد در آماده‌باش کامل هستند گفت: به شهروندان توصیه می‌شود حین برگزاری مراسم در این روز، حتما نکات ایمنی را مد نظر قرار دهند و در صورت وقوع هرگونه حادثه احتمالی، با حفظ خونسردی نسبت به ترک محل اقدام کرده و به سرعت مراتب را به سامانه ۱۲۵ اطلاع دهند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->