آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها
نگاهی به اختلافاتی که ناسازگاری‌های مزاجی می‌تواند در همسران ایجاد کند

ساز ناکوک مــزاج‌ها

  • کد خبر: ۱۱۱۲۰
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۳
ساز ناکوک مــزاج‌ها
معصومه متین نژاد| لابد دوروبر خودتان زوج‌هایی را دیده اید که با وجود تناسب‌های زیادی مانند سطح تحصیلات.
رفاه اقتصادی، زیبایی ظاهری یا جایگاه فرهنگی و اجتماعی بازهم نتوانسته اند مدت زمان زیادی را کنار هم دوام بیاورند یا برعکس زوج‌هایی که به ظاهر تناسبی نداشته،  ولی پس از مدتی خودشان را با شرایط جدید وفق داده و عمری را کنار هم سپری کرده اند. موضوعی که رابطه مستقیمی با ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری هر فرد دارد و در بیشتر مواقع در پیش شرط‌های قبل از ازدواج هم نادیده گرفته می‌شود.
صبور بودن یا زود از کوره در رفتن، گرم و گیرا و اجتماعی یا سرد و منزوی و غیراجتماعی بودن، خسیس یا دست و دلباز بودن، پیشرو یا پیرو بودن و خودخواه و مغرور یا مهربان و دلسوز بودن؛ همه این ویژگی‌ها و خصیصه‌های بسیار دیگری که من و شما داریم به مزاجمان برمی گردد؛ گرم و سرد یا خشک و‌تر بودن که می‌تواند نقش یک جاذب برای استحکام بیشتر یک رابطه یا یک دافع برای دورکردن دونفر از یکدیگر را داشته باشد.
توجه به این موضوع در روابط زناشویی که جنس آن با رابطه‌های فامیلی، دوستانه یا همکاری قدری متفاوت است از اهمیت بیشتری برخوردار است و ما امروز می‌خواهیم در این پرونده به طور ویژه به آن بپردازیم. در ادامه امیرجاویدی، مزاج شناس و شخصیت شناس دراین باره توضیحات مفصلی می‌دهد که خواندن آن برای ما خالی از نکته نخواهد بود.

تعیین مزاج با ویژگی‌های ظاهری
تشخیص دقیق مزاج کار سختی است و معمولا باید آن را از یک خبره بخواهید. با این حال می‌توان براساس یک مجموعه ویژگی‌ها که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، کلیت آن را تشخیص بدهید. قبل از آن اجازه بدهید کمی درباره خود مزاج صحبت کنیم. عناصر تشکیل دهنده هر جسمی در این کره خاکی دارای کیفیتی است که شامل گرمی، سردی، تری و خشکی می‌شود. شرایط مختلفی باعث کاهش یا افزایش این کیفیت‌ها در بدن ما می‌شود که به حاصل آن اصطلاحا مزاج می‌گویند و هرکدام از ما دارای مزاج خاص خود است. مزاج‌ها یا تیپ‌های شخصیتی براساس اشتراکات و تمایزاتی که دارند به ۷ دسته کلی تقسیم می‌شوند که ما در ادامه معرفی کوتاهی از آن‌ها خواهیم داشت.

تیپ شخصیتی قرمز (دم)
ویژگی‌های جسمی
بدنی گوشتی، گردنی کلفت، سری گرد، مو‌هایی حالت دار و چشم‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا مشکی

تیپ شخصیتی زرد (صفرا)
ویژگی‌های جسمی
صورتی کشیده با چانه‌ای پلکانی در صورت، دماغی تیز، لب بالایی باریک، رنگ پوست زرد، گردنی بلند و اندامی لاغر

تیپ شخصیتی آبی (بلغم)
ویژگی‌های جسمی
ســری گرد، گردنی کــوتاه و کلفت، بدنی چاق و لحمی، لب و دماغی گوشتی، پوستی سفید و شیربرنجی و قدی نسبتا کوتاه

تیپ شخصیتی خاکی یا قهوه‌ای (سودا)
ویژگی‌های جسمی
چشم‌های رنگی متمایل به سبز، اجزای صورت فانتزی به دلیل نداشتن رطوبت و گرما در میان سالی، اندام بسیار ظریف و نحیف، قد نسبتا متوسط رو به کوتاه و درصورت داشتن چشم‌های مشکی یا قهوه‌ای رنگ پوست تیره متمایل به بادمجانی

تیپ شخصیتی نارنجی (دم صفرا)
ویژگی‌های جسمی
در دوران کودکی یا نوجوانی ویژگی‌های جسمی یک قرمز را دارد که با رفتن به سمت جوانی و میان سالی ویژگی‌های یک زرد را می‌گیرد یا برعکس

تیپ شخصیتی سبز (سودای صفرا یا دم سودا)
ویژگی‌های جسمی
فردی با ویژگی‌های ظاهری یک قرمز یا زرد، ولی با چشمان سبز یا پوستی کدر

تیپ شخصیتی بنفش (دم بلغم یا صفرای بلغم)
ویژگی‌های جسمی
فردی با ویژگی‌های ظاهری یک قرمز که بدنش لحمی و چاق شده یا با ویژگی‌های ظاهری یک زرد که حالا شکم و پهلو آورده است

برای مطالعه دقیق‌تر و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطالبی را که باعنوان ستون «شخصیت شناسی» هرسه شنبه از ۲ بهمن ۹۷ تا ۲۴ اردیبهشت ۹۸ درهمین صفحه چاپ شده است، از طریق سایت روزنامه شهرآرا جست وجو کنید و بخوانید. همچنین می‌توانید با اسکن این کد به راحتی به این مطالب دست پیدا کنید.

تأثیر مزاج بر رابطه زناشویی
گرمی و سردی یا تری و خشکی مزاج می‌تواند ویژگی‌های اخلاقی یا رفتاری را در شما متبلور کند که متفاوت از همسرتان باشد. برای نمونه شما فردی دموی مزاج و اجتماعی هستید که تمایل زیادی به جمع‌ها و دورهمی‌های فامیلی و دوستانه دارد. درصورتی که همسری سودایی داشته باشید، این ویژگی شما به یک موضوع چالش برانگیز در زندگی تبدیل می‌شود، چون او برخلاف شما تمایل شدیدی به تنهایی و درخانه بودن دارد. شما دلتان می‌خواهد به هر میهمانی که دعوت می‌شوید بروید و او از هر چند دعوت، یکی را بنابه ضرورت می‌پذیرد.
یک دموی فردی شلخته، تنبل، بذله گو و خوش مشرب است، درعوض یک سودایی فردی منضبط و باقاعده، کوشا و فعال و آرام و منزوی است که همه این ویژگی‌ها برای یک فرد
نقطه قوت و برای دیگری نقطه ضعف محسوب می‌شود و نمی‌تواند با آن کنار بیاید، بنابراین توجه به تناسب مزاجی در مراسم خواستگاری مانند سایر ملاک‌ها نظیر طبقه اجتماعی، وضعیت اقتصادی، سطح فرهنگی و اعتقادی یک امر ضروری است.
از این موضوع که بگذریم به مسئله حساس تری در زندگی مشترک برمی خوریم که نقش بسیار اساسی در تداوم و استحکام زندگی دارد؛ رابطه جنسی، نارضایتی از آن براساس آمار‌های اعلام شده از سوی نهاد‌های قضایی در امور خانواده ۷۰ تا ۸۰ درصد در اختلافات زناشویی و طلاق‌ها نقش دارد. بخشی از این موضوع به ناآگاهی و آموزش ضعیف در این زمینه برمی گردد که متأسفانه دلیل آن تابو بودن، فرهنگ نادرست و نبود مرجعی رسمی برای آموزش درکشورمان است.
بخش دیگر این موضوع هم به نداشتن تناسب مزاجی بین زوج‌ها برمی گردد که افراد بدون آگاهی از آن دست به ازدواج می‌زنند و در زندگی مشترک باوجود همه عشق و علاقه‌ای که به هم دارند به مشکل می‌خورند و نمی‌توانند با آن کنار بیایند. براساس یک قاعده کلی؛ توان و میل جنسی در مرد‌ها بیشتر از زن هاست. همچنین دموی مزاج‌ها توان و میل جنسی بالا، صفراوی مزا ج‌ها توان جنسی بالا و میل جنسی متغیر، سوداوی مزاج‌ها توان جنسی پایین و میل جنسی بالا و بلغمی مزاج‌ها توان و میل جنسی پایینی دارند.
براساس این فرمول، هرچه شما تناسب کمتری در میل و توان جنسی با شریک زندگی تان داشته باشید، مشکلات بیشتری خواهید داشت. این موضوع ناخواسته سایر ابعاد زندگی شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که مشکلات زندگی خیلی بزرگ‌تر و گذشت ناپذیرتر به نظر برسند. همچنین در طب سنتی برای دوره‌های سنی مختلف زندگی درست مانند فصل‌ها هم مزاج تعریف شده است، بنابراین جدا از اینکه هر فردی چه مزاجی دارد، درچه بازه سنی هم به سر می‌برد، مهم است.

ازدواج در بهترین حالت مزاجی
دموی
دموی مزاج‌ها به شرط عاشق شدن می‌توانند با همه مزاج‌ها ازدواج خوبی داشته باشند.
صفراوی
صفرا مزاج‌ها با یک دم یا دم صفرا ازدواج خوبی خواهند داشت.
سودایی
سودا مزاج‌ها با یک سودا، دم سودا یا صفرای سودا ازدواج خوبی خواهند داشت.
بلغمی
بلغمی مزاج‌ها با یک بلغم، دم بلغم یا صفرای بلغم ازدواج خوبی خواهند داشت.

کاهش مشکلات با تعدیل مزاج
با مشاهده ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری هرمزاج (ستون «شخصیت شناسی») به خوبی متوجه این موضوع می‌شوید که چرا نباید دو مزاج مختلف و متفاوت مانند صفرا و سودا یا صفرا و بلغم درکنار هم قرار بگیرند. با همه این‌ها ازدواج امری است که از متغیر‌های زیادی پیروی می‌کند و نمی‌توان برای آن نسخه پیچید، برای همین اگر ازدواج کرده اید و این بی تناسبی مزاج را در زندگی مشترکتان احساس می‌کنید تنها راه حل باقی مانده تعدیل مزاج است، یعنی اینکه دوطرف باید با مصرف خوراکی‌ها یا رفتار‌هایی که از شدت گرمی و سردی یا تری و خشکی مزاجشان بکاهد برای رسیدن به این اعتدال استفاده کنند. برای مطالعه جزئی‌تر
این راهکار‌ها هم می‌توانید همان ستــون «شخصـــیت شناسی» چاپ شــده در روزنامه را مطالعه کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->