«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

آنچه باید در مورد شخصیت شناسی افراد بدانید

  • کد خبر: ۱۱۰۶۶
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
  • ۱
آنچه باید در مورد شخصیت شناسی افراد بدانید

چه کسی تیپ شخصیتی قرمز دارد؟

شک ندارم بارها و بارها از خودتان این سؤال را پرسیده اید که چرا خواهر و برادرها به رغم داشتن پدر و مادر مشترک و تربیت خانوادگی یکسان تا این اندازه باهم متفاوت اند؛ چرا بعضی ها خوش شانس اند و دست به هر کاری که می زنند موفق می شوند؛ چرا بعضی ها خیلی راحت و سریع چم وخم اخلاق دیگران دستشان می آید و به آنچه می خواهند می رسند؛ چرا برخی از بازیگران و سیاست مداران بیش از هم سلکانشان موفق و چهره شده اند؟
این همان چیزی است که ما می خواهیم از این هفته به طور مستمر درباره آن با شما صحبت کنیم؛ شخصیت شناسی و چهره شناسی که پایه آن علم روان شناسی است و در دنیا با نشان دادن رنگ ها یا پرسش هایی به تحلیل شخصیت افراد می پردازند. علم تجربی کم و کاستی های زیادی دارد و صاحبانش را هر روز به سمت استفاده از شیوه های تکمیلی بیشتری سوق می دهد.
اشتباه نکنید؛ ما قصد نداریم بر همان شیوه برویم، بلکه می خواهیم شما را با روشی نوین که بر داشته های سنــــتی خــــودمان یعنی مزاج شناسی استوار است، آشنا کنیم که تجربه کنندگانش، صحت و کاربردی بودن آن را تأیید کرده اند. تیپ های شخصیتی براساس اشتراکات و تمایزاتی که دارند به هفت دسته مجزا تقسیم می شوند؛ قرمز، زرد، خاکی یا قهوه ای، آبی، نارنجی، بنفش و سبز. بدون شک هریک از شما در یکی از این رنگ ها دسته بندی می شوید و ما قرار است که از قرمزها شروع کنیم؛ افرادی مانند حمید گودرزی، جواد عزتی، بهنام بانی، اشکان خطیبی، سحر قریشی و نیکلاس مادورو، رئیس جمهور فعلی ونزوئلا.
اگر بدنی گوشتی، گردنی کلفت، کله ای گرد، موهایی حالت دار و چشم هایی به رنگ قهوه ای یا مشکی دارید به احتمال ٩٩درصد تیپ شخصیتی شما قرمز (دموی مزاج) است. پایه عشقی کارکردن یا عشقی بودن در شما زیاد است؛ به همین دلیل نظم و قاعده ای هم برای خودتان ندارید، یعنی کارهایتان بگیرونگیر دارد. از انجام کارهای روزمره خیلی زود خسته می شوید و اصولا استاد فرار از کارهایی هستید که دوست ندارید. ولی اگر از انجام کاری خوشتان بیاید بهتر از شما برای به سرانجام رساندن آن کار نمی توان پیدا کرد. برایتان هم بعد مالی و زمانی اش اهمیتی ندارد. به همین دلیل جان می دهید برای انجام کارهای ستادی.
ازآنجا که عاشق کارهای هنری و فنی هستید، بهتر است که به دنبال مشاغل آزاد بروید. انجام کارهایی مانند آتش نشانی یا امدادرسانی هم برای شما خوب است، چون دوز انسان دوستانه آن با فاز احساسی شما حسابی جور درمی آید. دوستان زیادی دارید و به اصطلاح کمی رفیق باز هستید. مدیریت مالی تان هم به شدت ضعیف است؛ بنابراین یکی از نکات مهمی که حتما باید در زندگی یاد بگیرید، همین است. از آنجا که سطح احساسات شما بسیار بالاست، گزینه ای عالی برای ازدواج با افراد سخت گیر محسوب می شوید، البته به شرطی که آن فرد بتواند شما را عاشق خودش کند. در آن صورت به شدت درمقابلش منعطف و خلع سلاح خواهید بود. اما با توجه به خصوصیاتی که خودتان دارید بهتر است که با یک شخصیت زرد (صفراوی مزاج) ازدواج کنید که بتواند شما را مدیریت کند. چون راحت به دیگران اعتماد می کنید از این بابت صدمه زیادی در زندگی می بینید؛ برای این مشکل در حوزه کاری هم باید به دنبال یک مشاور خوب بگردید افرادی مثل قهوه ای ها (سوداوی مزاج ).
هنوز حرف های زیادی درباره ضعف ها و قوت های شما و بایدها و نبایدهای زندگی تان باقی مانده است که کمک می کند در انجام کارها یا ارتباط با دیگران فرد موفق تری شوید و قرار است در هفته آینده به آن ها بپردازیم. برای همین همه شمایی که شخصیت قرمز دارید یا با یکی از این افراد در ارتباط هستید تا آخر همین هفته فرصت دارید پرسش هایتان را ازطریق راه های ارتباطی که در بالای صفحه بیان شده است، با ما درمیان بگذارید.

امیر جاویدی چهره شناس

.........................................

چه کسی تیپ شخصیتی قرمز دارد؟

هفته قبل کمی درباره تیپ شخصــیت های قرمز صحبــت کردیم؛ یعنی افرادی که دموی مزاج هستند و امروز می خواهیم طبق قولی که داده بودیم، شما را با بایدها و نبایدهای زندگی و تعاملات این افراد با دیگران و برعکس بیشتر آشنا کنیم.
شما قرمزها قندخونتان سریع افت می کند که باعث می شود از کوره در بروید؛ البته زود هم پشیمان می شوید که بی فایده است. این عادت در شما هیچ وقت تغییر نمی کند و اطرافیانتان باید شما را همین طور بپذیرند. برای همین به خانم هایی که مرد زندگی شان یک قرمز است توصیه اکید می کنیم هیچ وقت با همسرشان وقتی گرسنه است وارد بحث نشوند، دست کم به محض ورود به خانه یک لیوان شربت سرکه انگبین به او بدهند تا خلقش سرجا بیاید. اگر کسی به اتاق شخصی یا محل کار شما قرمزها سری بزند، حتما در شلوغی آنجا گم خواهد شد؛ هرچند همین بی نظمی برای شما قاعده و نظم دارد.
شما در ورزش هایی مانند کشتی و کاراته که به قدرت بدنی نیاز دارد، موفق تر از دیگر ورزش ها هستید. ریسک پذیریتان هم بالاست و تا اندازه ای عشق یک شبه پولدارشدن و رسیدن دارید؛ برای همین میزان جذبتان در کارهایی مانند بازاریابی های شبکه ای بسیار زیاد است که این یک هشدار برای خانواده شماست. درست است که همیشه درحال خنده و بذله گویی و وقت گذارنی هستید، ولی اگر عصبانی بشوید، وای به حال طرف مقابلتان! شما آدم های صفر و صدی نیستید و این موضوعی است که کسی که با شما برخورد می کند همیشه باید آن را به یاد داشته باشد و بیشتر از رقیب، رفیقتان باشد.
درصورتی که حرارت مزاج شما قرمزها بالا برود به محیط های سرد و تاریک علاقه بیشتری پیدا خواهید کرد. برای همین اگر قرار باشد کسی با شما ملاقاتی ترتیب بدهد، یک کافی شاپ جای مناسبی برای صحبت با شما خواهد بود. علاقه شما به نوشیدنی های خاص یا به طورکلی هرچیزی که خاص و منحصربه فرد باشد، بسیار است. استاد کل کل و لج بازی هم هستید و از طرف مقابلتان انتظار دارید که شما را تأیید کند که البته اگر او سیاست لازم را داشته باشد، با همین روش می تواند راحت حرفش را به شما بقبولاند؛ یعنی با تأیید اولیه و تغییر مؤدبانه در نظر شما.
شما قرمزها بهتر است سراغ عشق های سرد مزاج نروید، به ویژه اگر مرد هم باشید، چون خیلی زود از عشقتان خسته می شوید و در رابطه کم می آورید. همان طور که هفته قبل هم اشاره کردیم، مدیریت زمان، اقتصاد و رفاقت، سه توانمندی ای است که باید این افراد بیاموزند. پس اگر فرزندی قرمز دارید از طریق برنامه ریزی مکتوب و مستند، مشخص کردن یک هدف برای مصرف پول توجیبی هایش و نظارت دقیق بر دوستانش، او را در مدیریت این ضعف ها کمک کنید. اگر همسر فرد قرمزی هم هستید، باید همین مدیریت ها را برای او به نوعی دیگر اعمال کنید؛ درغیر این صورت آنچه نباید، خواهد شد. درضمن، از واژه هایی مانند الان، باید و زودباش هم در تعاملاتتان با آن ها به هیچ وجه استفاده نکنید، چون جواب منفی می گیرید.
از آنجا که قرمزها عاشق غذا و نوشیدنی هستند، به افرادی که قصد مذاکره با آن ها را دارند توصیه می کنیم پس از دعوتشان به محلی مانند رستوران یا کافی شاپ و سفارش خوردنی، بلافاصله سر اصل مطلب نروند، بلکه اجازه بدهند آن ها شروع کننده بحث باشند. در طول مذاکره هم که بسیار زمان بر است باید خوش مشرب و خنده رو باشند و از بزرگ نمایی ها و چاخان هایــشان تعجب نکنند. بعد می توانــند از در دوستی و رودربایستی رفاقت وارد شوند تا خیلی راحت به آنچه می خواهند برسند. درضمن آن ها دوست دارند که تمجید دیگران را درباره خودشان بشنوند. بهتر است برای ملاقات های بعدی با این افراد هم دست خالی نروند و حتما قدری شیرینی و شکلات پیشکش ببرند.
غلظت زیاد مزاج در قرمزها، عادت های ناپسندی مانند شکم پرستی، مسخــره کردن دیگــران، خودستایی، پرحرفی و دروغ گویی، بی توجهی به منابع درآمدهای مالی شان و تمایل به مصرف دخانیات را زیاد می کند. همچنین باعث بروز بیماری هایی مانند آکنه، مشکلات خونی، تعریق زیاد و سکته های گرم یا خطرناک در میان سالی می شود بنابراین توصیه می کنیم زیاد نخورند و نخوابند. غذاهای خنک بیشتر مصرف کنند. گوشت کمتر و میوه جات و لبنیات بیشتر استفاده کنند. ورزش عادت همیشگی شان باشد. سالی دو یا سه بار حجامت کنند. در بهار هم غذاهای خشک و سرد بیشتری مصرف کنند.

امیرجاویدی چهره شناس

........................................................................

زردها چه تیپ شخصیتی دارند؟

این هفته و در ادامه سلسله مباحث شخصیت شناسی می خواهیم درباره تیپ شخصیت های زرد صحبت کنیم؛ یعنی افرادی که صفراوی مزاج هستند. برای اینکه بدانید شما هم جزو این دسته افراد هستید یا نه، بهتر است از بررسی این ویژگی های ظاهری در خودتان شروع کنید. اگر صورتی کشیده با چانه ای پلکانی در صورت تان دارید، دماغی تیز، لب بالایی باریک، رنگ پوستی زرد، گردنی بلند و اندامی لاغر، به احتمال خیلی زیاد شما صاحب تیپ شخصیتی زرد هستید؛ یعنی در زمره افرادی مانند پوتین، فیدل کاسترو، امین حیایی، هدیه تهرانی، تام کروز و نیکل کیدمن قرار می گیرید.
شما زردها اصولا آدم هایی بگو و  بخند و خوش مشرب با تحریک پذیری زیاد هستید که از بد روزگار خیلی زود هم از کوره درمی روید، اما سریع پشیمان می شوید که سودی به حالتان ندارد. آدم هایی توانمند با قدرت کلام و نفوذ بالا که مدیریت در خونتان است و برای همین موضوع هم خلق شده اید. حُسن و عیبش را نمی گوییم ولی در صحبت کردن با بزرگ ترها و بالادستی هایتان بسیار رُک و صریح هستید و معمولا ملاحظه نمی کنید. این موضوع را هم نباید خیلی بی ربط به پایین بودن روحیه سازشگری و تطبیق پذیری تان دانست.
درعوض پرانرژی و کنجکاو هستید و این خصلت در کودکی شما را شبیه بچه های بیش فعال می کند. بیش از هرچیزی هم به دانستن چرایی یک اتفاق یا یک فعل علاقه نشان می دهید. درضمن، از آن دسته افرادی هستید که برای حرف یا قانون هایی که می گذارند، احترام و سخت گیری زیادی قائل می شوند و همین مسئله، یکی از عوامل موفقیت شما در بزرگ سالی محسوب می شود. پرحرفی هم از ویژگی های ذاتی شماست که به دلیل پخته بودن شخصیت در بزرگ سالی، حرف هایتان از جنس حسابی است. خیلی هم حساس و زودرنج و تا اندازه ای پرخاشگر هستید.یکی دیگر از ویژگی های رفتاری که می توان با آن شما زردها را شناخت، راهپیمایی های بی اراده یا بی تابی هایی است که هنگام صحبت کردن با دیگران از خود نشان می دهید، به طورمثال پای تلفن یا موقعی که درس می خوانید این اتفاق بیشتر برایتان می افتد که ناشی از اضطراب درونی شما به دلیل توجه به نکات ریز و جزئی است. عجول بودن هم از دیگر خصلت های ذاتی شماست که نباید به خاطر آن سرزنشتان کرد، چون حرارت زیاد کبدتان باعث این رفتار در شما می شود. شاید در کودکی آدم منظمی نباشید، ولی در بزرگ سالی تابع نظم و قاعده زیادی می شوید که گاهی دردسرساز هم می شود.
لج بازی هم از آن ویژگی های رفتاری است که شاخص تیپ شخصیتی شماست. به موازات اراده قوی ای که دارید، مسئولیت پذیر هستید و البته متعهد به کسانی که دوستشان دارید؛ بنابراین به دست آوردن دل شما یک امتیاز بزرگ برای کسی است که درمقابلتان قرار گرفته است. درعوض، مقایسه شدن از آن کارهایی است که تیپ های شخصیتی زرد از آن متنفرند؛ ازاین رو والدینی که فرزندانی با این ویژگی های اخلاقی و رفتاری دارند یا افرادی که همسرانی زرد دارند، باید به آن در حد یک خط قرمز نگاه کنند.
حس بینایی و شنوایی شما زردها بسیار قوی است و این موضوع خیلی وقت ها باعث می شود از نباید هایی سر دربیاورید که برایتان دردسرساز و آزاردهنده خواهد شد. البته این خصلت پایه موفقیت شما در کارها و رشته های ورزشی می شود که به دقت زیادی نیاز دارند مانند تیراندازی. رشته های سرعتی مانند رزمی و دوومیدانی هم برای شما زردها به دلیل بالا بودن حرارت صفرایتان انتخاب شایسته ای است.
هنوز حرف های زیادی درباره ضعف ها و قوت های شما و بایدها و نبایدهای زندگی تان باقی مانده است که کمک می کند در انجام کارها یا ارتباط با دیگران فرد موفق تری شوید و قرار است در هفته آینده به آن ها بپردازیم. برای همین همه شمایی که شخصیت زرد دارید یا با یکی از این افراد در ارتباط هستید تا آخر همین هفته فرصت دارید پرسش هایتان را ازطریق راه های ارتباطی ای که در بالای صفحه بیان شده است، با ما درمیان بگذارید..

امیرجاویدی، چهره شناس

 

..............................................................

چه کسی تیپ شخصیتی زرد دارد؟

هفته قبل کمی درباره تیپ شخصیتی زرد صحبت کردیم؛ یعنی افرادی که صفراوی مزاج هستند و امروز می خواهیم به بایدها و نبایدهای بیشتری درباره این تیپ شخصیت ها بپردازیم که توجه و به کارگیری آن ها در بهبود روابط و تعاملاتی که این افراد با دیگران دارند یا دیگران با آن ها، می تواند مؤثر و سازنده باشد.
زردها از حافظه ذهنی قوی ای برخوردارند؛ به همین دلیل به شمایی که این تیپ شخصیتی را دارید توصیه می کنیم رشته های تحصیلی مانند تاریخ شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی را انتخاب کنید. مشاغلی مانند مدیریت و امور بانکی هم البته به شرطی که به سمت تیپ شخصیتی سبز پیش بروید (در هفته های بعد در باره این افراد صحبت می کنیم) برای شما بهترین گزینه است.اصولا به دلیل ارتباطات خوبی که دارید، در هرکاری که آن را واقعا دوست داشته باشید، موفق و توانمند ظاهر می شوید و از آنجا که افراد اشکال تراش در کار و ریزبینی هستید به فوتبالیست ، بسکتبالیست، والیبالیست، خلبان، کارشناس صنعتی و اجتماعی خوبی هم تبدیل خواهید شد.
قدرت کاریزمای زردها زیاد است -مانند شهید بهشتی- ازاین رو والدین این افراد باید بیشتر از دیگران روی اعتقادات مذهبی و اخلاقی آن ها کار کنند، چون تفکراتشان بر دیگر جنبه های شخصیتی شان غالب خواهد شد؛ به عبارتی چه فرد خوب و چه بدی باشند درنهایت یک مدیر و رهبر عالی برای آن خصیصه خواهند شد. درکنار این ویژگی های خاص باید بگوییم که شما زردها قدرت مکاشفه و تحملتان به نسبت دیگران بسیار کم است، به طورمثال اگر به هر دلیلی حبس و زندان را تجربه کنید، خیلی زود افسرده خواهید شد. نافرمانی کردن هم در ذات شماست؛ بنابراین به مدیرانی که زیردست های زرد دارند، توصیه می کنیم برای افزایش کارآیی و راندمان کار خودشان هم که شده است، از این افراد به عنوان مدیر داخلی و امثال آن استفاده کنند.
میزان کبر و غرور، قبول نداشتن دیگران، عجول بودن و حسادت در شما زردها بسیار زیاد است؛ به همین دلیل لازم است سردی و تری بیشتری بخورید تا آتش این خصیصه های ناپسند در وجودتان فروکش کند. به طورمثال اگر میزان غرور و تکبر در شما افزایش یابد و از کنترلتان خارج شود، تبدیل به قدرت های سرکوبگری می شوید. به دلیل حسادت زیاد هم رقیب های سرسختی محسوب می شوید که این مسئله باعث می شود از هیچ جدل و دعوایی نهراسید؛ درحالی که اگر از این خصیصه یعنی حسادت فاصله بگیرید، مشکلات غلبه مزاجتان هم برطرف خواهد شد.
انواع میوه و مرکبات، لبنیات، سرکه انگبین، خوراکی های سرد و تر و ادویه جات (به میزان کم) را می توانید بخورید ولی مصرف فلفل، سرخ کردنی، چیپس و پفک، شکلات، نمک، آجیل و خشکبار، انواع فست فود و سبزیجات (به میزان زیاد) برای شما خوب نیست. بیماری های گوارشی مانند یبوست و ورم معده، میگرن های چالش دار (به دلیل کم خونی یا گازهای معده ای که به سمت سر می روند)، سنگ کیسه صفرا به علت صفرای زیادی که دارید، بیماری های روحی مانند پرخاشگری، زودرنجی و زود عصبی شدن و ریزش موی تاج سر و ریش و اگزمای پوستی (ویژه مردان) و چربی خون بالا و گرگرفتگی (ویژه زنان) ازجمله بیماری های شایعی است که شما تیپ های شخصیتی زرد را تهدید می کند.
شما با دو گروه نباید ازدواج کنید؛ اول، تیپ های خاکی که زیاد غرغر می کنند. دوم، آبی ها به خاطر آرامش بیش از اندازه و کندی شان در انجام کارها ولی با زردها مشروط بر اینکه بر سر مدیریت زندگی به توافق برسید و قرمزها که بهترین انتخاب برای شما هستند، می توانید ازدواجی عالی را تجربه کنید. یک توصیه هم برای افرادی داریم که با شخصیت های زرد در ارتباط هستند؛ اگر با این افراد قرار کاری می گذارید یا مدیر جایی هستند که کار شما گیر آن هاست، حتما شیک ترین لباس تان را بپوشید، عطر و ادکلن بزنید، وقت شناس باشید، گفته هایتان را از قبل آماده کنید، بلافاصله سر اصل مطلب بروید، به جای کمیت ها روی کیفیت ها تمرکز کنید و از زمانی که دارید فقط دوسوم آن را صرف توضیحات خودتان کنید و اجازه بدهید باقی مانده زمان را وی برای پرسشگری از شما برای رسیدن به نتیجه صرف کند. اگر هم کارتان به نتیجه نرسید دلسرد نشوید؛ چون در نوبت بعد دیدارتان احتمالا روحیه دیگری از این فرد را خواهید دید.

امیر جاویدی چهره شناس

........................................................

قهوه ای های وسواسی و منظم

این هفته در ادامه سلسله مباحث شخصیت شــناسی می خواهیم درباره تیپ شخصیت های قهوه ای (از کم رنگ تا پررنگ) صحبت کنیم؛ یعنی سوداوی مزاج ها؛ افرادی مانند حدیث فولادوند و فدریکا موگرینی. برای اینکه بدانید شما هم جزو این دسته از افراد هستید یا نه، بهتر است از بررسی این ویژگی های ظاهری در خودتان شروع کنید؛ چشم های رنگی متمایل به سبز که نشانه سودای مزاج پایه است، اجزای صورت فانتزی به دلیل نداشتن رطوبت و گرما در میان سالی، اندام بسیار ظریف و نحیف، قد نسبتا متوسط رو به کوتاه و درصورت داشتن چشم های مشکی یا قهوه ای رنگ پوست تیره متمایل به بادمجانی.
نظم و دقت زیاد، بارزترین خصوصیت اخلاقی و رفتاری شما قهوه ای هاست که برهم زدن آن ازطرف دیگران باعث بروز استرس و افکار منفی زیادی در شما خواهد شد. برای مثال اگر مادری باشید که مزاج سوداوی دارد، کوچک ترین تأخیری در رفت و آمد بچه ها باعث می شود به خیال بافی های منفی کشیده شوید و خیلی زود سر از بیمارستان و پزشک قانونی درآورید. برهم زدن نظم و قاعده زندگی شما قهوه ای ها مساوی است با غصه و خودخوری؛ یعنی دومین صفت بارز اخلاقی در شما قهوه ای ها، چون احساس می کنید کسی شما را درک نمی کند.
غلبه خون سودا در مزاجتان باعث می شود به آدم هایی وسواسی (تمیزی یا قاعده و نظم)، اهل شکوه و شکایت (از همه کس و همه چیز) و بــی حوصله تبدیل شوید؛ رفتارهایی که شما را حتی در جوانی مستعد ابتلا به افسردگی می کند. تجربه نشان می دهد که میزان خودکشی در تیپ شخصیتی شما به مراتب بیشتر از شخصیت های دیگر است؛ پس خیلی مراقب باشید. با این اوصاف اگر در کوچه و خیابان با کسی برخورد کردید که آه و ناله زیادی می کرد، حتم بدانید که سودای خونش زیاد شده است و برای آرامش نیاز به هم دردی و همراهی دارد. دودلی و هراس، ویژگی اخلاقی دیگری در شماست؛ چون عادت دارید همیشه نیمه خالی لیوان را ببینید؛ به همین دلیل اصلا مشاوران خوبی برای موقعیت های ارتقای شغلی نیستید.
تحمل بسیار پایین، شکاک و کینه ای بودن، دوستان صمیمی اندک، قهر های طولانی، شوخ طبعی در حد صفر، تمایل به مصرف دخانیات به دلیل اعصاب ضعیف و تنفر از سروصدای زیاد، از دیگر ویژگی های اخلاقی و رفتاری شماست. درضمن، مُخبر و زیرآب زن خوبی هم می شوید که به دلیل ترس مزاجی است که در پایه سودایتان دارید و دیگران به راحتی می توانند از آن سوءاستفاده کنند. خواب های چالش دار مانند کابوس دیدن، خواب های منقطع و به هوش خوابیدن هم از دیگر مشکلات شماست که به دنبال افکار منفی شما بروز پیدا می کند. انزوا و گوشه گیری برای شما قهوه ای ها حکم سم را دارد؛ چون خیلی زود افسرده می شوید. همچنین فصل پاییز و غروب خورشید که به آن علاقه دارید، باعث استرس و غم زیادی در شما می شود؛ به همین دلیل توصیه می کنیم در فصل های سرد سال از شهرهایی مانند مشهد که سرد و خشک هستند، فاصله بگیرید یا دست کم به شهرهای گرم و تری مانند بوشهر، بندرعباس و چابهار سفر کنید.
حالا کمی از ویژگی های خوبتان بگوییم؛ ازآنجا که افرادی دقیق و جزئی نگر و حواس جمع هستید، می توانید یک مشاور خوب برای یک مدیر زرد (صفراوی مزاج) باشید. شما قهوه ای ها اصولا آدم های پاک نهادی هستید و به دلیل ترس مزاجی که دارید، به موضوع حق الناس و بیت المال زیاد توجه می کنید؛ ازاین رو گزینه های خوبی برای امور مالی و حسابداری محسوب می شوید. گره گشایی هم از توانمندی های شماست؛ یعنی اگر بین دو تیپ شخصیتی دعوا و کشمکشی اتفاق بیفتد، شما و تیپ های شخصیتی آبی می توانید خیلی بهتر از دیگران نقش ریش سفید را بازی کنید. تفاوت شما با آبی ها هم در این است که شما قهوه ای ها منطقی هستید و آن ها احساسی؛ بنابراین باتوجه به اینکه موضوع مورد مناقشه چه باشد باید وارد عمل شوید.
شما قهــوه ای ها اراده ای قــوی دارید و افرادی جدی در کار هستید که باعث موفقیتتان می شــود، ولی متأســفانه به دلیل اینکه فاقد خلاقیت هستید، انجام کارهای روتین و خطی برایتان مناسب تر است. دوراندیشی و محاسبه گری هم از دیگر خصلت های خوب ذاتی شماست؛ البته به شرطی که دچار غلبه سودا نشوید، چون در آن صورت به افرادی بخیل و خسیس تبدیل می شوید. هنوز حرف های زیادی درباره ضعف ها و قوت های شما و بایدها و نبایدهای زندگی تان باقی مانده است که ان شاءا... در هفته آینده بیشتر به آن ها می پردازیم.

امیر جاویدی چهره شناس

........................................................

 

قهوه ای‌های وسواسی و منظم

هفته قبل کمی درباره تیپ شخصیتی قهوه‌ای صحبت کردیم؛ یعنی افرادی که سوداوی‌مزاج هستند. امروز می خواهیم به بایدها و نبایدهای بیشتر درباره این تیپ شخصیتی بپردازیم؛ نکاتی که به‌طورحتم توجه و به‌کارگیری آن ها در بهبود روابط و تعاملاتی که این افراد با دیگران دارند یا دیگران با آن‌ها، مؤثر و سازنده  است.
افراط در خوبی یا بدی، ویژگی‌ای است که در شما قهوه‌ای‌ها زیاد دیده می‌شود. این موضوع درنهایت باعث نارضایتی‌ و شکوه‌ و شکایت زیاد شما از دیگران هم خواهد شد؛ به‌همین‌دلیل جزو آن دسته از افرادی هستید که احساس می‌کنند دستشان نمک ندارد. از‌آنجا‌که خیلی اهل ناله و شکایت‌ هستید، میزان حزن و اندوه و ناامیدی در شما زیاد است. منفی‌گرایی، بدبینی و سوءظن‌هم، از خصیصه‌های اخلاقی منحصربه‌فرد در شماست؛ یعنی جزو آن دسته افرادی هستید که معتقدند همه گناهکارند، مگر اینکه خلافش ثابت شود. این موضوع باعث می‌شود نتوانید راحت به دیگران اعتماد کنید. حالا اگر سودای خونتان هم افزایش یابد، این ویژگی مانع‌از مشارکت شما در انجام کارهای خیرهم خواهد شد.شما قهوه‌ای‌ها اصولا آدم‌های درون‌گرایی هستید و مستعد افسردگی؛ به‌همین‌دلیل زمانی‌که غلبه سودا در خونتان اتفاق بیفتد، انزوا و گوشه‌گیری را برمی‌گزینید که باعث بریدنتان از دوستان و اقوام می‌شود. متأسفانه قدری هم حسود و تنگ‌نظر هستید و دلتان می‌خواهد که همه چیزهای خوب از آنِ شما باشد. ازآنجاکه در‌برابر ترس سریع واکنش نشان می‌دهید و استرستان زیاد می‌شود، نباید درگیر موضوع‌های ترس‌آور شوید. خوشبختانه سازگاری شما با سختی‌ها زیاد است و خیلی زود به آن عادت می‌کنید ولی همراه با آه و ناله مداوم که دست خودتان هم نیست. داشتن آرزوهای دور‌و‌دراز هم از غلبه سودا در مزاج شماست که دلتان می‌خواهد به آن‌ها برسید ولی متأسفانه هیچ برنامه‌ریزی‌ و تلاشی برای آن ندارید.
شما قهوه‌ای‌ها با قرمزها (دموی‌‌مزاج‌ها) نمی‌توانید زندگی مشترک خوبی داشته باشید، چون آن‌ها به‌دلیل شلخته و بی‌قاعده‌بودن، درست در نقطه مقابل شما قرار می‌گیرند. زردها (صفراوی‌مزاج‌ها) هم نمی‌توانند زوج‌های خوبی برای شما باشند؛ چون آن‌ها خیلی زود از آدم‌هایی که ناله و شکوه می‌کنند، خسته می‌شوند. درضمن سردی مزاج در شما باعث می‌شود که با دو تیپ شخصیتی گرم یعنی زرد و قرمز در روابط زناشویی بیش‌از دیگران به چالش بربخورید. اما با یک قهوه‌ای مشروط بر اینکه یکی از شما دونفر مدیریت راهبردی زندگی را برعهده بگیرد و با یک آبی به‌شرطی که مدیریت زندگی با شما باشد می‌توانید زندگی خوب و مسالمت‌آمیزی در پیش بگیرید.
اگر به‌دنبال رشته ورزشی هستید شطرنج، یوگا و بیلیارد را انتخاب کنید. برای شغل هم پیشرفت شما در مشاغل معنوی، تربیتی و قضاوت زیاد است. درضمن بازرس‌های خوبی هم می‌شوید؛ هرچند کمی در این زمینه افراط می‌کنید. شغل کارمندی نیز که به‌دلیل آب باریکه‌بودن منابع مالی، دلخواه شما قهوه‌ای‌هاست، اصلا برایتان مناسب نیست، چون امنیت شغلی آن در شرایط کنونی کشورمان به‌شدت کم است و همین موضوع میزان استرس‌ و مصرف منعیات خوراکی‌ را در شما افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در میان‌سالی با تنوعی از مشکلات و بیماری‌های جسمی و روحی روبرو شوید.
مزاج سودا شما را به بیماری‌های جسمی مانند نفخ معده و روده، درد‌معـــده،‌خشــــکی‌پوست و پـــسوریازیس‌و بیماری‌های روحی مانند بی‌خوابی و کابوس‌های شبانه، افسردگی، اضطراب و ترس، بی‌قراری، شکاک بودن، اندوه بی‌علت و هجوم افکار منفی مبتلا می‌کند.
برای جلوگیری از غلبه سودا در خونتان بهتر است قید خوردن برخی خوراکی‌ها را بزنید، مانند چای سبز و سیاه، قهوه، غذاهای مانده (حتی یک‌وعده مانده)، فریزری، گوشت گاو و گوساله، برنج ساده، نوشابه، شکر، شیرینی، سس، لبنیات، غذاهای تهیه‌شده در ماکروویو و چرب و شور، ماکارونی و ترشی. راستی، کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی هم سودازاست ولی انجام حجامت و فصد به‌صورت اصولی برایتان خوب است. با همه این‌ها اگر مراقب غلبه سودا در خونتان باشید و آن را کم کنید، اتفاقات خوبی در شما می‌افتد؛ به‌طورمثال ویژگی‌هایی مانند خیررسانی، راستی و درستی، آرام صحبت‌کردن، اعتدال و تقوا، بخشندگی و سخاوت، خوبی، خوشی و نرمی، یکرنگی، مدارا کردن، صبر و تحمل زیاد، امانت‌داری، رازداری و مشاوره‌دادن به دیگران در شما بروز می‌کند..

امیر جاویدی، چهره شناس

....................................

 

آبی های مهربان و لج درآر

این هفته هم در ادامه سلسله مباحث شخصیت شناسی می خواهیم درباره تیپ شخصیتی آبی (از سفید تا آبی تیره) صحبت کنیم؛ منظورمان بلغمی مزاج ها هستند. افرادی که طبع سرد و تری دارند مانند اکبر عبدی، بهاره رهنما، رابعه اسکویی، نعیمه نظام دوست، رضا داوودنژاد، مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا و سرلشکر فیروزآبادی.
آبی ها ســری گرد، گردنی کــوتاه و کلفت، بدنی چاق و لحمی، لب و دماغی گوشتی، پوستی سفید و شیربرنجی و قدی نسبتا کوتاه دارند. تری و رطوبت مزاج در هر جــای بدنشان که ظهور کند، ایجاد پهنا و چاقی در همان قسمت می کند. با این اوصاف اگر شما هم این ویژگی های جسمی را در خودتان می بینید باید احتمال قوی بدهید که تیپ شخصیتی آبـــی داشته باشید. صبور و آرام بودن همراه با انطباق و انعطاف پذیری زیاد در شرایط، البته به شرطی که خودتان هم بخواهید، نخستین ویژگی ای است که شما آبی ها را باید با آن شناخت. درک مناسب، حفظ تعادل و هماهنگی بین حرف دیگران و کارهای خودتان و قدرت استنتاج و استدلال زیاد، از دیگر ویژگی های بارز اخلاقی در تیپ شخصیتی شماست.
هیچ می دانستید که چرا با دعوا و سروصدا اصلا رابطه خوبی ندارید؟ این مسئله به صلح طلبی زیاد شما برمی گردد و اینکه به شدت اهل گذشت هستید و می خواهید همه را از خودتان راضی نگهدارید و این اغلب مایه دردسرتان می شود. شما آبی ها هماهنگی خوبی هم می توانید بین روح و جسمتان برقرار کنید؛ البته درصورتی که غلبه مزاج نداشته باشید. باوجود این به دلیل سردی و تری مزاجتان، فراموش کاری خیلی زود به سراغتان می آید، به ویژه در یادآوری افراد و مکان ها. همچنین کم انرژی بودن و سستی بدن در شما باعث تنبلی زیاد و کندی در حرکات و رفتار می شود، به گونه ای که دلتان می خواهد به جای جنب وجوش، مدام در افکارتان غوطه ور باشید، برای همین هم به شما برچسب آدم های تخیلی می زنند.
کندی حواس و نداشتن تمرکز در شما آبی ها زیاد دیده می شود و از آنجا که تحملتان دربرابر مشکلات زیاد است، مستعد ابتلا به افسردگی هستید. بیشتر بیماری هایی که شما گرفتارش می شوید، ناشی از آب زیاد بدنتان است که با سردی ترکیب می شود و سبب استخوان درد و درد مفاصل می شود. انجام کار گروهی، از آن چیزهایی است که شما اصلا از آن خوشتان نمی آید؛ چون مجبور هستید در این شرایط به نظر دیگران گوش بدهید که مخالف با تمایلات شخصی خودتان است. شما آبی ها یک تفاوت بارز دیگر با بقیه شخصیت ها دارید و آن، این است که زیاد از خواب هایی که می بینید، حرف می زنید. خواب هایی که یا اتفاق افتاده اند یا درحال وقوع هستند و ما به آن ها رؤیاهای صادقانه می گوییم.
مهربانی بیش ازاندازه هم از دیگر ویژگی های اخلاقی در شما آبی هاســـت که گاهی از حد می گذرد و حرص آدم را درمی آورد. بگذریم از اینکه زیاد هم خودخوری می کنید و این رفتار حکم سم را برای شما دارد. اگر کسی به دنبال یک جفت گوش شنوا باشد، هیچ کس بهتر از یک شخصیت آبی نمی تواند این نقش را ایفا کند؛ چون اصولا فاز هم دردی در شما آبی ها بالاست که از بد روزگار برایتان هم اصلا خوب نیست و باعث احساس غم و اندوه در شما می شود؛ درست مانند پدربزرگ ها و مادر بزرگ های مهربان و غصه خور. گفتیم که تنبلی از شاخصه های رفتاری در تیپ شخصیتی شماست؛ بنابراین اگر بخواهید از بروز تنبلی در خودتان جلوگیری کنید، حتما باید یک شخص برنامه ریز و فعال مانند زرد ها و قهوه ای ها را درکنارتان داشته باشید.هنوز حرف های زیادی درباره ضعف ها و قوت های شما و بایدها و نبایدهای زندگی تان باقی مانده است که ان شاءا... در هفته آینده بیشتر به آن ها می پردازیم..

امیر جاویدی، چهره شناس

....................................

 

آبی های مهربان و لج درآر

در آخرین نوبت چاپ این مطلب در سال٩٧ کمی درباره تیپ شخصیتی آبی صحبت کردیم؛ یعنی افرادی که بلغمی مزاج(سرد و تر) هستند و امروز می خواهیم در ادامه همان سلسله مباحث به بایدها و نبایدهای بیشتری درباره این تیپ شخصیتی بپردازیم که توجه و به کارگیری آن ها در بهبود روابط و تعاملات این افراد با دیگران می تواند مفید و سازنده باشد.
گفتیم که شما آبی ها بیش از اندازه مهربان و دلسوز هستید، درست مانند یک پدربزرگ یا مادربزرگ دوست داشتنی. با وجود این گاهی زیرآبی هایی می روید که همه را انگشت به دهان می گذارید، چون کسی انتظار این رفتار را از شما ندارد. ازاین رو یک توصیه مهم به همه کسانی داریم که با شما آبی ها در ارتباط اند و آن هم اینکه هیچ وقت همه اسرار زندگی شان را به یک آبی نگویند؛ چون احتمال اینکه روزی شما آبی ها از همین ناحیه به آن ها ضربه بزنید، زیاد است.
شما آبی ها مشاور، معلم، روان شناس، روان پزشک، خبرنگار، قصه نویس، طراح و کارگردان های خوبی می شوید، چون حافظه عمیق و استنتاجی بهتری نسبت به دیگران دارید؛ هرچند در دروس حفظی می لنگید و شغل هایی که ارتباط مستقیمی با کسب این مهارت دارند، به دردتان نمی خورد. اهل ابتکار و نوآوری هم هستید و مدام نظریه می دهید. پیشگویی کردن را هم به توانمندی هایتان اضافه کنید، چون اصولا حس ششم قوی ای دارید.
ترسو بودن و از همه چیز ترسیدن، بی قیدی و بی خیالی و تخیلی بودن به دلیل بی حالی، تنبلی بیش از اندازه، سفاهت و کوته بینی، حرص زیاد، زیاد خوابیدن، مال اندوزی، عیب جویی زیاد از دیگران، اعتماد به نفس کم و خودکم بینی، مهربانی بیش ازاندازه و غصه خوردن برای دیگران و ساده انگاری که باعث اعتماد بی دلـــیل به دیگــران می شود، از ویژگی های اخلاقی و رفتاری شما آبی هاست که براثر غلبه مزاج به وجود می آید.
اما اگر مراقب مزاجتان باشید و آن را به اعتدال برسانید، قناعت و وفاداری به خانواده، اعتماد به نفس، غنیمت شمردن وقت و توکل به خداوند در شما بروز پیدا می کند. برای این منظور هم باید بیش از پیش مراقب خورد و خوراک و رفتارتان باشید؛ یعنی رفتارها و خوراک های گرم را جایگزین رفتارها و غذاهای سرد کنید. اگر با خوردن گرمی بدنتان دچار خارش، جوش، کهیر و دمل می شود، پیشــنهاد می کـــنیم بلافاصـــله بعد از مصرف این خوراکی ها، آلو یا تکه خیاری در دهانتان بگذارید و چند دقیقه ای آن را بمکید.
اگر هم علاقه مند هستید که بدانید کدام رشته های ورزشی مناسب شماست باید بگوییم ورزش های معتدل مانند پیاده روی سریع بهترین گزینه برای شماست. اگر هم درد زانو دارید بی خیال رفتن به استخر شوید، چون دردتان را در کوتاه مدت درمان ولی در درازمدت تشدید می کند. به جای استخر بهتر است ورزش های گرم ولی خشک مانند سونای خشک و حمام آفتاب را انتخاب کنید. برای ازدواج هم چون فاز مهربانی تان بالا و میل جنسی تان ضعیف است، یک سودامزاج جفت خوبی برای شما خواهد شد. با یک دموی مزاج هم به شرطی که آدم شلخته ای نباشد ترکیب نسبتا خوبی خواهید ساخت؛ البته اگر موفق شوید که دلش را به دست آورید.

امیر جاویدی،چهره شناس

 

....................................

نارنجی‌های ذاتا هنرمند

این هفته و در ادامه سلسله مباحث شخصــیــت شنــاسی می خواهیم درباره تیــپ شخــصیتی نارنجی صحبت کنیم؛ یعنی افرادی که مزاج‌های ترکیبی دارند؛ صفراوی مزاج‌هایی که به‌سمت دموی‌بودن یا دموی‌مزاج‌هایی که به‌سمت صفراوی شدن می‌روند. هر دو دسته این افراد دارای ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری مشابهی هستند، با این تفاوت که درصد قرمز و زرد بودنشان کمی در نوسان است و باعث می‌شود که بروز برخی ویژگی‌ها در آن‌ها شدت و ضعف بیشتری بگیرد.
اگر در دوران کودکی و نوجوانی بدنی عضلانی و گوشتی داشته‌ و در جوانی و میان‌سالی لاغر شده‌اید و صورتتان هم قدری نسبت به قبل کشیده‌تر شده‌است، به‌طور حتم قرمزی هستید که با رفتن به‌سمت تیپ شخصیتی زرد، نارنجی شده‌ است؛ افرادی مانند نوید محمدزاده، لیلا بلوکات، محمد اصفهانی و محمدرضا شجریان. ولی اگر در دوران کودکی و نوجوانی بدنی لاغر و استخوانی داشته‌ و در جوانی و میان‌سالی گوشتی و عضلانی شده‌اید، زردی هستید که با رفتن به سمت تیپ شخصیتی قرمز، حالا نارنجی شده‌‌ است، درست مانند محمدرضا گلزار، رامبد جوان و جانی دپ.
با این اوصاف بیشتر بازیگران، خواننده‌ها و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی را باید جزو این طیف شخصیتی به‌ حساب آورد؛ افرادی که درک خوبی از مقوله هنر دارند و همین موضوع آن‌ها را به‌شدت از دیگران متمایز می‌کند. ازاین‌رو اگر شما هم این ویژگی‌ها را در خودتان می‌بینید و احساس خاص‌بودن می‌کنید، بدانید که به‌طورحتم شما هم یک نارنجی با توانایی‌های هنری هستید و این تیپ‌زدن‌های خاصتان که گاهی از نظر دیگران عجیب‌و‌غریب هم به‌نظر می‌رسد، ناشی از همین موضوع است؛ اینکه نمی‌خواهید یکی شبیه همه باشید.
هزینه‌کردن برای خاص‌بودن برای شما نارنجی‌ها به‌ویژه اگر جیب پُرپولی هم داشته‌ باشید، کار اصلا سختی نیست. داشتن احساسات رقیق و متمایز حتی نسبت‌به دیگران، شیرین‌سخنی و خوش‌مشربی، خوش‌گذرانی به‌شرط تمکن مالی و رفیق‌بازی، از دیگر ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری در شما نارنجی‌هاست که گاهی می‌تواند باعث رنجش و حساسیت بیش‌از اندازه شریک زندگی‌تان شود، ولی چون وفاداری به خانواده هم از دیگر ویژگی‌های اخلاقی شماست، خیلی جای نگرانی نیست.
نارنجی‌ها به‌نسبت قرمزها و زردها تفاوت‌های اخلاقی فاحشی دارند، به‌ویژه اگر به‌سمت صفراوی‌بودن هم بروند. این موضوع باعث می‌شود شما نارنجی‌ها خودتان را به‌شدت متمایز از دیگران ببینید و توانایی‌هایتان را به چالش‌ بکشید. از‌آنجا‌که افراد تنوع‌طلبی هستید، باید مراقب باشید در هیچ زمینه‌ای این تنوع‌طلبی به افراط کشیده نشود. تمایل زیاد به‌ کشیدن دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و بی‌بند‌وباری اخلاقی معمولا نتیجه همین افراطیگری‌ها در شما نارنجی‌هاست. ناگفته نماند از‌آنجا‌که توانایی‌های بدنی شما نارنجی‌ها زیاد است، البته با چاشنی احساسات، معمولا در بیشتر کارهای هنری هم موفق ظاهر می‌شوید.
وابستگی زیاد به جمع از دیگر خصیصه‌هایی است که می‌توان به شما نارنجی‌ها نسبت داد؛ به‌همین‌دلیل از اینکه مدام اسمتان سر زبان‌ باشد، لذت می‌برید. عشق شهرت سلبریتی‌ها هم از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد. این افراد گاهی حتی به انجام رفتارهای سخیف هم تن می‌دهند تا فقط دیده شوند و از‌آنجا‌که یک نارنجی به‌خاطر خودشیفتگی، خودش را برتر از دیگران می‌داند، رفتار دوگانه‌ای با دوستان و غریبه‌ها خواهد داشت؛ با دوستانش بسیار صمیمی و خاکی و با غریبه‌ها تافته جدابافته. همان‌طور‌‌که اشاره شد وقتی یک نارنجی عاشق چیزی شود، دل‌کندن از آن برایش سخت خواهد بود؛ پس مراقب تمایلاتتان باشید. کل‌کل هم از علاقه‌مندی‌های شما نارنجی‌هاست؛ برای همین به اطرافیانتان توصیه می‌کنیم به‌دلیل ریسک‌پذیری بالایتان سر هر چیزی با شما کل نیندازند و مسابقه ندهند.
فشار خون بالا، شکم و پهلو داشتن (به‌دلیل غلبه بلغم) و کچلی (به‌دلیل غلبه دم) از عوارض غلبه مزاج در شما نارنجی‌هاست که با اصلاح مزاج، این مشکلات هم برطرف خواهد شد. اگر مجرد هستید و به‌دنبال همسر مناسبی می‌گردید، توصیه می‌کنیم سراغ قرمزها بروید. البته همسران این افراد هم باید از میزان حساسیت‌هایشان درباره ارتباطات این افراد بکاهند تا کمتر اذیت شوند. درضمن می‌توانند با اصلاح مزاج در همسرشان، به‌روز بودن و تنوع داشتن در روابط زناشویی‌، به تحکیم روابط خانوادگی‌شان بیشتر کمک کنند.

امیر جاویدی، چهره شناس

.....................................

سبزهای فرهیخته و متشخص

نوبتی هم که باشد، نوبت سبزهاست. به همین دلیل این هفته و در ادامه سلسله مباحث شخصیت شناسی می خواهیم درباره تیپ شخصیتی سبز صحبت کنیم؛ یعنی افرادی که پایه مزاجی شان سوداست ولی دم یا صفرا روی آن نشسته است. با این اوصاف ما با دو دسته تیپ شخصیتی سبز، سودای دم و سودای صفرا روبه رو هستیم که به رغم اشتراکات زیادشان، تفاوت هایی نیز باهم دارند.
سودای دم: این افراد ویژگی های ظاهری یک دموی مزاج را دارند؛ بدنی گوشتی، گردنی کلفت، کله ای گرد، موهایی حالت دار ولی با چشم هایی رنگی(سبز) مانند رؤیا نونهالی، کتایون ریاحی و پارسا پیروزفر. این افراد پایه پژوهشگری دارند و اصولا آدم هایی
فرهیخته و باشعور، حساس به امور مردم و جامعه، قاعده دار و متشــخص هستند. پژوهشگر بودنشان باعث می شود بتوانند در هر موقعیتی، گلیم خود را به خوبی از آب بیرون بکشند ولی به دلیل دغدغه مند بودن معمولا به چالش برمی خورند.
این افراد سخنران و منتقد خیلی خوبی برای مسائل حوزه شهری، اجتماعی و دولتی هستند، چون نگاه نقادانه، ریزبین و تحلیلی به مسائل دارند. برخلاف دموی ها شلخته نیستند و از نظم و قاعده برخوردارند و تا سنین چهل و پنج تا پنجاه سالگی هم بهترین شرایط زندگی را خواهند داشت، ولی از این سن به بعد، به دلیل غالب شدن سردی مزاج، چالش ها و بیماری هایشان زیاد خواهد شد. درک و فهم این افراد از جامعه زیاد و متفاوت از دیگران است و اصولا به خاطر همین خصلت است که مصالح جمعی را بر منافع شخصی خودشان ترجیح می دهند؛ گویی پیامبرانی هستند که مدام غم امت را می خورند و همین رفتار هم باعث می شود که غرغر کردن هایشان زیاد و گاه تحمل ناپذیر شود.
این افراد یک استاد دانشگاه و پزشک خوب هم خواهند شد. اصولا به هرکاری که عشق بورزند، در آن موفق خواهند بود؛ چون دقیق و منظم و دارای قوه تخیل و تحلیل خوبی هستند. هرقدر هم میزان حرارت مزاجشان بالاتر برود، حرکاتشان سریع تر و چابک تر خواهد شد و هرقدر به سمت سردی بروند بر آرامش و متانتشان افزوده خواهد شد. این افراد در جوانی همیشه پویا و مانا هستند؛ البته به شرطی که یک همراه خوب داشته باشند و آن فرد کسی نباشد که تخریبشان کند.
سودای صفرا: این افراد ویژگی های ظاهری یک صفراوی مزاج را دارند؛ صورتی کشیده با چانه ای پلکانی در صورت ، دماغی تیز، لب بالایی باریک، رنگ پوستی زرد، گردنی بلند و اندامی لاغر ولی با چشمان سبز یا پوستی کدر که اگر دنیا را هم بخورند چاق نمی شوند، مانند محمود احمدی نژاد و شارون استون. این افراد لجباز و کارآگاه صفت و مچ گیرند و حساس به دروغ و تملق که به دلیل حساسیت های زیادی که دارند این ویژگی ها را بیشتر هم جذب می کنند، مانند مادری که سودای صفراست و خیلی راحت با چند سؤال می تواند مچ فرزندش را بگیرد. همین موضوع هم باعث می شود که فرزندان چنین مادرهایی آدم های ریزبین و موفق تری به نسبت دیگر بچه ها تربیت شوند. درضمن این افراد اشراف خوبی هم بر اتفاقات پیرامونشان دارند، چون به نوعی تمام این حالات و اتفاقات را تجربه و در ذهنشان زندگی کرده اند، خصلتی که باعث شده است قدرت مچ گیری یا درکشان از مسائل بالا باشد.
این افراد به­دلیل خشکی مزاج لجبازند و می­توان با یک کلمه کوتاه مانند چشم، آتش خشم آن­ها را خاموش کرد. این افراد بهترین گزینه برای ازدواج با افرادی هستند که به­دنبال یک همسر بساز و کم­خرج می­گردند.

به سبزها توصیه می کنیم قید ازدواج با نارنجی ها و زردها را به کل بزنند، چون آدم هایی تنوع طلب و بی قاعده یا قاعده دار به نفع خودشان هستند، درحالی که سبزها چارچوب و قواعد خاص خودشان را دارند و همیشه مصالح جمعی را بر منافع شخصی خود ترجیح می دهند. این مسئله باعث می شود با نارنجی ها و زردها مدام به چالش بربخورند. این منع ازدواج برای سبزهایی که سودای صفرا هستند، بیشتر است؛ چون به دلیل ویژگی انحصارطلبی شان به همه چیز مشکوک هستند و مدام به ارتباطات همسرشان گیر می دهند. درعوض سبزهایی که سودای دم هستند چون خودشان ارتباطات مردمی خوبی دارند زیاد به همسرانشان گیر نخواهند داد . سبزها برای ازدواج با بقیه تیپ های شخصیتی مشکل خاصی ندارند هرچند به چالـش های کوچکی برمی خورند مانند شلختگی دموی ها یا آرامش و تنبلی بیش از اندازه بلغمی ها.
سبزها به دلیل پایه سودایی که دارند ترسو و محتاط هستند، بنابراین از هرچیزی که تا به­حال آن را امتحان نکرده­اند نباید آن­ها را ترساند، چون ترس در بدنشان رخنه می­کند. این افراد از شوخی زیاد، سخیف و بی ارزش بودن هم خیلی خوششان نمی آید؛ بنابراین اگر به دنبال به دست آوردن دل آن­ها هستید، سعی کنید همیشه از کلمات زیبا و پرمغز در گفت وگو با آن ها استفاده کنید. درضمن چون معنویت و کارهای معنوی روح انسان را گرم می کند، به این افراد توصیه می کنیم از این شیوه درکنار مصرف غذاها و رفتارهای گرم برای افزودن بیشتر گرما به روح و جسمشان استفاده کنند. توصیه ها و پرهیزهای غذایی و بیماری ها برای این افراد، همان چیزهایی است که در هفته­های قبل برای سودایی ها گفتیم و باید مراقبت کنند. با وجود این، باید از مصرف غذاهای به­شدت سرد مانند گوشت گاو و گوساله و به­شدت گرم مانند ادویه و فلفل پرهیز کنند.

 

امیر جاویدی،چهره شناس

.....................................

 

بنفش های پرچالش

امروز و در آخرین شماره از سلسله مباحث شخـــصیت شناسی می خواهیم به معرفی یکی دیگر از تیپ های شخصیتی یعنــی بنفش ها بپردازیم، افرادی که دموی یا صفراوی بوده و حالا بلغمی هم شده اند. با این اوصاف ما در تیپ شخصیتی بنفش هم با ٢ دسته مزاج ترکیبی روبه رو هستیم که برخلاف سبزها، تفاوت های فاحشی با هم دارند.
دم بلغم: این افراد ویژگی های ظاهری یک دموی مزاج مانند بدنی گوشتی، گــردنی کلــفت و موهایی مجعد را دارند که بر اثر پرخوری یا مصرف زیاد سردی ها یا ابتلا به برخی بیماری ها، بدنشان لحمی و چاق هم شده است، مانند شهره لرستانی و محمد کاسبی. افرادی فوق العاده مهربان و غمخوار مردم که دوست دارند با هر شرایطی به دیگران کمک کنند، به ویژه اگر خانم هم باشند، ولی متأسفانه به دلیل اضافه وزن زیادی که دارند معمولا از عهده کارها برنمی آیند و وقتی هم بیشتر از حد توان از بدنشان کار می کشند دچار زانو درد و دردهای مفصلی و استخوانی می شوند، بنابراین به این افراد توصیه می کنیم یا قید مهربانی کردن زیاد و کمک به دیگران را بزنند یا برای کاهش وزنشان از همین امروز فکری جدی بکنند.
این تغییر مزاج در آقایان خود را با تنبلی زیاد، خوش گذرانی، از زیرکار دررفتن و علاقه مفرط به خوردن و میهمانی دادن یا میهمانی رفتن نشان می دهد. برای همین به این افراد هم توصیه می کنیم وظیفه درست کردن غذا در خانه یا میهمانی ها را خودشان برعهده بگیرند تا تمایلشان به خوردن غذا کمتر شود؛ همچنین از ظرف های تیره برای غذاخوردن استفاده کنند تا اشتهایشان کمتر تحریک شود. درغیر این صورت باید منتظر کمردردهای شدت دار و دیسک کمر باشند.
آنچه برای این دسته از بنفش ها چالش ایجاد می کند، مصرف سردی های شدت دار است که اصولا هم در جوانی خود را به صورت چاقی و اضافه وزن نشان می دهد. این افراد اگر پایبند ورزش باشند، خیلی سریع تک مزاجه خواهند شد ولی اگر به خوردن و تنبلی کردن هایشان ادامه دهند، مشکلاتی مانند بیماری های گوارشی، چربی خون و فشارخون خیلی زود به سراغشان خواهد آمد.
صفرای بلغم: این افراد ویژگی های ظاهری یک صفرا مزاج- مانند بدنی لاغر، گردنی بلند و بینی نوک تیز- را دارند که براثر تغذیه نادرست و سبک زندگی اشتباه دچار تری و سردی مزاج شده و حالا شکم و پهلو آورده اند، مانند مریم امیرجلالی، دونالد ترامپ و وینستون چرچیل. این افراد برخلاف دم بلغم ها، چالش هایشان تازه از میان سالی به بعد رو می شود، به طور مثال به دلیل پایه مدیریتی قوی ای که دارند در جوانی مدیران خوبی هستند ولی در میان سالی به رکود می رسند، نظیر طیف وسیعی از مدیران کشورمان، و از آنجایی که لابی گرهای خوبی هستند معمولا در سمت هایشان باقی می مانند یا فقط جابه جا می شوند.
این افراد همچنان توانمندی هایشان بالا و علاقه شان به چیزهای لوکس زیاد است و وقتی به دنبال چیزی باشند از راه های مختلف برای رسیدن به آن تلاش می کنند. برای ارتباط با این افراد هم به ویژه وقتی که سمتی داشته باشند حتما باید به دنبال پارتی بود و مستقیم وارد عمل نشد، چون در ارتباطاتشان با غریبه ها معمولا از روش های نامناسبی مانــند ســفسطه، مغلطه و تخطئه استفاده می کنند تا به آنچه می خواهند برسند.
از بد روزگار در اطراف این دسته از بنفش ها افراد بادمجان دورقاب چین زیاد وجود دارد، چون اصولا حیاتشان وابسته به تأیید دیگران است و معمولا هم همین تأییدهای چاپلوسانه و بی منطق است که کار آن ها را خراب می کند و باعث می شود که هیچ گاه زیربار اشتباهشان نروند و همیشه حق به جانب باشند، بنابراین توصیه می کنیم برای بحث و جدل با این افراد فقط در زمان هایی که تنها هستند به سراغشان بروید.
بنفش ها (هردو مزاج) با دموی ها و بلغمی ها ازدواج بهتری -به نسبت دیگر تیپ های شخصیتی- دارند، هرچند بازهم همسرانشان به دلیل پُرخوری زیاد (دم بلغم) یا لجبازی و زورگویی های که دارند (صفرا بلغم) از دستشان شاکی هستند. باهمه این ها، بنفش ها تنها از همسرانشان حرف شنوی دارند، البته به شرطی که افراد سیاس و زرنگی باشند وگرنه حتم بدانید به دلیل غم و غصه و حرص خوردن زیاد، پس از مدتی، دست کم بیماری ای نظیر کم کاری تیــروئید می گیرند. در پایان به
بنفــش ها توصــیه می کنیم سردی و گرمی شان را معتدل کنند تا کمتر به مشکل بخورند

امیر جاویدی، چهره شناس

گزارش خطا
برچسب ها: شخصیت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
1
عالی!سلامت و پیروز باشید.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->