برگزاری نشست هیات مدیره استقلال| شهریاری نماینده تام الاختیار هلدینگ خلیج فارس در استقلال استقلال و داستان تکراری زمین تمرین یزدانی – قاسمپور، فعلا منتفی است صادقی، اولین جداشده پرسپولیس در پایان فصل سید بندی مسابقات جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ مشخص شد | ایران در سید یک پخش زنده بازی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین سخندان: مسئولان استان برای نجات فوتبال خراسان رضوی پای کار بیایند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس
سرخط خبرها

«حق رشد» ستاره‌های پایه متعلق به کیست؟

  • کد خبر: ۱۱۱۶۲۶
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
«حق رشد» ستاره‌های پایه متعلق به کیست؟
پاسخ کارشناسان به سؤالی مهم که محل دعوای باشگاه‌های فوتبال در رده‌های پایه است.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ ماجرا صریح و روشن است؛ دو باشگاه و گاه بیشتر بر سر ادعای رشد یک بازیکن فوتبال که از رده‌های پایه در آنجا توپ می‌زدند، با یکدیگر کشمکش دارند. مسئله‌ای که بیشتر موجب آسیب‌دیدن بازیکن و منحرف‌شدن مسیر رشدش می‌شود. چندی پیش بود که میان دو باشگاه قدیمی پایه در فوتبال مشهد بر سر رشد یک بازیکن در رده سنی امید که امروز در تیم‌های بزرگ فوتبال کشور توپ می‌زند، دعوا و جدل رسانه‌ای در گرفت.

مسئله‌ای که به سوژه این گزارش بدل شده این است که به‌راستی سهم کدام باشگاه در پیشرفت یک بازیکن که از رده‌های پایه آرام‌آرام رشد می‌کند و به تیمی بزرگ در سطح حرفه‌ای فوتبال ایران منتقل می‌شود، بیشتر است؟ به‌عبارتی دیگر، کدام باشگاه می‌تواند مدعی باشد که موجب رشد آن بازیکن شده است و حق رشد مادی و معنوی به آن تعلق خواهد گرفت؟ کارشناسان فوتبال پایه مشهد که سال‌هاست در این عرصه فعالیت کرده‌اند، به این سؤال پاسخ می‌دهند.

رحیمی: همه در این پیشرفت دخیل‌اند

مالک باشگاه ابومسلم ثامن مشهد از کسانی است که کارنامه بلندبالایی در عرصه تیم‌داری در رده‌های پایه فوتبال دارد. اصغر رحیمی به‌عنوان پیشکسوت این عرصه در رویارویی با این سؤال کلیدی که کدام باشگاه می‌تواند مدعی باشد بازیکنی که به سطح اول فوتبال کشور رسیده، محصول آنجا بوده است، می‌گوید: «به‌نظرم همه در این مهم دخیل هستند؛ از آن مدرسه فوتبالی که بازیکن کارش را از آنجا آغاز کرده است بگیرید تا آن باشگاهی که بازیکن را تحویل تیم لیگ‌برتری داده است.» وی می‌افزاید: «در مسئله حق رشد، همه باشگاه‌هایی که بازیکن پیش از رسیدن به لیگ حرفه‌ای در آن‌ها بازی کرده و کارت برایش صادر شده است، سهم می‌برند.»

میثاقیان: پیشرفت فرایندی بلندمدت است

بهزاد میثاقیان از چهره‌های جوان تیم‌داری در عرصه فوتبال پایه است که با باشگاه «یاران میثاقیان» چند سالی است در این عرصه فعالیت می‌کند. او درباره موضوع حق رشد بازیکنان فوتبال پایه می‌گوید: «پیشرفت یک بازیکن در رده‌های سنی تا مرحله فوتبال حرفه‌ای فرایندی طولانی‌مدت است.» وی می‌افزاید: «از باشگاهی که بازیکن را کشف کرده، باشگاهی که او را پرورش داده و باشگاهی که به او فرصت بازی در لیگ داده است، همه و همه در این پیشرفت سهیم هستند.» وی خاطرنشان می‌کند: «متأسفانه دود دعوا‌هایی که باشگاه‌ها سر این دارند که فلان بازیکن را ما به فوتبال کشور معرفی کردیم، به چشم بازیکن می‌رود.»

کامل: بازیکن متعلق به مشاوران داناست

مدیرعامل باشگاه فولاد مشهد که یکی از باشگاه‌های بازیکن‌ساز فوتبال استان در رده‌های پایه است، در پاسخ به سؤال کلیدی این گزارش می‌گوید: «استعداد در فوتبال زیاد است، اما مهم آن است چه کسی یا چه باشگاهی بازیکن را در مسیر درست قرار می‌دهد.» حمید کامل می‌افزاید: «به اعتقاد من مشاور دانا بزرگ‌ترین سهم را در پیشرفت یک بازیکن دارد. کسی که بازیکن را در مسیر درست پیشرفت قرار می‌دهد، همان مشاور داناست.» وی تصریح می‌کند: «باشگاهی که تا رسیدن بازیکن به بلوغ تکنیکی و تاکتیکی کامل کنار او باشد، بیشترین سهم را در این پیشرفت دارد.»

زینلی: کاشف بازیکن بزرگ‌ترین سهم را دارد

مدیرعامل باشگاه مهد فوتبال (سایپا) می‌گوید: «به اعتقاد من کسی که بازیکن را کشف می‌کند، در پیشرفت او سهیم است.» احمد زینلی می‌افزاید: «بازیکنی که هیچ‌جا نبوده و شاید در حد مدرسه فوتبال بازی می‌کرده است، حالا یک‌باره توسط یک باشگاه کشف می‌شود و در مسیر آموزش قرار می‌گیرد. به‌نظرم این باشگاه نقشی کلیدی در این پیشرفت داشته است.» وی یادآور می‌شود: «برخی باشگاه‌ها می‌آیند بازیکنی را که کشف شده و پرورش یافته است، جذب می‌کنند و با وعده‌های دروغین به خانواده‌‎هایشان، پیشرفتشان را به‌سود خود مصادره می‌کنند.» احمد زینلی تصریح می‌کند: «باشگاهی که الفبای فوتبال را به بازیکن یاد بدهد، صاحب اساسی افتخار این پیشرفت و رشد است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->