شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

چشم طمع طالبان به آثار باستانی بامیان

  • کد خبر: ۱۱۱۶۹۱
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
چشم طمع طالبان به آثار باستانی بامیان
طالبان پس از به قدرت رسیدن در ماه اوت ۲۰۲۱، بار دیگر میراث غنی باستانی افغانستان در منطقه "بامیان" را هدف قرار داده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مجله فارن پالسی در گزارشی نوشته است، «ملا عبدالله سرحدی»، فرماندار دوفاکتو بامیان یکی از افرادی است که در این فجایع فرهنگی دست داشته است.

به گفته باستان شناسان و کارشناسان این حوزه، طالبان بلافاصله پس از به قدرت رسیدن، حملات خود را علیه میراث غنی پیش از اسلام در کشور افغانستان از سر گرفتند.

علی فولادوند، فعال هزاره که اکنون در تبعید به سر می‌برد و کمپین جهانی "میراث تاریخی بامیان را حفظ کنید" را در توییتر به راه انداخته، می‌گوید: «غارت و تخریب برخی از این میراث فرهنگی چند روز پس از روی کار آمدن طالبان شروع شد. ما از یونسکو و یا سایر نهادهایی که برای چنین میراثی ارزش قائل هستند،‌ می‌خواهیم تا از هر روشی که ممکن است این میراث را از دست طالبان نجات دهند.»

طالبان از گذشته فقط در پی تخریب تندیس‌های بودا و غارت غارهای میراث فرهنگی نبوده بلکه آن را بهانه‌ای برای حمله به مردم هزاره قرار داده است؛ شیعیانی که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان را تشکیل می‌دهند و خود را "نگهبان میراث منطقه" می‌دانند.

فولادوند افزود: «تخریب این میراث فرهنگی به طالبان این قدرت را می‌دهد تا مردم هزاره را نادیده بگیرند و آن‌ها را به عنوان افراد غیرمهم تلقی کنند و همچنین این افراد و میراث را از یاد و خاطره نسل‌های آینده پاک کنند.»

به نوشته این مجله، عبدالله سرحدی در تخریب بودای بامیان به دستور ملا عمر در سال ۲۰۰۱ و همچنین کشتار مردم هزاره در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نقش داشته‌ است.

فولادوند به فارن پالسی گفته‌ است: «غارت و تخریب و ساخت برخی ساختمان‌های تجاری جدید در سایت‌های میراث فرهنگی در روزهای پس از تسلط طالبان آغاز شد.»

فولادوند افزوده‌ است: «ما از یونسکو و سایر سازمان‌ها و کشورهایی که واقعا به مکان‌های میراث جهانی اهمیت می‌دهند می‌خواهیم که به هر طریق ممکن طالبان را برای حفظ میراث فرهنگی بامیان تحت فشار قرار دهند. حداقل جهان باید از تخریب بیش‌تر جلوگیری کند.»

منابع به فارن پالسی گفته‌اند که ملا سرحدی به دنبال آثار ارزشمندی مشابه زیورات طلا است که در مجموعه «طلا تپه» به نمایش گذاشته شد.

بر اساس گزارش‌ها قدمت آثار طلا تپه که در سال‌های ۱۹۷۷- ۱۹۷۸میلادی توسط تیم باستان‌شناسان افغانستان و شوروی در شمال افغانستان کشف شد، به ۲ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

فارن پالسی نوشته‌ است: «سرحدی کارگران غیرافغان را برای حفاری و غارت آثار باستانی [به بامیان] آورده‌ است.»

پیش از این هم رسانه انگلیسی‌زبان «روزنامه هنر» در گزارشی خبر داده‌ بود که دو منطقه باستانی اطراف مجسمه‌های تخریب‌ شده بامیان، از جمله برخی غارها، از سوی «یک گروه ناشناس» مورد حفاری قرار گرفته‌ است.

به گفته فارن پالسی، مقامات طالبان به ملا عبدالله سرحدی دستور داده‌اند که حفاری خود را متوقف کند.

اما یک مقام سابق سازمان فرهنگی یونسکو گفته‌ است: «آن‌ها گنجینه‌ها و آثار تاریخی زیادی مربوط به بامیان را دزدیده و در بازار سیاه فروختند. اکنون برگشته‌ است که کارش را تمام کند.»

دره بامیان از سوی یونسکو به عنوان یک منطقه در معرض خطر و یک میراث جهانی به رسمیت شناخته شده‌ است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->