تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟ قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟ تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است
سرخط خبرها

ارتباط با دیگران؛ از خوش‌رویی تا دوری از تکبر

  • کد خبر: ۱۱۱۹۹۴
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
ارتباط با دیگران؛ از خوش‌رویی تا دوری از تکبر
حجت‌الاسلام علی‌اصغر زهانی - کارشناس مذهبی

اخلاق یکی از مصادیق ولایت‌پذیری امام رضا (ع) است. اگر حضرت را به عنوان امام، رهبر و پیشوا قبول کردیم، پس باید به سبک زندگی و معاشرت ایشان روی آوریم و سرمایه زندگی خود را همین شیوه رفتاری و گفتاری قرار دهیم، زیرا وقتی انسان کسی را دوست دارد، همانند او عمل می‌کند و محبوبش همه زندگی‌اش می‌شود.

در ارتباط با دیگران باید آموزه‌های رضوی را سرلوحه مراوده‌های اجتماعی‌مان قرار دهیم. امام رضا (ع) همیشه به این مهم اشاره کرده است که هم‌نشین پیامبر خوش‌خلق‌ترین افراد بوده‌اند. به این معنی که خوش‌رویی و خوش‌خلقی به تعبیر امام هشتم ملاک و معیاری برای جست‌وجوی خوبی‌هاست و اگر خوبی می‌خواهیم، باید این‌گونه رفتار کنیم.

بر همین اساس، حضرت ثامن‌الحجج (ع) با هر کسی به‌سادگی ارتباط داشت و راه دوستی را با او باز می‌کرد به طوری که با ایشان انس می‌گرفتند و برای هم‌نشینی و هم‌صحبت شدن، به منزل آن امام رفت‌وآمد داشتند.

یکی از مثال‌هایی که برای ارتباط و مراودت‌های اجتماعی می‌توان از امام مهربانی گفت، گوش دادن به سخنان دیگران است. همسایه مهربان ما هرگز صحبت کسی را قطع نمی‌کرد و سپس حرف‌ها و دلیل‌های خود را بیان می‌کرد. صبر و حوصله حضرت، خود، باعث محبت و شیفتگی همگان شده بود.

از ویژگی‌های مهم امام هشتم در مراوده‌های اجتماعی آن بود که هرگز تکبر نمی‌کرد و مغرور نمی‌شد. جا دارد از خودمان بپرسیم اگر ادعای محبت به حضرت را داریم، چرا در برخی امور متکبریم. امکان دارد با آنکه می‌دانیم سلام‌کننده از کبر و غرور دور است، سلام نکنیم یا حتی جواب سلام ندهیم؟ واقعیت این است که نمی‌شود ادعا کنیم امام رضا (ع) را دوست داریم، ولی در خانه، خانواده، محل کار و ارتباط‌های خانوادگی و اجتماعی‌مان بدخلق‌وخو باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->