قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود
سرخط خبرها

رادار هواشناسی خراسان رضوی؛ ۲ سال تا ایستگاه پایانی

  • کد خبر: ۱۱۲۲۵۶
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
رادار هواشناسی خراسان رضوی؛ ۲ سال تا ایستگاه پایانی
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی وعده راه اندازی رادار هواشناسی در ۲ سال آینده را می‌دهد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ طوفان چند روز پیش مشهد بار دیگر این ضرورت را یادمان انداخت که برای پیش بینی پدیده‌های ناگهانی نیاز است که اداره کل هواشناسی خراسان رضوی به بازویی قدرتمند که همان «رادار هواشناسی» است، مجهز شود.

این رادار افزون بر اعلام اطلاعات دقیق پیش از وقوع پدیده‌های جوی، می‌تواند به تصمیم گیری درست و مدیریت اوضاع نیز کمک کند. بیش از پانزده سال است که از راه اندازی این رادار در جایی حوالی مشهد صحبت می‌شود و با وجود اینکه جانمایی آن هم انجام شده است، هنوز خبری از راه اندازی آن نیست و علت هم نبود بودجه اعلام می‌شود.

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، چندی پیش در گفتگو با شهرآرا گفته بود که «درخواست تأمین اعتبار از سوی اداره کل هواشناسی استان اعلام شده، اما به  علت کمبود تخصیص اعتبارات، زیرساخت‌های رادار تکمیل نشده و دوباره درخواست تأمین اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های رادار به سازمان مدیریت اعلام شده است و امیدواریم امسال تأمین شود.»

اکنون مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی از تأمین بودجه رادار به کوشش سازمان هواشناسی کشور و منابع استانی و راه اندازی آن در دو سال آینده خبر می‌دهد.

محسن عراقی زاده در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، درباره آخرین وضعیت راه اندازی رادار هواشناسی خراسان رضوی می‌گوید: براساس پیگیری ها، امسال قرار است که اعتبار این پروژه تأمین شود. خوشبختانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی پیگیر موضوع بوده اند.

او ادامه می‌دهد: سازمان هواشناسی کشور تأمین بودجه ۲۰ میلیارد تومانی برای بخش سخت افزاری این رادار را برای مشهد تقبل کرده است. ضمن اینکه قرار است تأسیسات زیربنایی آن مانند ساختمان و... از محل منابع استانی به مبلغ حدود ۴ میلیارد تا ۵ میلیارد تومان تأمین شود.

عراقی زاده به پیشینه این پروژه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بیش از پانزده سال است که راه اندازی این رادار هواشناسی برای مشهد مطرح بوده و جانمایی آن نیز در ارتفاعات خواجه مراد انجام شده و جاده دسترسی و برق آن نیز تأمین شده است.

مدیرکل هواشناسی استان تأکید می‌کند: اطلاعات این رادار در هواشناسی استان برای پیش بینی پدیده‌های کوتاه مدت و ناگهانی مانند رگبارها، طوفان ها، گردوخاک و... که به سرعت اتفاق می‌افتد و به بروز خسارت منجر می‌شود، کاربردی است.

او با بیان اینکه این رادار از دقت زیادی برخوردار است، می‌گوید: اطلاعات رادار، داده‌های واقعی و داده مدل هواشناسی نیست.

فعالیت ۲۰ ایستگاه هواشناسی

عراقی زاده همچنین از فعالیت ۱۷۰‌ایستگاه در حوزه‌های مختلف هواشناسی مانند باران سنجی، اقلیم شناسی و... در خراسان رضوی خبر می‌دهد و می‌گوید: در استان بیست ایستگاه اصلی هواشناسی وجود دارد که یک ایستگاه آن در فرودگاه مشهد است.

او این را هم یادآوری می‌کند که افزایش و گسترش ایستگاه‌های هواشناسی به خدمات رسانی بهتر منجر می‌شود، اما با توجه به وضعیت تأمین و نگهداری دستگاه‌ها و همچنین تأمین نیروی انسانی، در این مسیر مشکل‌هایی وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->