سرخط خبرها

فرصتی برای خلاق‌ها / افتتاح اولین گذر فرهنگ و هنر در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۳۵۲
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
فرصتی برای خلاق‌ها / افتتاح اولین گذر فرهنگ و هنر در مشهد
سعید جلائیان
خبرنگار شهر آرا محله
گذر فرهنگ و هنر شهر مشهد در خیابان شهید حنائی، مجتمع تجاری آسمان ۲ در مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع با ۷۰ غرفه و یک نگارخانه با حضور وزیر ارشاد و شهردار مشهد به طور رسمی آغاز به کار کرد.
خبری که هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر را در مشهد خوش‌حال کرد البته بسیاری با توجه به سابقه مجتمع‌های تجاری در مشهد و اینکه قراردادی که بسته شده است به مدت یک سال می‌باشد نگران هستند که این گذر نیز به سرنوشت فرصت‌های موقت سال‌های گذشته دچار شود.
طبقه مثبت دو مجتمع آسمان ۲ برای یک سال به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفت تا آن‌ها بتوانند آثار خود را در آن عرضه کنند. با ورود به طبقه مثبت تفاوت چشمگیر این طبقه با دیگر مجتمع‌های تجاری به چشم ما و مخاطبان می‌آید. اینجا خبری از دکور‌های شلوغ و مانکن‌های متفاوت نیست. غرفه‌ها با شکل خاصی بدون الگو برداشتن از یکدیگر رنگ و رو گرفته‌اند. غرفه‌های نقاشی بیش از دیگر قسمت‌های بازار به چشم می‌آیند و پس از آن سفال‌گری، موسیقی، گلیم بافی، چرم دوزی، پوشاک، زیورآلات، معرق کاری و ... خودنمایی می‌کند.

هنرمندان بی سرپناه
راهی یکی از اولین غرفه‌ها می‌شویم که با بوی خوش عود به استقبال مشتریانش رفته است. اجناس این غرفه همگی برای ما جذاب هستند و برخی ما را به دوران کودکی نیز می‌برد. البته این غرفه زمانی برای ما جذاب‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم بسیاری از وسایل آن را افراد بی‌سرپناه می‌سازند.
سبحانی‌نیا، هنرمند صاحب این غرفه، از سابقه فعالیت خود بیان می‌دارد: من و همسرم تا پیش از این به طور ثابت در یک مکان مستقر نبودیم و بیشتر در نمایشگاه‌ها و فضا‌هایی که شهرداری مشهد در اختیار ما قرار می‌داد حضور پیدا می‌کردیم که البته اگر آن‌ها نبودند ما دلسرد می‌شدیم و این کار را رها می‌کردیم. تا زمانی که اینجا را به ما پیشنهاد کردند و شرایطش را گفتند که خیلی خوش‌حال شدیم و ما جزو اولین افرادی بودیم که از ۲ ماه پیش به اینجا آمدیم و مستقر شدیم. البته در ابتدا اینجا رونق خاصی نداشت و ما فروش خاصی نداشتیم، اما از زمانی که افتتاح شد شرایط تغییر کرد و اینجا در حال رونق گرفتن است.
هنرمند جوان مشهدی با اشاره به موقعیت این گذر می‌افزاید: اینجا فرصتی در اختیار هنرمندان قرار داده شده که برای آن موقعیت‌سنجی انجام شده است، شهرداری نیز هر کاری از دستش بر آمده برای معرفی اینجا به شهروندان و زائران انجام داده است که اگر خود ما می‌خواستیم انجام دهیم هرگز نمی‌توانستیم حتی یک بنر در شهر نصب کنیم. در واقع باید بگویم شرایط برای ما فراهم شده است و حالا همه چیز به خود هنرمندان برمی‌گردد که در این مکان حضور فعال داشته باشند.

از تولید به عرضه!
هر غرفه از جذابیت خاصی برخوردار است، در میان اجناس یک غرفه ممکن است با کشتی فانتزی روبه‌رو شوید و در یک غرفه می‌توانید گوش به نوای دلنواز سنتور یکی از استادان موسیقی مشهد بدهید. هر غرفه جذابیت خودش را دارد و شما را شگفت‌زده خواهد کرد به‌ویژه که وسایل کار بیشتر آن‌ها در همان محل است و حتی شما می‌توانید از هنرمندان بخواهید هنر خود را به شما نیز بیاموزند.
به غرفه‌ای می‌رویم که به گفته صاحبش تنها تولیدی تابلو‌های شنی در مشهد با تصاویر سفارشی مشتریان است. کارگاه این غرفه در همان جا قرار دارد و شما می‌توانید با چشمان خود ببینید چگونه با دقت خاصی این تابلو‌های شنی با ماسه‌های دریا و مواد خاص ساخته می‌شود.
صاحب این غرفه پیشنهادی نیز برای رونق بخشیدن به این گذر دارد و می‌گوید: به نظر من می‌توان برای معرفی این مکان به مردم در میدان ۱۷ شهریور یک نماد یا تابلو قرار داد تا این مکان بیشتر به شهروندان معرفی شود. خود هنرمندان این مجتمع حاضر به همکاری و ساخت آن خواهند بود اگر مجوز این کار صادر شود.
در بین تمام هنرمندان هستند افرادی که به مسائلی همچون اختصاص نگارخانه به هنرمندان خاص و تنها نقاشی گله دارند و اینکه چرا برخی از کسبه هر زمان که می‌خواهند غرفه خود را باز می‌کنند.
یکی از هنرمندان با گلایه از نحوه کار نگارخانه می‌گوید: از یک هنرمند ۶ تابلو در نگارخانه قرار گرفته است و از من هیچ تابلویی نیست. تابلو‌های من نه از لحاظ کیفیت ضعیف هستند و نه مشکلی از لحاظ محتوایی دارند، اما به دلیل سلیقه مسئولان انتخاب نمی‌شوند.
دومین گلایه این هنرمند به بسته بودن همسایگانش است. او می‌افزاید: در این مدت که بازار شروع به کار کرده من تنها یک بار درِ مغازه‌ام را دیر باز کردم همان روز نیز برایم برگه اخطاریه آمده است که چرا دیر باز کردم در صورتی که بسیاری از همسایگان من از ظهر به بعد تازه می‌آیند و کسی کاری به آن‌ها ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->