سرخط خبرها

بیماری‌ای با نام آنفلوانزا

  • کد خبر: ۱۱۳۶۰
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
بیماری‌ای با نام آنفلوانزا
حمیدرضا اکبری کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن
یکی از بحث‌های داغ این روز‌ها بیماری آنفلوانزاست که سبب شده بسیاری از این بیماری بترسند و خودشان را در خانه حبس کنند. عده‌ای به طور اصولی موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند و برخی نیز بی‌تفاوت به مسائل بهداشتی از کنار آن می‌گذرند و تصورشان بر این است که قدرت بدنی‌شان بیشتر از توان ویروس است، اما غافل از اینکه این بیماری با این حرف‌ها جور درنمی‌آید.
خوب است بدانید آنفلوانزا، بیماری عفونی حاد ویروسی است که به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. ویروس این بیماری درکل دنیا در گردش است و به‌راحتی هر فردی را در هر گروه سنی مبتلا می‌کند، پس خیالتان راحت نباشد که در مقابل آن مصون هستید.
این بیماری مسبب طغیان‌ها و اپیدمی‌های سالیانه است که با شدت بیشتری در فصول پاییز و زمستان به‌ویژه در مناطق معتدل حادث می‌شود. برای پیشگیری از ابتلای به آن باید نکات بهداشتی را رعایت کنید و بی‌تفاوت از کنارش نگذرید.

توصیه‌های بهداشتی، آنفلوانزا
* در صورتی که دارای علائم بیماری سرماخوردگی وآنفلوانزا شامل (تب، سرفه، گلودرد و بدن درد) هستید از شرکت در اماکن تجمعی خودداری کنید.
* هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانید و مانع انتشار ویروس شوید. متأسفانه گاهی مشاهده می‌کنیم برخی افراد عادت به این کار ندارند و در مقابل اعتراض اطرافیان می‌گویند «من که ویروس ندارم.»
* دستمال کاغذی مصرف‌شده را فوری پس از استفاده به‌طور مناسب دفع کنید.
* دست‌های خود را به‌طور منظم و صحیح به دقت ۳۰ الی ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.
* اگر به آنفلوانزا دچار شده‌اید در منزل بمانید و ضمن استراحت، از آب و مایعات فراوان استفاده کنید.
* اگر علائم مشابه آنفلوانزا در اطرافیان مشاهده کردید حداقل ۵/۱ متر از آن‌ها فاصله بگیرید.
* در صورت مشاهده علائم مشابه آنفلوانزا به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید.
* هنگام احوال‌پرسی از دست دادن، در آغوش گرفتن و بوسیدن خودداری کنید.
* از تماس دست‌های آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.
* در صورتی که در هنگام سفر دچار علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا شدید، از حضور در تجمعات جدا خودداری کنید.
دریافت واکسن در گروه‌های در معرض خطر و پرخطر را می‌توان یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دانست و در جمعیتی که در معرض خطر عوارض شدید بیماری آنفلوانزاست اثر واکسیناسیون در کاهش بستری و مرگ اثبات شده است.
واکسن آنفلوانزا در افراد سالم ۷۰ تا ۹۰درصد در پیشگیری از بیماری مؤثر است و موارد بستری ناشی از آنفلوانزا را تا ۵۰درصد کاهش می‌دهد.
در جمعیتی که در معرض خطر عوارض شدید بیماری آنفلوانزا هستند مانند کودکان، سالمندان و زنان اثر واکسیناسیون در کاهش بستری و مرگ شناخته شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->