ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (۱ اردیبهشت) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت
سرخط خبرها

۳ سناریوی دولت برای بازار موبایل

  • کد خبر: ۱۱۳۷۹
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
۳ سناریوی دولت برای بازار موبایل
در چنددهه گذشته، بازار موبایل کشورمان شرایط نابسامانی داشت و بیشتر گوشی‌های موجود در بازار به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. دولت در سال گذشته با اجرای طرح رجیستری تلاش کرد به این وضعیت پایان دهد. حالا به نظر می‌رسد باز هم دولت، برنامه‌های تازه‌ای برای بازار موبایل و تولیدکنندگان داخلی آن دارد.
در‌همین‌زمینه به‌تازگی رضا قربانی، مشاور کمیته رجیستری تلفن همراه، از طرح ۳ سناریوی جدید برای حمایت از تولید گوشی موبایل در داخل کشور خبر داده است.

یکی از گزینه‌ها این است که حدود ۲۰۰‌میلیارد‌تومان بودجه در‌اختیار اپراتور‌های موبایل قرار گیرد تا اپراتور‌ها با تولیدکنندگان داخلی، طرح باندلینگ را اجرایی کنند؛ به این‌معنی که اپراتور همراه‌با فروش سیم‌کارت، گوشی ایرانی را به‌صورت اقساطی به خریدار بفروشد و کمک‌هزینه خرید گوشی روی قبض مشترک محاسبه شود.
گزینه دیگری که از‌سوی دولت مطرح شده این است که در تعرفه واردات گوشی موبایل در‌راستای حمایت از تولید، بازنگری صورت گیرد و به‌معنای دیگر با‌توجه‌به قیمت و ارزش گوشی، برای آن، تعرفه پلکانی درنظر گرفته شود.

سناریوی سومی که از‌سوی دولت مطرح شده، این است که جلو ثبت سفارش گوشی‌های غیر‌هوشمند که حدود ۲۰‌درصد سهم بازار را در‌اختیار دارند، گرفته شود؛ به این معنی که با توقف ورود این گوشی‌ها به بازار یا فاصله زیاد تعرفه آن‌ها، تولید داخلی گوشی‌های غیر‌هوشمند رونق بگیرد.

بی‌شک حمایت از تولیدکنندگان داخلی موبایل اقدام مثبتی است، اما اجرای هرکدام از این ۳ طرح اگر بدون در‌نظر‌گرفتن تأثیر واقعی آن روی بازار موبایل کشور باشد، می‌تواند باعث ایجاد شوک قیمتی و بی‌ثباتی در این بازار شود و در‌نهایت نارضایتی مصرف‌کنندگان را به‌همراه داشته باشد.
گزارش خطا
برچسب ها: بازار موبایل
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->