برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

بازار موبایل مشهد سوار بر موج بی‌ثباتی/ افزایش ۲۰ درصدی قیمت تلفن همراه/ در این روزها تلفن همراه بخریم یا نخریم؟

  • کد خبر: ۲۵۱۴۲
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
بازار موبایل مشهد سوار بر موج بی‌ثباتی/ افزایش ۲۰ درصدی قیمت تلفن همراه/ در این روزها تلفن همراه بخریم یا نخریم؟
کمتر از یک ساعت به افطار مانده، اما خیابان احمدآباد، مرکز خرید و فروش قطعات رایانه، تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ همچنان پرتلاطم و شلوغ است، انگار سایه کرونا از این شهر رخت بر بسته...

نجمه سرباز/شهرآرانیوز: پیاده‌رو پر از جمعیت است و شلوغ، هر لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می‌شود. سردر تمام پاساژها و مجتمع‌های موبایل خیابان احمدآباد بنر الزام فروشندگان و مشتریان به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نصب شده است، اما ازدحام جمعیت نشان می‌دهد کسی به نوشته‌های این بنرها و پلاکاردها توجهی ندارد.

از پله‌های مجتمع موبایل مشهد که پایین می‌روم، درون هر مغازه‌ای تعدادی جوان ایستاده‌اند و مشغول بررسی تلفن‌های همراه هستند. انگار این پاساژهای تنگ و تاریک که در حالت عادی هم نمی‌توان در همه جای آن  نفس کشید، پاتوقشان است.

تلفن همراه بخریم یا نخریم؟

این روزهای تلخ کرونایی که آموزش حضوری جای خود را به آموزش‌های مجازی داده است، خرید تلفن همراه، لپ‌تاپ و یا تبلت به نوعی اغلب افراد را درگیر خود کرده است. مشتریان این روزهای بازار موبایل از یک سو با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر، ارائه کالاهای بدون گارانتی یا گارانتی‌های متفرقه، چند دستگی قیمت‌ها، ارائه فهرست‌های بدون قیمت و نصب نکردن برچسب قیمت روی کالاهای پشت ویترین مغازه‌ها مزید بر مشکلاتشان شده است.  

«محمد ملک‌زاده» که همراه پسر نوجوانش برای خرید به بازار آمده است، می‌گوید: ۲-۳ هفته پیش که به قصد خرید لپ‌تاپ به بازار مراجعه کردم، هر فروشگاهی یک قیمت متفاوت اعلام می‌کرد و نمی‌دانم که واقعا قیمت درست و واقعی لپ‌تاپ مدنظر من چه قیمتی است. هر مغازه‌ای یک قیمت می‌گوید! از طرف دیگر افزایش ناگهانی قیمت لپ‌تاپ و کمبود برندهای مختلف ما را دچار سردرگمی کرده است.»

او ادامه می‌دهد: «چندی پیش برای خرید تلفن همراه سامسونگ به بازار مراجعه کردم و فروشنده مدل مدنظر من را به بهانه اینکه در بازار موجود نیست، از پشت ویترین داد. اما پس از مدتی متوجه رنگ‌پریدگی در برخی از قسمت‌ها و همچنین لکه‌هایی روی گوشی شدم که متأسفانه حرفم به‌ جایی نرسید.»

بازار این روزها نه تنها خریداران، بلکه فروشندگان تلفن همراه و قطعات و تجهیزات دیجیتال را با مشکلاتی مواجه کرده است.

فضائلی، از فروشنده موبایل می‌گوید: «قیمت موبایل یک شبه تغییر کرد. تلفن همراه سامسونگ مدلA20 شب گذشته در همین بازار ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت داشت، اما امشب قیمت همین تلفن همراه یک میلیون تومان افزایش داشت.»

سعید طهماسبی که به دنبال برند سونی است می‌گوید: «گوشی مد نظرم در بازار موجود نیست. مگر کالای جدید وارد کردند که قیمت‌ها تا این حد افزایش یافته است؟ این موضوع به هیچ وجه منصفانه نیست. در شرایط فعلی فروشندگان کالاها را با هر قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند و هر میزان سودی که می‌خواهند برای خود در نظر می‌گیرند.»

شوک بازار

«فریدون آراسته»، از فروشندگان قدیمی راسته بازار موبایل در پاسخ به انتقاد برخی مشتریان می‌گوید: «این شوکی است که به بازار موبایل وارد شده و خود ما هم دچار شوک شدیم. بعد تعطیلی چندماهه بازار موبایل، طبیعی است که چنین اتفاقی رقم می‌خورد.»

او می‌افزاید: بی‌اطلاعی برخی خریداران و همچنین بی‌ثباتی قیمت‌ها باعث شده است گروهی از فعالان بازار از ‏شرایط سوءاستفاده کنند که این موضوع سبب بی‌اعتمادی خریداران شده است. برای ما هم به صرفه نیست در این شرایط بی‌ثبات جنسمان را بفروشیم، زیرا ممکن است فردا نتوانیم مدل فروخته شده را تهیه کنیم.»

این فروشنده می‌افزاید: «هم‌زمان با بازگشایی بازار موبایل، با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم که در نتیجه افزایش قیمت را به دنبال دارد. البته تقاضا برای برخی برندها همیشه زیاد است، مثل آیفون که ۳۰ درصد از کل تقاضاها در بازار موبایل مربوط به این برند است.  ۴۰درصد مربوط به گلکسی S8 و Note8 و ۳۰درصد باقی‌مانده مربوط به دیگر برندها است.

از لغو پروازها تا افزایش ناگهانی قیمت موبایل!

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل مشهد، در خصوص شرایط موجود در بازار موبایل می‌گوید: این روزها همه در ابهام به‌ سر می‌برند و نمی‌دانند چه تصمیمی بگیرند. باید گفت اکنون زمان مناسبی برای خرید تلفن همراه نیست؛ برای خرید باید کمی صبر کرد، زیرا بهای این کالا کاذب و حباب است که به‌زودی به قیمت واقعی خود برمی‌گردد. متأسفانه از ابتدای سال قیمت تلفن‌های همراه ۵ میلیون تومانی یک میلیون تومان افزایش داشته است و قیمت تلفن‌های همراه بیشتر از ۵ میلیون تومان نیز به همین تناسب گران شده است.

«افشین اکبری‌حداد» می‌افزاید: بازارهای امارات ۱۵ روز به‌دلیل کرونا تعطیل بودند و در قرنطینه به سر می‌برند و از طرفی هم به‌دلیل کرونا ۱۵ روز است که جنس و کالایی وارد ایران نشده است. پروازهای بین ایران و امارات که کالا حمل می‌کردند، لغو و متوقف شده‌اند و فقط ظرفیت کمی از پروازها را برخی روزها ماهان انجام می‌دهد. لغو پروازهای ماهان به سمت امارات و واردنکردن تلفن همراه علت افزایش ناگهانی قیمت آن در بازار مشهد است.

 

اکبری ادامه می‌دهد: بانک مرکزی به بازرگانان تلفن همراه ارز اختصاص نمی‌دهد. واردکنندگان در صف تخصیص ارز هستند و بانک مرکزی در تخصیص ارز و تقسیم آن به واردکنندگان مقداری سرعتش کند شده است و به سختی ارز تخصیص می‌دهد. این ۲ عامل باعث شده است کالا در بازار کمیاب شود و قیمت کالا مقداری افزایش یابد. (۲۰ روز است که بانک مرکزی به بازرگانان تلفن همراه ارز اختصاص نداده است.)

به گفته وی در شرایط کنونی ۲۰ درصد به قیمت تلفن همراه در بازار افزوده شده و قیمت‌ها کاذب است. چون کالا نیست، هر کسی هر کالایی دستش است به همان قیمت دل‌خواه می‌فروشد.

وی همچنین از مکاتبه این اتحادیه با بانک مرکزی برای تخصیص ارز به وارد کنندگان موبایل خبر می‌دهد و می‌گوید: از امروز قرار بود امارات کمی قرنطینه‌اش محدود شود و شروع به فرستادن بار کند. البته اگر کالا و بار هم فرستاده شود و بانک مرکزی ارزی اختصاص ندهد، قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->