قیمت امروز خودرو‌های داخلی چه تغییری کرد؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) + جدول آغاز گشت‌های نظارتی مشترک تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی خراسان رضوی در آستانه ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ تغییر انتظارات فعالان بازار از آینده بازدهی بازار‌های مالی (۵ اسفند ۱۴۰۳) پایان خوش بورس | رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص کل (۵ اسفند ۱۴۰۳) آغاز روند کاهشی قیمت طلا در مشهد (۵ اسفند ۱۴۰۳) ۲۰ هزار میلیارد تومان، واردات سوغات مشهد از چین! | تسهیلات تضمینی برای تولیدکنندگان سوغات زیارت در مشهد قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۵ اسفند ۱۴۰۳) | نزول دلار به کانال ۹۳ هزار تومان آمادگی کامل برای تأمین کالا‌های اساسی در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز در مشهد و خراسان رضوی (۵ اسفند ۱۴۰۳) ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ حساب یارانه بگیران شارژ می‌شود | مجموع دریافتی خانوار‌های یارانه‌بگیر در اسفندماه چقدر می‌شود؟ تأمین ۷۳ درصد از هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات قیمت جدید خودرو‌های کرمان موتور در کارخانه اعلام شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) مشکل مسکن و درمان کارگران با همراهی و کمک دولت حل می‌شود قیمت سیب‌زمینی بالاخره در مشهد کاهش یافت؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) کارگران: در رقم سبد معیشت و مزد تجدیدنظر شود علت اصلی گرانی برنج چه بود؟ عرضه اولیه «مهرمام» در بازار بورس، سه‌شنبه (۷ اسفند ۱۴۰۳) | چقدر نقدینگی نیاز است؟ ۳ روش برای استعلام کالابرگ الکترونیک تبیین برنامه تحول و مدل‌های کسب‌وکار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت در مشهد اعلام شد مراسم قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو برگزار شد+ جزئیات (۴ اسفند ۱۴۰۳) ریزش قیمت خودرو‌های خارجی (۴ اسفند ۱۴۰۳) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ اسفند ۱۴۰۳) | شاهین اتوماتیک پلاس ۱۵ میلیون تومان ریزش کرد پیش فروش بلیت‌های نوروز ۱۴۰۴ در دهه نخست اسفند ۱۴۰۳ بخشنامه وام ۶۵۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۴ اسفند ۱۴۰۳) پیش‌فروش سه محصول سایپا ویژه ماه رمضان از (۶ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات بررسی بروکر آلپاری با بروکر‌های دیگر: مقایسه کامل آخرین جزئیات از واریز سود سهام عدالت (۴ اسفند ۱۴۰۳) ریزش بورس در اولین روز هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ اسفند ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راهکار «راه بینداز، جا بینداز» افکار عمومی را اقناع نمی‌کند

  • کد خبر: ۱۱۴۰۴۲
  • ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
راهکار «راه بینداز، جا بینداز» افکار عمومی را اقناع نمی‌کند
حسین اکبری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

جامعه وقتی دارای نظام مندی است که نظم داشته باشد و نظم وقتی به وجود می‌آید که ثبات مداوم وجود داشته باشد. ویژگی تاریخی جامعه ما این است که از گذاشته، دائم با دوره‌های متناوبی از بی ثباتی مواجه بوده و تورم و بالارفتن قیمت‌ها یکی از نشانه‌های بی ثباتی است. هر چه از گذشته‌های دور به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم، سرعت این تغییر‌ها و نوسان‌ها در حال افزایش است. این یعنی به صورت کلی نظام اجتماعی ما با نوعی بحران نبود قطعیت، نبود تعیّن و نبود پیش بینی آینده برای مردم مواجه است.

در چنین شرایطی گروهی از مردم که نمی‌دانند فردا چه اتفاقی می‌افتد و پیش بینی شان از آینده، امیدوارکننده نیست رفتار‌هایی را انجام می‌دهند که بتوانند خود را در این شرایط حفظ و مایحتاجشان را فراهم کنند. این یک واکنش طبیعی است و نمی‌شود انتظار داشت در نظام اجتماعی‌ای که نوسان‌های مختلفی دارد، همه مردم دربرابر تصمیمات کلان کشوری متعادل رفتار کنند.

ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا همه مردم در این شرایط، دچار تب خرید نشده اند. پاسخ این است که تصمیماتی ازاین دست برای همه اقشار، فشار روانی ایجاد می‌کند و به موضوع متواتر در گفتگو‌های روزمره تبدیل می‌شود، اما تفاوت، در شیوه واکنش نشان دادن به این فشارهاست که از تفاوت در وضعیت اقتصادی و فرهنگی قشر‌های مختلف ناشی می‌شود. به بیان دیگر، جامعه ما از نظر اقتصادی و فرهنگی یک دست نیست و دارای شکاف‌هایی است. این شکاف‌ها باعث می‌شود که عده‌ای رفتار‌های هیجانی بروز بدهند و برخی دیگر نه.

باید پذیرفت که تصمیماتی در این سطح که روی زندگی مردم اثر مستقیم دارد، بدون واکنش آن‌ها نخواهد بود. مسئله، کاهش عواقب منفی آن است که نیازمند استفاده از دیدگاه‌های نخبگان در رشته‌های مرتبط مثل جامعه شناسی است، ولی به طورکلی در دولت‌های مختلف همواره فاصله‌ای معنادار بین بخش نخبگانی و بخش اجرایی وجود دارد و بخش اجرایی کمتر مایل به استفاده از دیدگا ه‌های نخبگان است.

این نکته را به یاد داشته باشیم که ما از لحاظ تاریخی میراث دار استبدادی ۲۵۰۰ساله و شکاف بین ملت و دولت‌ها هستیم. این بی اعتمادی به عملکرد دولت‌ها به یک ویژگی اجتماعی در مردم تبدیل شده است و ما در مطالعات اجتماعی به آن رسیده ایم.

سرمایه اجتماعی دولت، باز هم به معنای عام و نه دولت کنونی، به دلیل عملکرد ضعیفش و قول‌های عمل نشده اش پایین آمده است. در چنین شرایطی اقناع آن هم با تمرکز بر درگاه‌های محدود اطلا ع رسانی نمی‌تواند راهگشا باشد، چون گروهی از مردم دلایل مطرح شده را توجیه می‌دانند و با برنامه دولت همراهی نمی‌کنند. راهکار اصلی تلاش برای بازسازی این اعتماد است.

ازآنجایی که هر دولتی بنای اجرای برنامه‌هایی را دارد و نیازمند همراهی مردم است توصیه می‌شود ابتدا همه زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن را فراهم کند؛ مثلا اقناع افکار عمومی، مهندسی پیام و مقابله عملی با رسانه‌های معاندی که با نظام زاویه دارند؛ شفافیت کامل و ارائه اطلاعات درست و دقیق به مردم تا بدانند تصمیم‌ها دقیقا چه تأثیری روی زندگی شان می‌گذارد نه اینکه مانند افزایش یک شبه نرخ بنزین و نمونه‌های دیگر، راهکار «راه بینداز، جا بینداز» را استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->