ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

اقدامات شهرداری مشهد درباره سامان‌دهی معتادان متجاهر

  • کد خبر: ۱۱۴۲۱۳
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
اقدامات شهرداری مشهد درباره سامان‌دهی معتادان متجاهر
روایت دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان خراسان رضوی از اقدامات شهرداری مشهد درباره سامان‌دهی معتادان متجاهر.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مسئله معتادان متجاهر و جمع آوری شان از پاتوق‌ها و خیابان‌های مشهد در یک سال گذشته بسیار پررنگ‌تر از سال‌های قبل بود و مطالبه عمومی مردم و اهالی رسانه برای برخورد و جمع آوری این معتادان باعث شد تا علاوه بر افزایش سه برابری ظرفیت نگهداری در مشهد و استان، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و دیگر سازمان‌ها مانند بهزیستی و شهرداری که طبق قانون باید در این زمینه نقش آفرینی کنند، برای جمع آوری متعادان متجاهر از شهر مشهد به تفاهم برسند و سهم هر سازمان در این کار مشخص شود.

براساس آن تفاهم، بهزیستی باید ۳ هزارو ۶۰۰ نفر، شهرداری ۳ هزار نفر و سازمان زندان‌های استان هم ۴۰۰ معتاد متجاهر را نگهداری کنند و آن طور که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان می‌گوید، همه طرف‌های این تفاهم نامه درحال همکاری و عمل به مفاد آن هستند و تعداد معتادان متجاهر در شهر کاهش محسوسی داشته است.

محمدحسن صالحی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با بیان اینکه براساس برآورد‌ها فقط در شهر مشهد ۷ هزار معتاد متجاهر وجود دارد، گفت: مقرر شد تا این افراد در همه استان جمع آوری شوند و اولویت اول هم با زنان معتاد و پس از آن مردان و دیگر گروه‌های هدف بود. هم زمان با این کار، ظرفیت سازی برای نگهداری معتادان متجاهر هم آغاز شد و درحالی که پیش از این ظرفیت ما فقط هزارو ۸۰۰ نفر و فقط در مشهد بود، این عدد به ۶ هزار نفر رسید و شش مرکز در شهر‌های دیگر استان هم ایجاد شد.

وی ادامه داد: امروز و طبق آخرین آمار‌ها بیش از ۵ هزارو ۶۰۰ معتاد متجاهر در مراکز ویژه نگهداری می‌شوند و این ظرفیت همچنان درحال افزایش است و تعداد معتادان متجاهر در شهر و کلونی هایشان به شدت کم شده و ریزش زیادی داشته است.

ظرفیت اردوگاه‌های نگهداری سه برابر شده است

صالحی با اشاره به جزئیات پروژه‌های عمرانی اردوگاه‌های نگهداری معتادان متجاهر بیان کرد: اردوگاه حسن آباد با ظرفیت پانصد نفر شروع به کار کرد و پس از آن با کمک خیران سیصد نفر دیگر به ظرفیت آن اضافه شد و درحال ساخت فضا برای نگهداری دویست نفر دیگر هستیم.

مرکز خلق آباد هم که بنابه دلایلی تعطیل شده بود، در سال ۱۴۰۱ عملیات بهسازی اش آغاز شد و چهارصد نفر در آن پذیرش شدند. اردوگاه برزش آباد هم که با همکاری سپاه امام رضا (ع) درحال ساخت است، حدود هزارو ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد و گام اول آن در تیرماه به بهره برداری می‌رسد. البته ما مجبور به این کار هستیم و ساخت اردوگاه‌های متعدد برای نگهداری معتادان افتخار نیست.

همکاری تمام و کمال شهرداری با ستاد مبارزه با موادمخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه شهرداری براساس وظایف قانونی اش کمک‌های زیادی به جمع آوری معتادان متجاهر و نگهداری آن‌ها کرده است، گفت: براساس تفاهمی که پارسال بسته شد، شهرداری باید ۳ هزار معتاد را نگهداری می‌کرد. این سازمان تا امروز به نیمی از وظیفه اش عمل کرده و درحال انجام دیگر تعهداتش است و حتی در این میان ظرفیت‌های جدیدی را هم پیشنهاد داده است.

شهرداری در زیرساخت‌ها کمک زیادی به ما کرد. این سازمان ۴۰ درصد از هزینه اردوگاه حسن آباد و بخشی از نیاز مرکز خلق آباد را تأمین کرد و قرار است تا ۱۰ میلیارد تومان هم در برزش آباد کمک کند. البته از آنجا که در ماجرای توانمندسازی باید هزینه کنیم، در ابتدای ورود، معتادان متجاهر را غربالگری می‌کنیم تا آن‌ها که در سن کار هستند یا امید به بازگشت به زندگی دارند و خانواده هایشان آن‌ها را می‌پذیرند، برای توانمندسازی انتخاب و روی آن‌ها سرمایه گذاری شود.

۲ هزار معتاد متجاهر بیمه سلامت شدند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تصریح کرد: کار ویژه‌ای که امسال انجام شد، بیمه درمانی معتادان متجاهر بود که سازمان بیمه سلامت آن را به عهده گرفت. از آنجا که این افراد بیمه نبودند، هزینه‌های درمانی شان زیاد می‌شد و همه این هزینه بر دوش بیمارستان‌ها می‌افتاد و مراکز ماده ۱۶ به همین دلیل نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان به مراکز درمانی بابت هزینه‌های درمان معتادان بدهی داشتند.

با بیمه شدن معتادان بخش زیادی از این هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود. خراسان رضوی در این کار پیشرو است و ۲ هزار معتاد متجاهر در استان بیمه شدند و قرار است در آینده نزدیک هم خانواده شان زیرپوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. به مراکز ماده ۱۶ هم اعلام شده است اگر فهرست بیمه را به ما اعلام نکنند، هزینه نگهداری به آن‌ها پرداخت نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۰ شاهد حضور خیران در این حوزه بودیم و یک مرکز سیصدنفره با هزینه ۶ میلیارد تومان در اردوگاه حسن آباد به کوشش یکی از خیران ساخته شد و این اولین مشارکت جدی مردم و خیران بود. یکی دیگر از خیران هم قرار است زنان معتاد در کمپ‌های ماده ۱۶ و خانواده هایشان را زیرپوشش قرار بدهد که این کار هم یک ماه دیگر به ثمر می‌نشیند.

پارسال ۴۰ تن موادمخدر در استان کشف شد

وی با اشاره به کشفیات موادمخدر در سال ۱۴۰۰، گفت: پارسال بیش از چهل تن موادمخدر در استان کشف و بیش از ۹ هزار قاچاقچی دستگیر شدند و ۸ هزارو ۶۴۲ عملیات هم انجام شده است. همچنین ۷۲ باند منهدم شدند. در دو ماه اول سال ۱۴۰۱ کشفیات در مقایسه با پارسال ۲ درصد افزایش داشت و بیش از هفت تن مواد کشف شد.

هزارو ۶۰۰ خرده فروش و قاچاقچی موادمخدر نیز دستگیر شدند و پانزده باند موادمخدر هم منهدم شد. ضمن اینکه بیش از هشتصد عملیات در این زمینه داشتیم. بیش از ۸۵ درصد از کشفیات از مرز‌های استان نیست و از دیگر استان‌ها به اینجا وارد می‌شود و اکنون کشف مواد از مرز‌های خراسان رضوی کمتر از ۱۰ درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->