کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم
سرخط خبرها

۴ هزار سند قول‌نامه‌ای در حاشیه‌شهر رسمی شد

  • کد خبر: ۱۱۵۰۲۱
  • ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
۴ هزار سند قول‌نامه‌ای در حاشیه‌شهر رسمی شد
سنددارشدن زمین‌های قول نامه‌ای در مشهد یکی از معضلات این کلان شهر است که البته در حاشیه شهر نمود بیشتری دارد. زیرا افراد بسیاری در این مناطق جزو قشر آسیب پذیر و محروم هستند و امکان دریافت سند را ندارند.

آل ابراهیم- رافع | شهرآرانیوز؛ سنددارشدن زمین‌های قول نامه‌ای در مشهد یکی از معضلات این کلان شهر است که البته در حاشیه شهر نمود بیشتری دارد. زیرا افراد بسیاری در این مناطق جزو قشر آسیب پذیر و محروم هستند و امکان دریافت سند را ندارند؛ موضوعی که به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی تدبیری برای آن اندیشیده شده است: «کمیته‌ای در دادگستری استان برای زمین‌های قول نامه‌ای حاشیه شهر مشهد تشکیل و نشست‌هایی هم با اداره کل ثبت اسناد خراسان رضوی، شهرداری مشهد، دستگاه قضایی و آستان قدس رضوی درباره این زمین‌ها برگزار شده است تا با یکدیگر در زمینه سامان دهی اسناد قول نامه‌ای همکاری کنیم. این همکاری به جایی رسیده که تاکنون ۴ هزار فقره سند قول نامه‌ای در حاشیه شهر مشهد به سند رسمی تبدیل شده است.»

سیدامیر مرتضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره عملکرد این کمیته اظهار کرد: این کمیته از پارسال با محوریت حاشیه شهر مشهد کار خود را آغاز کرده و نمایندگانی از دادگستری، شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، اداره کل ثبت اسناد استان و ... در آن حضور دارند. به گفته او عملکرد این کمیته در قالب توافق و تفاهم است و با توجه به اینکه ساکنان حاشیه شهر از قشر محروم شهر به شمار می‌روند، در صدور سند برای آن‌ها تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود و هزینه سند به صورت اقساط بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت از آن‌ها دریافت می‌شود. مرتضوی همچنین در نشست خبری مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان، کارشناسان دادگستری را بازوی کمکی قوه قضائیه دانست که می‌توانند از حجم و فراوانی پرونده‌های ورودی بکاهند و حتی از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

وی تکرار کارشناسی‌ها را منجر به اطاله دادرسی دانست و افزود: این ماجرا به مرحله‌ای می‌رسد که مقام قضایی در هنگام جمع بندی، باید نظرات کارشناسی ۹نفر یا بیشتر را بررسی کند که این امر زمان می‌برد. ازجمله شاخص‌هایی که در سند تحول قوه قضائیه آمده است، توسعه روش‌های حل اختلاف غیر از روش‌های معمول قضایی است. به طور نمونه برای دعوای خانوادگی یا موضوع‌های این چنینی جلسه‌ای بگذاریم و دوطرف را آشتی دهیم تا پرونده دیگری متولد نشود. زمانی که می‌گوییم کارشناس بازوی کمکی ماست، به این منظور است.

رشد قارچ گونه پرونده‌های قضایی

مرتضوی بیان کرد: رشد قارچ گونه پرونده‌های ورودی قضایی به دادگستری یکی از معضلاتی است که دستگاه قضایی امروز با آن دست وپنجه نرم می‌کند. همکاران قضایی خواهان کاهش این حجم هستند و مرکز کارشناسان می‌تواند در کاهش ورودی پرونده‌ها به ما کمک کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: در مرکز ۶۵۰کارشناس مشغول کار و ۳۵۰نفر نیز در حال کارآموزی هستند که به زودی به جمع کارشناسان اضافه می‌شوند. در کانون کارشناسان هم هزارو ۸۰۰ کارشناس مشغول هستند و بنابراین در این دو مجموعه ۲ هزارو ۸۰۰ کارشناس در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرا درباره برنامه دادگستری برای دسترسی برابر همه افراد به وکیل، گفت: زمانی که مشخص شود فرد توان مالی پرداخت هزینه‌های وکیل را ندارد، وکیل معاضدتی برایش در نظر گرفته می‌شود تا از ظرفیتش استفاده شود. وکیلان باید نوبتی این کار را انجام دهند. حتی وکیل‌های درجه یک و آن‌هایی که سابقه خوبی دارند، باید سه بار در سال چنین پرونده‌هایی را بر عهده بگیرند.

نظریه کارشناسی واقعی باشد

محمدحسین شرکاء، رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان، نیز موضوع جلوگیری از اختلافات در نظریه کارشناسی را مهم دانست و اضافه کرد: این نظریه تخصصی به قاضی ارجاع می‌شود و باید بدانیم هر نظریه‌ای که از قالب واقعیت خارج شود، یکی را بدبخت و یکی را بی دلیل خوشبخت می‌کند. اولین بار در کشور است که نماینده کارشناس در شعب حضور دارد و به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی در همه حوزه‌ها هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->