راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

ایجاد تحول در مدیریت‌شهری مشهد با ارزیابی دستاورد‌ها

  • کد خبر: ۱۱۵۰۲۴
  • ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
ایجاد تحول در مدیریت‌شهری مشهد با ارزیابی دستاورد‌ها
شهردار مشهد با بیان اینکه امروز بحث بازآفرینی شهری یکی از مهم‌ترین مباحث روز دنیاست، گفت: بافت‌های ناکارآمد و کم توان یکی از مسائل اساسی شهر‌های بزرگ از جمله شهر مشهد است که به دو دسته حاشیه نشینی و بافت‌های دارای ارزش تقسیم می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مراحل تدوین برنامه تحولی شهرداری مشهد از چند ماه پیش با مشورت نخبگانی و تصمیمات تصمیم گیرندگان این بخش آغاز شده و اکنون این برنامه برای تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های حوزه مدیریت شهری قابل  اجراست.

شهردار مشهد در مراسم تکریم از فرهیختگان و دست اندرکاران تدوین برنامه تحولی شهرداری مشهد با بیان اینکه امروز بحث بازآفرینی شهری یکی از مهم‌ترین مباحث روز دنیاست، گفت: بافت‌های ناکارآمد و کم توان یکی از مسائل اساسی شهر‌های بزرگ از جمله شهر مشهد است که به دو دسته حاشیه نشینی و بافت‌های دارای ارزش تقسیم می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری، سیدعبدا... ارجائی اظهار کرد: در عصر حاضر اداره کلان شهری مانند مشهد با تکیه بر قوای فکری و ذهنی تعداد محدودی به عنوان مدیران آن شهر ممکن نیست و اگر این اصل را بپذیریم، جایگاه مشورت گرفتن و هم فکری در عرصه‌های متنوع مدیریت شهری بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: شهرداری بیشترین لبه خدمتی با مردم را در بین همه دستگاه‌های اجرایی دارد و پهنه و عمق زیادی را در بر می‌گیرد و علاوه بر این تأثیر یک تصمیم در سیستم مدیریت شهری برخی مواقع سبب دگرگونی زندگی عده‌ای در یک پهنه وسیع از شهر می‌شود.

شهردار مشهد ادامه داد: با این شرایط در دوره ششم تصمیم گرفتیم که در کنار معاونت برنامه ریزی که یک هماهنگ کننده و یک مغز اجرایی در شهرداری است، دفتر پشتیبانی را تأسیس کنیم، البته وظیفه دومی هم تحت عنوان سنجش توفیق وجود دارد تا تصمیماتی که در خارج از شهرداری گرفته می‌شود، در جایی با هماهنگی مدیران سابق ارزیابی شود؛ این برنامه در زمان انتخاب شهردار به شورای شهر ارائه شد که مقاومت‌هایی نیز سر راه این گفتمان بود و هست و عجیب است که در عصر دانش این مقاومت‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی وسعت کار شهرداری را درک نکنند یا بر لزوم خرد جمعی پی نبرده باشند، تأکید کرد: نخستین گام تأسیس این ساختار در شهرداری و گام دوم وظیفه‌مند کردن معاونت برنامه ریزی و ارتباط بی واسطه با اهل دانش است؛ بنابراین این برنامه را بهانه قرار دادیم تا ارتباط با تیم مدیریت اجرایی و پشتیبانان تصمیم برقرار شود.

ارجائی با طرح این سؤال که مشهد فردا کجاست و چه مختصات و جمعیتی دارد؟ بیان کرد: از دولت نهم تا سیزدهم به دنبال ساخت مسکن در مناطق اقماری هستند تا قیمت زمین از قیمت تمام‌شده مسکن کسر شود، آیا این سیاست درست است؟ هزینه تمام شده و ساخت در مناطق اقماری کمتر از قاسم آباد است؟ به استاندار خراسان رضوی نیز گفته ام که بدون قیمت زمین و پروانه، خانه بسازید، باید زیرساخت‌هایی مثل بیمارستان و مدرسه و آب و دانشگاه نیز ایجاد و فارغ از این مسائل باید مردم را برای رفتن به این مناطق راضی کنید.

وی افزود: مردم دوست دارند سرپناه ۳۰ متری در حاشیه شهر مشهد داشته باشند، اما آپارتمان ۷۰ متری در آنجا نداشته باشند. شهرک بینالود مربوط به دوره نهم است. بررسی کنید ببینید چند درصد جمعیت گرفته و چقدر زندگی کیفیت دارد؟
شهردار مشهد با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم مشهد نیاز توسعه شهر به سمت شرق است، گفت: اکنون فاصله دورترین منطقه غربی شهر تا حرم مطهر روی نقشه هفده کیلومتر است و در سمت شرق شش کیلومتر و این یعنی حرم مطهر نه تنها در مرکز نیست بلکه در حاشیه شهر قرار گرفته است.

برنامه تحولی شهرداری مشهد با نظر نخبگان تدوین شد

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز در این جلسه گفت: پس از دستور شهردار برای تدوین برنامه تحولی، دبیرخانه این برنامه در معاونت برنامه ریزی با همکاری دفتر پشتیبانی شکل گرفت. این برنامه در چرخش‌های تحول آفرین و سیاست‌های دوره ششم مدیریت شهری طراحی شده است.

آیدا مهربان مهم‌ترین ویژگی این برنامه را استفاده از نخبگان و سازمان‌های مردم‌نهاد دانست و افزود: در این برنامه روش علمی و سیستماتیک را در پیش گرفتیم و میز‌هایی تحت عنوان شبکه مسائل به وجود آمد.

وی ادامه داد: در فرایند تدوین این برنامه بیش از صد نفر از اساتید دانشگاهی و نخبگان با ما در یازده پژوهشکده و اندیشکده، ۱۱۸ جلسه و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت جلسه همکاری کردند. مهربان بیان کرد: ما به حضور و همراهی نخبگان و دانشگاهیان در تدوین این برنامه افتخار می‌کنیم و اطمینان داریم اثرات مثبت آن بر شهر محسوس خواهد بود. این اتفاق تا امروز در هیچ کلان شهری نیفتاده است و برای اولین بار در مشهد تجربه می‌شود.

محصولی متفاوت برای شهر، با نگاه نخبگانی

در ادامه این جلسه مدیرکل دفتر پشتیبان تصمیم و سنجش توفیق شهرداری مشهد اظهار کرد: برنامه ریزی فرایندی خردمندانه و پلی است میان جایی که هستیم و جایی که می‌خواهیم باشیم؛ برای همین باید بدانیم رویکرد حل مسئله و تعداد شرکایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، محصول متفاوتی را تولید می‌کند. اسماء پهلوان مقدم ادامه داد: ما در دهه گذشته به این اندازه با این چالش که برنامه ریزی توسط چه کسی و برای چه کسی باید انجام شود، مواجه نبوده ایم.

مشاهده محقق نشدن برنامه‌ها و حرکت جوامع خلاف استراتژی‌هایی که درباره آن گفتگو شده است و در اسناد لحاظ می‌شود سبب محدودتر شدن پیش بینی آینده شده است و لزوم اندیشیدن به این چالش را نمایان‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: برای برون رفت از این چالش و اثر بخشی برنامه‌ها تلاش کردیم تا دیدگاه جدیدی را به فعالیت برنامه ریزی رقم بزنیم؛ شاید این گونه بتوانیم اتفاق جدیدی را نظاره گر باشیم.

پهلوان مقدم بیان کرد: شهرداری مشهد به عنوان نخستین شهردار در کشور، با احترام به قوانینی که موظف به انجام آن است، در جاده روشنی که رهبرمعظم انقلاب اشاره دارد گام برداشته است تا شهرداری از سازمان حاکمیتی با وظیفه تأمین خدمات شهری به سازمانی برای تسهیل زندگی مردم تبدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->