۲۹ هزار حادثه در مشهد طی سال ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۱۱۵۲۱۸
  • ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
۲۹ هزار حادثه در مشهد طی سال ۱۴۰۰
سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۰۰ عملیات از سوی آتش‌نشانان مشهدی صورت گرفته، عملیات‌هایی که جان بیش از ۱۲ هزار نفر از شهروندان را از خطر نجات داده است.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ یکی از اتفاقات پرتکرار در کلان‌شهر‌هایی همچون مشهد، وقوع حوادث مختلف شهری شامل آتش‌سوزی، تصادف، محبوسی افراد و... است تا جایی که براساس آمار یک‌ساله (امور آمار و تحلیل اطلاعات) گروه برنامه‌ریزی و توسعه آتش‌نشانی مشهد، سال گذشته ۲۹ هزار و ۳۰۰ عملیات از سوی آتش‌نشانان مشهدی صورت گرفته، عملیات‌هایی که جان بیش از ۱۲ هزار نفر از شهروندان را از خطر نجات داده است.

حالا آمار یک‌ساله ایمنی شهر را در گفتگو با سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد، به منظور شناخت بیشتر نقاط قوت و ضعف و همچنین آمادگی برای حوادث احتمالی پیش‌رو بررسی می‌کنیم.

اولین پرسشی که در ذهن شهروندان وجود دارد، فراوانی آتش‌سوزی‌ها و دیگر حوادث شهری است، موضوعی که مجید فرهادی در این باره می‌گوید: در سال گذشته ۷ هزار‌و ۶۶۰ مورد آتش‌سوزی در مشهد رخ داده است و در حوزه امداد و نجات همچون تصادف‌ها، نجات افراد از آسانسور‌ها و... ۸ هزار‌و ۶۸۱ حادثه را پوشش داده‌ایم که بیشترین میزان حوادث مشهد نیز در همین حوزه بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه خدمات ایمنی که حوادثی شامل رفع مزاحمت و نجات حیوانات، نشت مایعات اشتعال‌زا و... را شامل می‌شود ۶ هزار‌و ۳۶۴ حادثه را شاهد بوده‌ایم، همچنین آتش‌نشانان در ۳ هزار‌و ۱۴۵ حادثه به عنوان نیرو‌های کمکی در مناطق مختلف مشهد و حومه حاضر شده‌اند.

خرداد پرحادثه‌ترین ماه سال

همیشه برخی ماه‌ها در وقوع حوادث از ماه‌های دیگر پیش‌تر هستند، در سال ۱۴۰۰ نیز خرداد با ۸۸۵ مورد حادثه آتش‌سوزی پرحادثه‌ترین ماه سال بوده است و در مقابل دی با ۴۶۸ آتش‌سوزی کمترین میزان حوادث را به خود اختصاص داده است، این را مجید فرهادی می‌گوید و ادامه می‌دهد: البته در حوزه امداد و نجات تیر با هزار و ۳۲۷ مورد بیشترین حادثه را به خود اختصاص داده است.

منطقه ۲، پرحادثه‌ترین منطقه شهری

سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره سهم مناطق شهری در وقوع حادثه بیان می‌کند: در منطقه ۲ مشهد سال گذشته هزار‌و ۲۸۴ مورد آتش‌سوزی و هزار‌و ۴۸۶ حادثه مربوط به امداد و نجات رخ داده است که پرحادثه‌ترین منطقه شهری محسوب می‌شود در مقابل منطقه ثامن با ۱۳۲ مورد آتش‌سوزی و ۱۲۰ حادثه مرتبط با امداد و نجات کمترین حوادث شهری را به خود اختصاص داده است.

فرهادی با بیان اینکه در حوزه خدمات ایمنی بیشترین حوادث در منطقه ۹ مشهد رخ داده درباره ساعات حوادث نیز می‌گوید: براساس آمار سالانه بیشترین حوادث مربوط به آتش‌سوزی ساعت ۲۰ تا ۲۲ بوده است و در عملیات امداد و نجات نیز ساعت ۱۲ تا ۱۴ ظهر بیشتر اتفاق‌ها افتاده است، اما عملیات‌های مربوط به خدمات ایمنی بیشتر سمت صبح و بین بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ بوده است.

بیشترین دلایل حوادث چه بوده است؟

آتش‌سوزی ناشی از گرمای اجزای شبکه توزیع برق با ۲۸ درصد، آتش‌سوزی ضایعات و زباله خارج از ساختمان و همچنین وسایط نقلیه با ۲۱.۵ درصد و سوختن سطل‌های زباله و بازیافت با ۱۱ درصد بیشترین حوادث مربوط به فراوانی آتش‌سوزی‌های مشهد بوده که فرهادی آن را بیان می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه امداد و نجات ۵۷ درصد عملیات‌ها در حوزه آسانسور‌ها بوده است، ۲۲ درصد محبوسی افراد در منازل و... بوده و ۱۰ درصد نیز شامل برداشتن انگشتر و زیوآلات بوده است، اما در حوزه خدمات ایمنی ۲۲ درصد حوادث شامل نجات افراد از مزاحمت حیوانات و ۱۹ درصد در حوزه رهایی و نجات حیوانات گیرافتاده بوده است در پله بعدی بیشترین اتفاق‌های مربوط به خدمات ایمنی پیشگیری از وقوع حوادث بعدی درباره نشت مایعات اشتعال‌زا بوده که ۱۵ درصد کل عملیات‌ها را به خود اختصاص داده است.

۱۵۷ کشته در یک سال

غم‌انگیزترین آماری که سرپرست آتش‌نشانی مشهد به آن اشاره می‌کند مربوط به کشته‌شدگان حوادث شهری است، بر این اساس در سال گذشته ۱۵۷ نفر در سوانح مرتبط با آتش‌نشانی جان باخته‌اند و هزار‌و ۷۳۵ نفر مصدوم شده‌اند، در مقابل نیز آتش‌نشانان ۱۲ هزا‌رو ۴۱۵ نفر را از خطر نجات داده اند، هرچند در این زمینه ۳۵ آتش‌نشان خود مصدوم شده‌اند.

موضوع تماس‌های برقرار شده با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی مشهد موضوع دیگری است که فرهادی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: آمار نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۰، ۶۷۹ هزار و ۳۴۳ تماس با آتش‌نشانی مشهد صورت گرفته که سهم عملیات‌ها با ۲۹ هزار و ۳۰۰ مورد ۱۶ درصد، تماس‌های مزاحمی با ۲۵۷ هزار‌و ۵۷۷ مورد ۳۷ درصد، تماس‌های اشتباهی با ۲۵۰ هزار‌و ۹۸ مورد ۳۷ درصد کل تماس‌ها بوده است.

وی ادامه می‌دهد: البته ۳۳ هزار‌و ۴۶۹ نفر نیز برای مشاوره با ما تماس گرفته‌اند که ۵ درصد کل تماس‌ها بوده و مابقی نیز شامل ۱۶ درصد نیز در رده دیگر تماس‌ها دسته‌بندی می‌شود.

فرهادی در پایان با بیان اینکه امروز آتش‌نشانی مشهد از آمادگی بالایی برای رفع خطر و پیشگیری از وقوع حوادث دارد، تصریح می‌کند: با این همه، از شهروندان می‌خواهیم تا نسبت به رعایت نکات پیشگیرانه دقت بیشتری بکنند، زیرا با اینکه همکاران من اجازه نمی‌دهند جان هیچ شهروندی به خطر بیفتد، اما خسارت‌های ناشی از حوادث موضوعی نیست که بشود آن را به راحتی جبران کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->