الاغِ شیرکُش باغ‌وحش مشهد | بازخوانی ماجرای معروفی که همه می‌دانند اما هرگز اتفاق نیفتاده است راه‌اندازی مرکز تخصصی نوآوری شهر هوشمند در داخل شهر مشهد توسعه پایدار براساس اصول انسانی، عامل کاهش آلودگی هوا آمادگی مدیریت شهری برای برگزاری مسابقات بین المللی جام امام رضا(ع) در مشهد + فیلم شهرداری مشهد، پیشتاز در ساخت نیروگاه خورشیدی علوی‌مقدم: شهرداری و بنیاد مسکن به محرومیت‌زدایی در مناطق کم‌برخوردار مشهد کمک می‌کنند قلندرشریف: همکاری مشترک شهرداری مشهد و بنیاد مسکن کمک به تحقق منافع عمومی است + فیلم امضای تفاهم‌نامه با اعتبار بیش از ۱۲ همت بین شهرداری مشهد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی شهروندخبرنگار | دورنمایی از گنبد و گلدسته حرم مطهر امام رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست تعریض پیاده‎رو‌های بولوار حر مشهد + پاسخ شهردار منطقه ۶ عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: قطعاً استقبال از بهار ۱۴۰۴، از سال گذشته بهتر و باکیفیت‌تر خواهد بود کاشت حدود ۱۴ میلیون بوته گل در مشهد تا اواخر اسفند برای استقبال از بهار ۱۴۰۴ هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۲۸ بهمن ۱۴۰۳) مشهد با اکران ۱۱۰۰ المان شهری به استقبال بهار می‌رود شهردار مشهد مقدس: گذر گل در نوروز ۱۴۰۴ ایجاد می‌شود | در حوزه زیباسازی شهر و المان‌های شهری ویژه‌تر کار می‌کنیم خرید ۳۷۴ اتوبوس شهری جدید برای معلولان مشهدی برنامه قطعی برق پارکینگ‌های سطح شهر مشهد اعلام شد (۲۷ بهمن ۱۴۰۳) گفت‌وگو با استاد داوود نجفی‌هروی، هنرمند نجار و منبت‌کار | عجایبی که در خانه «کوزه‌کنانی» دیدم عطر حیات در حیاط خانه تاریخی کوزه کنانی مشهد مظفری: خراسانی ها ۳۰ درصد از میانگین هموطنان خود فقیرتر هستند رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح کرد: پیگیری برای خواهرخواندگی بین مشهد مقدس با «غزه» و «صنعا»
سرخط خبرها

قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۱۴۷۰۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

براساس «بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری ها» یکی از وظایف مهم نظام مدیریت شهری که جزو تکالیف ذاتی آن به شمار می‌رود، اندیشیدن تدابیر لازم برای حفظ گستره شهر از مخاطراتی خاص است.

این بند به صورت صریح شهرداری‌ها را این گونه مکلف می‌کند: «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بنا‌ها و دیوار‌های شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی، کوچه ها، اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آن‌ها موجب خطر برای عابران است و جلوگیری از ناودان و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنان شهر‌ها باشد.» این قانون را از دو منظر می‌شود بررسی کرد:

اول: پیش بینی اقدامات لازم برای حفظ شهر از مخاطرات یادشده که جنبه راهبردی و برنامه‌ای دارد. در این راستا شهرداری‌ها به وسیله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و همچنین شهرداری‌های مناطق تمهیدات لازم برای برنامه ریزی، تأمین و تخصیص اعتبارات، امکانات و تجهیزات لازم را می‌اندیشند.

دوم: در این مرحله رفع خطر یا مزاحمت‌های احتمالی از بنا انجام می‌شود. در این بند معمولا به علت وجود ابهاماتی که در اختیارات قانونی شهرداری‌ها وجود دارد، مدیریت شهری در عمل به تکالیف قانونی اش با مسئولیت‌های ناموجه روبه رو می‌شود و گاهی با بازخواست مراجع قضایی روبه رو‌ می‌شود.

براساس این قانون در همه مخاطرات مربوط، شهرداری در صورت اینکه مالکان بنا‌ها مشکل را برطرف نکنند، می‌تواند پس از مهلت مقرر، به رفع خطر یا مزاحمت اقدام کند. در شرحی جامع‌تر رفع خطر از اشیای آسیب زا برای سلامت شهروندان باید مورد توجه جدی مدیریت شهری قرار گیرد.

متأسفانه در انجام این قانون در کشور چالش‌های فراوانی وجود دارد که شاید اتفاقاتی مانند پلاسکو یا حادثه آبادان نتیجه توجه نکردن به این ماده قانونی باشد. با توجه به بافت‌های فرسوده که در بسیاری از شهر‌های ما وجود دارد، حوادث ناگواری از این دست بسیاری از شهر‌های کشور را تهدید می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد هم در اسناد بالادستی و حوزه‌های تقنینی کلان کشور مانند مجلس شورای اسلامی این مهم را به صورت جدی تری مدنظر قرار دهند و هم شهرداری‌ها تا رسیدن به نقطه ایده آل در وضع قوانین و ایجاد امکانات برای آن تمهیداتی بیندیشند تا شهروندان از هرگونه آسیب ناشی از این موارد در امان بمانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->