سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

احتمال انتقال بیماری وبا به خراسان رضوی با شروع فصل سفر

  • کد خبر: ۱۱۵۳۹۹
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
احتمال انتقال بیماری وبا به خراسان رضوی با شروع فصل سفر
یکی از مهم‌ترین عفونت‌های روده‌ای که بومی کشور ما و کشورهای همسایه است و هر سال مواردی از آن دیده می‌شود؛ میکروب التوریا ( وبا) است. امسال هم موارد متعددی از کشور همسایه، عراق، گزارش شده و همین‌طور در استان‌های غربی کشور ما دیده شده است.

طنین همتی |شهرآرانیوز- دکتر دهقان نیری، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: باتوجه به شروع  فصل گرما و افزایش رفت‌و‌آمدها و سفرها،  شرایطی پیش می‌آید که افراد در فضای دور از خانه دسترسی کمتری به آب سالم داشته باشند که همین موضوع شرایط را برای انتقال و انتشار عفونت‌های روده‌ای مساعد می‌کند.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین عفونت‌های روده‌ای که بومی کشور ما و کشورهای همسایه است و هر سال مواردی از آن دیده می‌شود؛ میکروب التوریا ( وبا) است. امسال هم موارد متعددی از کشور همسایه، عراق، گزارش شده و همین‌طور در استان‌های غربی کشور ما دیده شده است.

دهقان‌نیری تصریح کرد: با توجه به‌ اینکه تبادل زائر و مسافر بین استان خراسان‌رضوی و کشور عراق بسیار زیاد است هر دو شهر زیارتی و زائرپذیر هستند و با توجه به‌ اینکه رفت‌وآمد و مراودت بین استان و عراق زیاد است، احتمال انتقال بیماری می‌تواند بالا باشد به‌ویژه با گرمای طاقت‌فرسایی که امسال شاهد آن هستیم.
این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: بنابراین هم‌استانی‌ها و‌ همشهری‌ها در مشهد باید دقت بیشتری به رعایت بهداشت فردی و  راه‌های پیشگیری از عفونت‌های روده‌ای داشته باشند که زمینه انتشار بیماری وبا فراهم نشود.

نکات پیشگیری از انتقال بیماری

به گفته دکتر دهقان نیری، از نکاتی که در پیشگیری لازم است رعایت شود اینکه حتما از آب و غذای سالم استفاده کنیم.
اگر در شرایط عادی هستیم آب شرب و لوله‌کشی شهری و اگر در دسترسمان نیست باید حتما از آب‌های بسته‌بندی شده برای آشامیدن استفاده شود.
وی ادامه داد: اگر آبی سالم در اختیار نیست و آب مشکوک است، حتما چند دقیقه‌ای آب جوشانده شود تا از نظر انتقال وبا خاطرمان آسوده باشد. در تماس فرد مشکوک به وبا باید بدانیم که تمام ترشحات بیمار مبتلا به وبا می‌تواند آلوده باشد از همه بیشتر در مدغوع بیمار که تراکم میکروب بالا است می‌تواند با احتیاطی باعث انتقال شود، حتی مواد مستفرغه و چیزی در حین تهوع و استفراغ  از بیمار خارج شود این‌ها هم می‌تواند حاوی میکروب فراوان باشد، بنابراین در تماس با بیمار باید رعایت بهداشت و احتیاط تماسی انجام  و از تماس مستقیم با ترشحات بیمار باید پرهیز شود.
در مراقبت از بیمار از دستکش استفاده شود حتما بلافاصله بعد از تماس با بیمار، دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

کدام غذاهای احتمال انتقال بیماری را بالا می‌برند

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در سفرها حتما شرایطی را فراهم کنیم که آب و غذای سالم در اختیار داشته باشیم و مواد غذایی که مشکوک است و نمی‌دانیم چگونه تهیه شده است به‌هیچ عنوان مصرف نکنیم. به‌ویژه غذایی که زنجیره سرد دارد و گرمای کافی در آن دیده نشده است، سالاد همراه غذا، سبزیجات، میوه‌جات و چیزهایی که حرارت نمی‌بینند و مصرف می‌شوند بیشتر احتمال دارد که‌ واسطه انتقال بیماری روده‌ای شوند، بنابراین با شیوع این بیماری از مصرف چنین مواردی در خارج از منزل که آگاهی از نحوه شست‌وشوی آن نداریم خودداری کنیم.

وی ابراز کرد: بیماری وبا همه ساله در کشور دیده می‌شود و گاهی شیوع پیدا می‌کند و آمار بالا می‌رود و شرایط نامناسبی را رقم می‌زند. آب سالم و غذای سالم اگر در اختیار جامعه باشد هیچ‌وقت شیوع بیماری وبا افزایش پیدا نمی‌کند.
مهم‌ترین عامل انتشار و اپیدمی این بیماری در یک جامعه شهر یا روستا، دسترسی نداشتن به آب سالم است که شرایط را برای انتقال بیماری ایجاد می‌کند. مسلما آداب دفع و شرایطی که سرویس‌های بهداشتی دارند، تأثیر در انتشار بیماری دارد.

گروه‌های حساس در معرض بیماری

دکتر دهقان نیری تصریح کرد: بچه‌ها و سالمندان، گروه‌های حساس در معرض این بیماری هستند. یکی از مهم‌ترین ضایعات و آسیب‌هایی که بیماری التور یا وبا ایجاد می‌کند؛ بحث کم‌آبی و اختلال یونی و الکترولید در افراد است، اگر در سنین کودکی یا سالمندی هستند باید حساسیت بیشتری داشت چون می‌تواند برای این قشر خطرساز باشد.

وی افزود: با کوچک‌ترین بروز علائم اسهال در هر سنی می‌توان از سرم‌های خوراکی استفاده کرد. برای جبران آب از دست رفته بدن، اگر فرد نتواند خوراکی دریافت کند ضروری است سرم‌درمانی برای آن در درمانگاه و بیمارستان‌ها انجام شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->