به گزارش شهرآرانیوز، محمد خزاعی در نشست با سینماگران و فعالان سینمایی چهارمحال و بختیاری افزود: امروز سینماگران در یک مجموعه یکپارچه گرد هم آمدهاند و مطالباتی دارند که باید ما پیگیری کنیم. همچنین چرخه تولید، اشتغال و دغدغه مخاطب از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود. در این بین، افرادی هم هستند که منافع آنها به خطر افتاده و دست به تفرقهافکنی و حاشیهسازی میزنند.
وی تصریح کرد: هر چند سال یکبار عدهای با برنامهریزی سعی میکنند در حوزه سینما دودستگی و تفرقه ایجاد کنند تا بر اساس آن، بتوانند شرایط را به نفع خود تغییر دهند و علت آن نامشخص است. قطعاً برای این سینما تلاشهای زیادی صورت گرفته و افتخارات بسیاری هم حاصل شده، درست است که در بخشهایی خشتها کج گذاشته شده و تصمیمات غلطی اتفاق افتاده است اما باید اصلاحات و ارتقایی در این زمینه صورت گیرد.
خزاعی ادامه داد: اینکه اختلاف نظر، اختلاف دیدگاه، اختلاف عقیده و اختلاف سیاسی وجود داشته باشد، بحثی جداگانه است اما اینکه درب سازمان سینمایی گشوده شود و هر کس در چارچوبهای تعیین شده کار کند نیز موضوعی قابل تامل است تا اختلافها را به حداقل رساند.
برخی بداخلاقیها در سینما هر روز در حال گسترش است!
رییس سازمان سینمایی با اظهار تاسف از وجود برخی بد اخلاقیها در عرصه سینمای کشور که هر روز نیز در حال گسترده شدن است، گفت: سازمان سینمایی متعلق به همه افکار و اندیشههاست و در این دوره مدیریتی نیز، تبعیض برای فراهم شدن امکان کار ویژه برای عدهای خاص از فیلمسازان صورت نگرفته است. متاسفانه یک عده در این سینما عادت کردهاند تسهیلات ویژه بگیرند. آدمهایی که رسانه و شبکه دارند و خوب بلد هستند تا حاشیهسازی کنند اما من ترسی نسبت به آن ندارم. عدالت فرهنگی این نیست که پول را به کسانی هدیه کنیم که در اغلب دورهها از مزیتهای نسبی سینما و رانتهای آن سو استفاده کردهاند. بنده ترجیح میدهم که همه استعدادهای سراسر کشور از این ظرفیت بهره مند شوند.
وی توضیح داد: هر کسی بر مبنای شرایط اعلام شده بتواند در چارچوب برنامههای حوزههای مختلف زیر مجموعه سازمان سینمایی، طرح و ایده ارائه دهد تا جایی که مقدورات اجازه دهد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت و در این راستا نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه به مشکلات حوزه فیلماولیها و شکل گیری آن بر مبنای سرمایهداری و پولآوری اشاره و اظهار کرد: برای ورود به این حوزه باید امتیازی به این جریان نامشخص داده میشد تا امکان کارگردانی فراهم شود، در این میان آنچه مهم نبود استعداد، تخصص و تجربه فیلمساز بود که در این دولت این جریان شکسته شد.
خزاعی با بیان اینکه در این مسیر، استعداد و توانایی هنرمند بر مسئله سرمایه داری ارجحیت داده شده است، گفت: این رویه موجب اعتراضات متعددی شد اما تلاش میشود با بی توجهی به حواشی و مسیر تعیین شده با قدرت ادامه پیدا کند.
وی افزود: هم اکنون درگاه بنیاد سینمایی فارابی روی همه هنرمندان چه در تهران و چه در شهرستانها گشوده شده است و در مدت ۲۰ روز از گشایش این درگاه افزون بر ۱۶۰ هنرمند فیلمساز اطلاعات خود را در این فضا به ثبت رساندهاند.
این مدیر سینمایی امکان حمایت از تمامی افراد ثبت نام شده در سازمان را تا حدودی غیر ممکن دانست و توضیح داد: با این حال این افراد به عنوان استعدادها و توانمندیهای نیروی انسانی شناخته شدهاند که میتوان در آینده برای حمایت از آنها برنامهریزی کرد.
برخی آقازادهها با وابستگیهای سیاسی کارگردان شدهاند
خزاعی با انتقاد از اینکه تعدادی از آقازادهها با وابستگیهای سیاسی و جناحی توانستهاند کارگردان شوند، عنوان کرد: فهرست این افراد مشخص است در حالی که در بسیاری از شهرستانها با وجود استعدادها و تنها به خاطر نبود شرایط مالی، این افراد نتوانستهاند به مرحله ظهور برسند و این با مفهوم عدالت فرهنگی سازگار نیست.
رییس سازمان سینمایی با تاکید بر تداوم برنامههای اصلاحی در حوزه سینما و ایجاد جریان متفاوت و نو در این عرصه افزود: این جریان و نهضت هماکنون در حال شکل گیری است. باید اجازه داد تا نیروهای جوان وارد این عرصه شوند.
وی فراهم شدن شرایط برای ورود نیروهای جدید و جوان به عرصه سینمای کشور را ضروری خواند و تصریح کرد: برای این منظور برای نخستین بار در انجمن سینماگران جوان سهمیه فیلمسازی برای نیروهای شهرستانی در نظر گرفته و این نوع حمایت در بنیاد سینمایی فارابی نیز تعریف شده است.
تا کی قرار است فیلم فقر و فلاکت ببینیم؟
رییس سازمان سینمایی افزود: اگر تنوع جدی در مضامین فرهنگی فیلمهای تولیدی نداشته باشیم بدون شک ناموفق خواهیم بود، تا کی قرار است فیلم جنوب شهری تهران و فقر و فلاکت را ببینیم و این گستره از تنوع، زیبای فرهنگی کشور و رنگارنگی آیینها، فرهنگها و قومیتها را در فیلمها نبینیم و به مخاطبان ارائه ندهیم؟
خزاعی حضور و تمرکز صرف فیلمسازان جوان در بخش آسیبهای اجتماعی استانها را چندان مناسب ندانست و اظهار کرد: لازم است این گروه از فیلمسازان با وجود تسلط به شرایط فرهنگی منطقه خود، برای معرفی هرچه بهتر این فرهنگ و ایجاد دید بهتر در میان همگان تلاش کنند.
رییس سازمان سینمایی وظایف سینماگران را مختلف و متفاوت بیان کرد و گفت: مهمترین این مسئولیتها تعهد در مقابل جامعه است که متاسفانه گاهی مورد غفلت واقع شده و قربانی جریان سرمایهداری میشود.
وی افزود: مخالفت ما با همین جریانهای سرمایهداری است که با نادیده گرفتن تعهدهای اجتماعی به فرهنگ کشور لطمه میزنند و به همین خاطر نیز سر و صداها بالا گرفته است، برخی عادت کردهاند در مرکز مبالغ هنگفتی را در قبال همین اقدامات ضربهزننده دریافت کنند در حالی که شهرستانها و استعدادهای نهفته در آنها از این حمایتهای مالی بی بهره ماندهاند.
خزاعی تاکید کرد: افرادی که امکانات را خاص خود میدانند هر قدر هم سر و صدا کنند باید بدانند که برنامههای سازمان سینمایی در مسیر برقراری عدالت فرهنگی با قوت ادامه دارد.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بحرانها و چالشهای طبیعی و ساختگی در مسیر اجرای تحول سینما و تحقق عدالت فرهنگی گفت: نگاهی به فضای سینما در چند ماهه اخیر نشان میدهد که ما هر ۱۰ روز وارد یک بحران جدی شده بودیم. طبیعی است که حواشی اجازه ندهند به وظایف اصلی پرداخته شود.
وی اضافه کرد: یک عده مدام دنبال دودستگی و تفرقه در خانواده سینما هستند، این عده گویی احساس میکنند که در آرامش و فضای همدلی منافع شان به خطر میافتد. مدام بر طبل تنش و اختلاف می دمند.
رئیس سازمان سینمایی با تشکر از استقبال سینماگران و فعالان سینمایی در استانها و شهرستانها از سیاستهای جدید سازمان سینمایی ادامه داد: جریان و نهضت دیگری در سینمای ایران در حال رستن و شکلگیری است، نسل جدیدی باید وارد سینمای ایران شوند تا سینما از این بستها و انسدادها بیرون بیایید.
خزاعی ضمن تاکید بر ضرورت احترام پیشکسوتان و بزرگان سینما گفت: باید شرایط برای ظهور نسل جدید فیلمسازی فراهم شود. فیلمسازی ما به نوسازی، پوست اندازی و نوافزایی نیروی انسانی نیاز دارد. به نسل جدیدی از فیلمسازان نیاز داریم که درک بهتر و درونی تری با دهه هفتادیها، هشتادیها و نودی ها داشته باشند.
وی با بیان اینکه چراغ نقد در این سرزمین خاموش است، اظهار کرد: سینمای ما امروز صاحب نظریه ندارد. ما در آستانه ورود به دوره جدیدی هستیم؛ عصر تکنولوژیهای نوین، عصر متاورس و عصر صنایعهای تک و فناوریهای نو. به هیچ وجه نباید از تحولات روز سینمای دنیا غافل شویم.
منبع: مهر