شناسایی ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی| ساماندهی سالمندان متکدی در دستورکار قرارگاه اجتماعی مشهد رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

بستن مجاری فساد با رویکرد شفافیت و هوشمندسازی

  • کد خبر: ۱۱۵۹۵۴
  • ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
بستن مجاری فساد با رویکرد شفافیت و هوشمندسازی
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در بند هجدهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت «برخورد سیستمی و بستن مجاری فساد به جای انفعال و مبارزه با مفسد» مورد توجه قرار گرفته است. این بدان معناست که باید «نگاه پیشگیرانه» بر «رویکرد مچ گیرانه» مقدم باشد و شفافیت، اصلاح و بهبود فرایند‌ها جانشین رویه‌های غیر سیستمی گردد.

«فساد» نقض قوانین موجود برای تأمین منافع و سود شخصی است. در برخورد با فساد یکی از موارد بسیار مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد «شفافیت» است.
زمانی که امور در تقنین و اجرا شفاف باشند و راه‌های گریز از قانون یا دور زدن آن بسته شود بسیاری از گلوگاه‌های فساد کور می‌شود و سیستم در مسیر سلامت حرکت می‌کند. یکی از راهکار‌های اساسی در مسیر ایجاد شفافیت و سلامت سیستم‌های سازمانی مقوله «هوشمندسازی» است.

امری که سبب می‌شود روند‌ها و فرایند‌ها بر مدار «قانون، فناوری اطلاعات، پایش و کنترل مستمر» جاری و از انحرافات قانونی پیشگیری شود. مدیریت شهری با قوانین و بخشنامه‌های متعددی که از شورای شهر، مجلس، وزارتخانه و یا دیگر نهاد‌های بالادستی ابلاغ شده روبه روست. در بسیاری از موارد مجموعه این قوانین با کاستی‌هایی همراه است که عملکرد سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا به بیان ساده‌تر ممکن است قوانین به روزرسانی نشده و یا در گذشته قوانین نامناسبی وضع گردیده است که سیستم را ناخودآگاه در مسیر انحراف از قانون قرار داده است؛ بنابراین علاوه بر موارد اشاره شده در صدر این نوشتار ضرورت دارد بازنگری و به روزرسانی قوانین مربوط به شورا‌های اسلامی و شهرداری‌ها مورد توجه ویژه نهاد‌های قانون گذار قرار گیرد.

اگر سامانه جامع فرایند‌ها و سیستم‌های معتبر و کارآمد سازمانی برقرار و کلیه فعالیت‌ها بر مدار آن تعریف شود مجاری فساد کمتر شده و سلامت اداری تضمین می‌شود. فساد اداری اعتماد شهروندان به مدیریت شهری را خدشه دار می‌کند و ثبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را متزلزل کرده و با آسیب رساندن به رقابت منصفانه در امور شهری، بازار کار و تخصیص ناکارآمد منابع، مانع رشد اقتصادی شهر و به دنبال آن کشور می‌شود.
از این رو ضرورت دارد این مهم در اولویت برنامه شورا‌های اسلامی و شهرداری‌ها که پیشانی ارتباط حاکمیت با مردم هستند قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->