۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

۱۶ گذر تشرف به حرم امام‌ رضا(ع) احیا می‌‎شود

  • کد خبر: ۱۱۷۳۳۸
  • ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
۱۶ گذر تشرف به حرم امام‌ رضا(ع) احیا می‌‎شود
سرپرست شهرداری منطقه ثامن مشهد از آغاز عملیات احیای ۸ گذر تشرف، هم‌زمان با عید غدیر خم خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، سرپرست شهرداری منطقه ثامن گفت: با هدف تسهیل زیارت و تشرف زائران و مجاوران به بارگاه منور رضوی، احیای ۱۶ گذر تشرف به حرم مطهر در دستورکار شهرداری منطقه ثامن قرار گرفته است که در گام اول، هم‌زمان با شب عید غدیر خم با حضور سادات، علما، خانواده معزز شهدا و عموم مردم مشهد، همراه با تشرف به حرم مطهر رضوی عملیات احیای ۸ گذر آغاز می‌شود.

ساسان نورین‌مقدم، سرپرست شهرداری منطقه ثامن، با بیان اینکه گذر‌های تشرف تاریخی ضمن برقراری پیوند میان حرم مطهر و شهر، نقش اصلی هدایت زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را از نقاط مختلف شهر به سمت حرم مطهر امام‌رضا(ع) برعهده دارند، اظهار کرد: سابقه تاریخی گذر‌های تشرف نشان می‌دهد که علاوه بر تشرف به حرم حضرت رضا(ع) مهم‌ترین کانون‌های مذهبی‌، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جوار این گذر‌ها شکل گرفته‌اند و اصیل‌ترین آیین‌های دینی در بستر آن‌ها جریان یافته‌اند.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی حریم رضوی گذر‌های تشرف یکی از عناصر اصلی سازمان فضایی آن‌ها هستند، تصریح کرد: گذر‌های تشرف براساس کاربری‌های پیرامون آن‌ها نقش‌های متنوعی برای تأمین خدمات پشتیبان زیارت و سکونت برعهده دارند و دو گذر شار یک و شار دو نیز اتصال میان این گذر‌ها را فراهم می‌کنند.

نورین‌مقدم طول گذر‌های تشرف را ۱۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: احیای گذر‌های تشرف، پروژه‌ای بطنی و تدریجی است و عملیات اجرایی به‌صورتی خواهد بود که تشرف زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی مختل نشود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس مقرر شده احیای این گذرها شامل ۱۶ گذر، در چند مرحله و در بازه زمانی سه‌ساله اجرا شود. طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، گام اول پروژه مصادف با عید «غدیر خم» آغاز می‌شود. در این مرحله، احیای گذر‌هایی را خواهیم داشت که بدون هیچ‌گونه مداخله یا عملیات عمرانی، آماده تسهیل تشرف زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی هستند.

سرپرست شهرداری منطقه ثامن گفت: ۸ گذر تشرف تاریخی از جمله «مخابرات»، «راز فر آستانه‌پرست»، «حمام باغ حوض امیر»، «نوغان»، «شهید سالاری مقدم»، «حاج‌نوروز»، «محمدیه» و «عیدگاه» گذر‌هایی هستند که در آن‌ها مداخله حداقلی نیاز است و صرفا با فضاآرایی می‌توان اقدامات ارزشمند آغازین را انجام داد.

نورین‌مقدم گفت: در ابتدای کار، با فضاآرایی، تسهیل شرایط تشرف و آسایش زائران را فراهم می‌آوریم و در ادامه با اجرای مبلمان شهری، فضای سبز، نورپردازی و... جداره‌های شهری را سامان‌دهی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در گذر‌های تشرف بنا‌های ویژه‌ای وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به منازل خانواده معزز شهدا، ساکنان قدیمی بافت، تکایا و بنا‌های تاریخی و... اشاره کرد، افزود: این پهنه‌ها به‌تدریج سامان‌دهی خواهد شد و تلاش ما این است که فضا‌های پارکینگی و فضا‌های مورد نیاز برای تأمین مایحتاج روزانه زائران و مجاوران را در حاشیه این گذر‌ها مستقر کنیم.

نورین‌مقدم خاطرنشان کرد: همه این اقدامات دارای پیوست فرهنگی و اجتماعی هستند؛ از یک‌طرف بستر حیات شهری زائران و مجاوران هستند، چراکه معیشت مجاوران در پیوند با این گذر‌ها شکل گرفته و از سوی دیگر، باتوجه‌به پیشینه تاریخی آن‌ها فضای بسیار مناسبی برای برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی محسوب می‌شوند.

سرپرست شهرداری منطقه ثامن از طراحی و تدوین تقویم مناسبت‌های مذهبی و ملی، هم‌زمان با دهه «ولایت و امامت» و «عید غدیر خم» خبر داد و گفت: در این گذرها، شهرداری منطقه ثامن «رویدادمحوری» را دنبال می‌کند و طرحی با عنوان «چند قدم تا بهشت» را براساس تقویم سالانه و مناسبت‌های پیش‌رو تهیه کرده‌ایم.

نورین‌مقدم اظهار کرد: آغاز این برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، عید غدیر امسال، فردا یکشنبه، ۲۶تیرماه از ساعت ۱۸ خواهد بود و در ۸ گذر ضمن تشرف به حرم مطهر رضوی، برنامه‌های ویژه‌ای با حضور خانواده معزز شهدا، ایثارگران، سادات، علما و عموم مردم برگزار خواهیم کرد.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی، گفت: با همکاری هیئت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و... در جوار این گذر‌ها برنامه‌های متنوع فرهنگی پیش‌بینی شده است و در گام بعدی، ویژه‌برنامه‌های محرم و صفر را خواهیم داشت که تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->