مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: کاربری‌های ساختمانی در کنار ایمنی ساختمان مورد توجه باشد

  • کد خبر: ۱۱۷۷۶۰
  • ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: کاربری‌های ساختمانی در کنار ایمنی ساختمان مورد توجه باشد
محمدحسن نامی گفت: ساختمان‌های ناایمن فقط به ساختمان‌هایی گفته نمی‌شود که از لحاظ سازه مقاوم نیستند، بلکه تغییر کاربری هم ساختمان‌ها را ناایمن می‌کند.

به‌گزارش شهرآرانیوز، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در نشست و هم‌اندیشی مدیران بحران کلان‌شهر‌های کشور که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، خطاب به مدیران بحران گفت: امروزه از ظرفیت قوه قضایی در ساخت‌وساز‌ها و نظارت باید بهره‌برداری کنید. همان‌طور که گفته شد، از بحران‌های کل جهان ۹۰درصد آن در کشور ما رخ می‌هد و قابل پیشگیری است.


به‌گفته وی اگر بحران ابعاد پیشگیری، آمادگی، پاسخ، بازسازی و بازتوانی داشته باشد، مهم‌ترین بخش آن پیشگیری است. زلزله بلا نیست، بلکه یک پدیده است. حتی این امکان است که در سال‌های آینده علم بشر حتی انرژی‌ها عظیم آزادشده را به خدمت بگیرد. در ۲۲۰ سال گذشته ما فقط سه زلزله بیش از هفت ریشتر داشتیم و بقیه آن کمتر بوده است.

اگر ما مصالح ساختمانی را طوری مقاوم کنیم که تا هشت ریشتر مقاوم شوند، کمک بزرگی به ساخت‌وساز‌های ایمن می‌کند. متأسفانه مصالح ساختمانی در تست استقامت هیچ مقاومتی ندارند. اینجاست که پدیده زلزله به بلا تبدیل می‌شود. از مدیران استانی و شهری تقاضا می‌کنم به آزمایشگاه‌های تست مصالح سر بزنند و دقت کنند آیا مصالحی که به کار می‌گیریم، مقاوم است یا نه.


وی تصریح کرد: کشور ما هدف هجوم استکبار جهانی است. قبل از حادثه متروپل ما یک ریزش ساختمان بزرگ را در میامی آمریکا داشتیم. در کشور ما به‌دلیل اینکه تبلیغات هدفمند به ما دیکته می‌شود، حوادث با موج رسانه‌ای زیادی همراه است. ما باید مردم را همیشه در کنار خودمان داشته باشیم.


وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت قوه‌قضائیه فرصتی برای مدیران بحران است. حدود ۲ میلیون‌و ۶۰۰ ویلا داریم که شخصی است و نزدیک به ۶۰۰ وبلا مجوز چاه گرفته‌اند و بقیه بدون مجوز هستند. در همین شهر با کندن پانزده متر به آب می‌رسیدیم و الان با کندن سیصد متر. با این وضع باید انتظار اتفاقی که به بحران منجر شود را داشته باشیم.


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: کلان‌شهر‌ها مهم‌ترین چالش نیمه اول قرن ۲۱ هستند. ما باید از بزرگ‌شدن شهر‌ها جلوگیری کنیم. مسئله آب مسئله مهمی است. متأسفانه در کشور‌های اطراف می‌بینیم راه‌های ورودی آب به کشور از سوی کشور‌های بالادست بسته شده و این یک چالش است. بحث ریزگرد‌ها بیشتر از همیشه حساسیت‌برانگیز شده است. اکنون هشت کانون ریزگرد در عراق است که کشور ما از آن تأثیر گرفته است که در بلندمدت تأثیر منفی زیست‌محیطی درپی دارد.


نامی تصریح کرد: کشور‌ها در تلاش‌اند در حوزه ژئوپولتیک خودشان را از وابستگی‌های مهم ژئوپولتیک کشور‌های پیرامون رها کنند. در حوزه آب ما آسیب‌پذیریم. امروزه هیچ آب مطمئنی به‌جز آب دریا‌ها برای ما راهگشا نیست. دولت دراین‌باره برنامه‌های خوبی در نظر گرفته است تا از منبع آب خلیج‌فارس و عمان بهره کافی را ببریم.


به‌گفته این مقام مسئول، اگر می‌خواهیم شهر مطمئنی داشته باشیم، فقط باید ساز‌هایی را که ساخته شده است، توسط کارگروه‌هایی که تشکیل شده است، دائم بازدید کنیم. ساختمان‌های ناایمن فقط به ساختمان‌هایی گفته نمی‌شود که از لحاظ سازه مقاوم نیستند، بلکه تغییر کاربری هم ساختمان را ناایمن می‌کند. ساختمان بلندمرتبه فقط کاربرد تجاری و مسکونی دارد، ولی وقتی به کارگاه تبدیل می‌شود، خطرپذیر است. اتفاقی که ما در پلاسکو شاهد بودیم و وجود کارگاه در این مجتمع خطر را چندین برابر کرد.


باید به کاربری ساختمان در کنار ایمنی آن توجه ویژه کرد که این مهم وظیفه شهرداری‌هاست که نظارت کنند.
وی در ادامه افزود: امروزه خطر توسعه شهر‌ها ما را تهدید می‌کند. مهم‌ترین قانونی که می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند، آمایش ملی و سراسری است. یک تعریف برقراری منظم بین انسان و فضا و فعالیت باید برقرار باشد. الان هیچ تعادلی در این زمینه در فضای جغرافیایی کشورمان برقرار نیست و نمونه آن تمرکز فعالیت در شهری مثل تهران به‌عنوان پایتخت است. به‌طوری‌که ۳۱ درصد اقتصاد کشور در تهران و حدود ۵۰ درصد در کلان‌شهرهاست که نتیجه آن حاشیه‌نشینی است.


درحالی‌که ما باید روستا‌ها را تقویت و آن‌ها را به شهرک‌های مدرن و اقتصاد پویا به‌ویژه در حوزه اقتصاد کشاورزی تبدیل کنیم. اما متأسفانه اکنون شاهد ۱۸ میلیون حاشیه‌نشین در کشور هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->