رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
در راستای پویش «بی‌قیمت نخریم»

اخطار به بی‌قیمت‌های بازار ابریشم

  • کد خبر: ۱۱۸۱۵
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴
اخطار به بی‌قیمت‌های بازار ابریشم
روز گذشته در راستای پویش «بی‌قیمت نخریم» بازرسان اتاق اصناف به شهرک غرب رفتند
امیررضا وثوقی - هرچند سایت‌های گردشگری، ساعت فعالیت مجتمع تجاری ابریشم مشهد را ۱۰ تا ۲۳ اعلام کرده‌اند، روز گذشته حضور تیم پویش «بی‌قیمت نخریم» در این مجتمع سبب شد ۸۰ درصد فروشگاه‌ها تعطیلی زودهنگام را بر جریمه شدن ترجیح دهند و کرکره فروشگاه‌های خود را پایین بکشند. در جریان پویش «بی‌قیمت نخریم» بازرسی‌های سر‌زده از بازار‌ها و مجتمع‌های تجاری مختلف انجام می‌شود. در این بازرسی‌ها رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی و کارشناسان اداره بازرسی سازمان صمت استان و اتاق اصناف مشهد، روزنامه شهرآرا را همراهی می‌کنند.

بیرون کردن مشتری‌ها
«اوه‌اوه اینا اومدن!» این اولین جمله بود که در ابتدای ورود به بازار مجتمع ابریشم توجه ما و بازرسان اتاق اصناف را به خود جلب کرد. اما این واکنش به همین‌جا ختم نشد. با وجود اینکه بازرسی‌ها تازه شروع شده بود، برخی از فروشنده‌ها بدون خاموش کردن چراغ‌هایشان به سرعت شروع به تعطیلی فروشگاه‌های خود کردند، برخی هم از خیر فروش اجناس خود گذشتند و از مشتریان حاضر در فروشگاه هایشان درخواست کردند مغازه را ترک کنند. بازرسی که شروع شد، خیلی زود پی به دلیل این همه شتاب برای تعطیلی فروشگاه بردیم. فروشگاه‌های زیادی بودند که هیچ قیمتی بر روی کالا‌های خود نصب نکرده بودند. همین بی‌قیمتی سبب شده بود تا بعضا کالا‌های مشابه با تفاوت قیمتی زیاد در این مجتمع به فروش برسد. بهانه هم که همیشه است. «جنس ما اصل است و جنس فروشگاه دیگر کپی.»
برخی دیگر از فروشنده‌ها که می‌دانستند برگه‌های تخفیف یکی از مواردی است که همیشه بهانه‌ای برای بررسی فاکتور‌های خرید آن‌ها می‌شود، بلافاصله شروع به کندن برگ‌های تخفیف کردند تا شاید فروشگاه آن‌ها برای بازرسان کمتر جلب توجه کند. همین مسئله بهانه‌ای شد تا با بازرسان اتاق اصناف وارد یکی از فروشگاه‌هایی شویم که در حال حذف تخفیف کالا‌های خود بود. «قرار است برای شب یلدا تخفیف‌های جدیدی بدهیم.» این اولین واکنش مالک فروشگاه به پرسش بازرسان اصناف به چرایی حذف تخفیف‌ها بود. با‌این‌حال این جواب مانع از بررسی فاکتور‌های خرید او و انطابق آن‌ها با قیمت‌های فروشگاه نشد. بازرسان مورد به مورد تمام تخلفات احتمالی -شامل گران فروشی، تخفیف تقلبی و درج نکردن قیمت- را بررسی کردند، مسئله‌ای که در نهایت سبب شد به دلیل درج نکردن قیمت و نصب برگه تخفیف بدون مجوز برای مالک فروشگاه اخطار پلمب صادر شود. از فروشگاه که خارج می‌شویم، یکی از مشتریان بازار به سمت بازرس‌ها می‌آید و ضمن گله از گران‌فروش‌ها می‌گوید با ورود بازرسان به بازار ابریشم فروشنده از ما درخواست کرد هرچه سریع‌تر از فروشگاه خارج شویم تا بتواند پیش از رسیدن بازرس‌ها مغازه خود را تعطیل کند. با وجود اینکه مالکان فروشگاه‌ها تصور می‌کردند با تعطیلی می‌توانند از بازرسی فرار کنند، بازرسان برای این فروشگاه‌ها برگه اخطاریه صادر کردند تا صاحبان فروشگاه‌ها مستندات مربوط به خرید اجناس خود را به اتاق اصناف مشهد ارائه دهند.

قیمت‌ها باید نصب شود
در ادامه تعدادی از مغازه‌های فعال در بازار ابریشم مورد بررسی قرار گرفت. یکی از فروشنده‌های باسابقه این مجموعه به ما می‌گوید که فروشنده‌ها نمی‌دانستند چه برخوردی با تخلفاتشان خواهد شد. اگر لزوم ثبت قیمت توسط مدیران مجموعه به فروشنده‌ها ابلاغ شود شاهد تحولی اساسی در این زمینه خواهیم بود.
مدیر مجموعه ابریشم که از ابتدا گروه بازرسان را همراهی می‌کرد، می‌گوید که درج قیمت بر روی اجناس خواسته بحق خریداران است و ما متناسب با توانایی‌های مدیریتی فروشگاه‌های این مجموعه را ملزم می‌کنیم در اسرع وقت همه برچسب قیمت بر روی اجناسشان درج کنند تا خریداران با اطمینان خاطری بیشتر اجناس مورد نظر خود را بخرند و دیگر شاهد بسته شدن مغازه‌های این مجموعه هنگام بررسی بازرسان نباشیم.
محسن تراب‌پور، بازرس اتاق اصناف مشهد، نیز با اشاره به تأثیر بازرسی‌های پویش «بی‌قیمت نخریم» در درج قیمت بر روی کالا‌های مختلف در بازار‌های تجاری مشهد می‌گوید: بازار ابریشم از جمله مجتمع‌هایی است که در گذشته گزارش‌های مختلفی از تخلفاتش به اتاق اصناف مشهد ارسال شده بود.
متأسفانه در ابتدای بازرسی این مجموعه شاهد این موضوع بودیم که اکثر فروشگاه‌ها مغازه خود را تعطیل کردند تا خللی در فرایند بازرسی ایجاد کنند با این حال تذکرات و اخطاریه‌های لازم به مدیر بازار ابریشم داده شد و طی روز‌های آینده با گروه بزرگ‌تری از بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات به این مجموعه خواهیم آمد.
 
 


پویش «بی قیمت نخریم» به تهران رسید
اول آذر ماه امسال بود که روزنامه شهرآرا، همراه با سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف مشهد به منظور حفظ حقوق مصرف کنندگان اقدام به ایجاد پویش «بی‌قیمت نخریم» کردند. در این پویش، شهروندان می‌توانند تخلفات مربوط به درج نکردن قیمت کالا‌ها را با شماره‌های ۱۲۴ و ۸۰۰۰۱۲۴ به سازمان صمت و با شماره پیامک ۳۰۰۰۷۲۸۹ به شهرآرا اعلام و موضوع را پیگیرى کنند. تاکنون در قالب «پویش بی‌قیمت نخریم»، قاضی تعزیرات حکومتی، بازرسان صمت و اتاق اصناف و شهرآرا از بازارهای مختلف مشهد بازرسی شده است. ایجاد این پویش که بازتاب‌های گسترده‌ای بین شهروندان و مسئولان کشوری و استانی داشته است، به طوری که حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های ناظر بر بازار، درج قیمت و الصاق برچسب نرخ کالا را اجباری اعلام کرد. در این راستا روز گذشته، یدا... صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: سازمان صنعت تهران در حال برنامه‌ریزی برای چگونگی اجرای پویش «بدون قیمت نخریم» است. هدف از اجرای این پویش این است که مردم با نخریدن کالا از مغازه‌هایی که قیمت کالا را درج نمی‌کنند، این قبیل فروشندگان را تنبیه و در مقابل از فروشگاه‌هایی خرید کنند که در قیمت شفافیت دارند. همچنین روز گذشته قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز از اجرای پویش «بدون قیمت نخریم» در پایتخت خبرداد و گفت که درج نکردن قیمت به منزله گران‌فروشی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->