تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

در راه گذر از این تنگنای نفس‌گیر کرونا، هم‌وطن عزیز، همکاری تو لازم است

  • کد خبر: ۱۱۸۳۰۰
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
در راه گذر از این تنگنای نفس‌گیر کرونا، هم‌وطن عزیز، همکاری تو لازم است
محمدپهلوان کاشی - مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

حدود سی ماه از زمان درگیری ویروس کرونا در کشورمان می‌گذرد و در این مدت نظام سلامت به جبهه‌ای برای دفاع از سلامت مردم سرزمینمان تبدیل شده است؛ جبهه‌ای که سربازانش پزشکان، پرستاران و همه کادر بهداشتی و درمانی هستند که برای حفظ جان هم‌وطنانشان لحظه‌ای آرام ندارند.

شاید بتوان گفت روز‌های بحران همه‌گیری کرونا، یکی از سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود و مدافعان سلامت در این مدت با ایثار جان خود برای حفظ سلامت بیماران جهاد کردند و با خلق حماسه‌های ماندگار، رشادت‌های کادر درمانی و نظام سلامت در دوران دفاع مقدس یادآوری شد.

در بین مردم و سیل عظیم بیماران که روانه مراکز درمانی شدند کادر درمان، به‌خصوص در تخصص‌های مرتبط با این بیماری، ایثارگرانه وارد عرصه خدمت شدند و نجات جان بیماران برای آن‌ها اولویت اول و آخر شد، در این بین افرادی بودند که با سپری کردن دوران بیماری، پس از بهبود مجددا برای درمان بیماران داوطلب شدند.

تا‌کنون شش موج همه‌گیری کرونا را در کشور پشت سر گذاشته‌ایم و بر‌اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشورمان وارد هفتمین مرحله موج کرونا شده است.

هشدار! کرونا در کمین است

موج ششم کرونا برخلاف موج پنجم که با آسیب‌های جدی در مرگ‌و‌میر همراه بود، به علت واکسیناسیون گسترده و همگانی گروه‌های هدف با کمترین میزان فوتی در مدت کوتاهی به پایان رسید و حدود دو ماه نیز کشورمان شرایط آرامی در زمینه تعداد بیماران بستری، سرپایی و فوتی ناشی از کرونا داشت.

اما کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با تصور نادرست از اینکه کرونا به پایان رسیده است و کاهش استقبال گروه‌های هدف از دریافت دز سوم واکسن کرونا، بار دیگر موجب افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی در استان خراسان‌رضوی شده است.

اکنون همه مراکز منتخب کرونا و درمانگاه‌های بخش خصوصی در سطوح یک و دو برای ارائه خدمات به بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در آمادگی کامل هستند و ۲ هزار‌و‌۵۰۰ تخت بیمارستانی نیز برای بستری بیماران در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نشان‌دار شده است و همه کادر بهداشت و درمان این دانشگاه در آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی به بیماران و مراجعان هستند، اما تجربه نشان داده است که مهار این همه‌گیری تنها با همکاری مؤثر و مستمر مردم امکان‌پذیر است.

آماده‌باش قرارگاه مبارزه با کرونا

اکنون علاوه بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، این برنامه در بیش از یک هزار مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه و خانه بهداشت در حال انجام است و همه واکسن‌های مورد نیاز در دسترس قرار دارد و تنها لازم است که گروه‌های هدف برای دریافت واکسن کرونا به نزدیک‌ترین مرکز مراجعه کنند.

همچنین با توجه به افزایش تعداد شهر‌های با وضعیت نارنجی، زرد و قرمز در استان خراسان‌رضوی، قرارگاه مبارزه با کرونای دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در قالب ۹ کمیته بار دیگر به صورت شبانه‌روزی فعال شده است تا ضمن برنامه‌ریزی و هماهنگی، در صورت کمبود یا چالش در مسیر خدمت‌رسانی به بیماران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام کند.

تا چند روز دیگر ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان آغاز می‌شود و از عموم دلدادگان و عاشقان ثارا... می‌خواهیم در صورت شرکت در این برنامه‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی -شامل استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی- را مورد توجه قرار دهند.

ماسک، مهم‌ترین ابزار حفاظتی

ماسک مهم‌ترین ابزار حفاظتی برای مقابله با ویروس کروناست و تکمیل واکسیناسیون یا دریافت دز یادآور واکسن کرونا و رعایت موازین بهداشتی همچنان تنها راه‌های حفاظت از ابتلا به این ویروس به‌شمار می‌آیند.

در شرایط کنونی از عموم مردم درخواست می‌شود در صورت ابتلا به علائم بیماری کرونا ضمن تماس با سامانه ۱۹۱ و دریافت راهنمایی‌های لازم به مراکز سرپایی سطح ۱ و ۲ مراجعه و از حضور مستقیم در بیمارستان‌ها اجتناب کنند.

خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی با آزمایشگاه‌ها در همه ایام کرونایی به‌خصوص اوج بحران کرونا برقرار است تا پاسخ تست‌ها در اسرع وقت در اختیار بیمارستان‌ها و کادر درمان قرار گیرد.

مدافعان سلامت با افتخار و بی‌پروا در خط مقدم، با ویروس منحوس قرن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، جان می‌دهند تا عده‌ای جان ندهند، رنج می‌کشند تا فرزندی در این سرزمین رنج یتیمی نبیند و دوری از فرزندان و خانواده خود را تحمل می‌کنند تا خانواده‌ای داغ‌دار عزیزش نشود.

باید کاری کرد

باید کاری کرد تا مدافعان سلامت جامعه نفسی تازه کنند. باید سهیم شویم در راه گذر از این تنگنای نفس‌گیر کرونا. باید ماسکی زده شود تا ماسک‌هایی از چهره‌های خسته‌از‌کار پرستاران و پزشکان کنار زده شود. باید میانمان کمی فاصله بیندازیم تا کادر فداکار درمان کشورمان قدری به خانواده خود نزدیک شوند. باید دستانمان را مرتب بشوییم تا فرزندان پزشکان و پرستاران عزیز فرصت پیدا کنند که دستان پرمهر مادران و پدران خود را بفشارند.

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای مدافع سلامت و جان‌باختگان ناشی از بیماری کرونا، این روز‌ها باید تا دیر نشده است، تا فرصت هست و تا عزیزی دیگر از کادر درمان و انسان شریف دیگری از هم‌وطنان خود را از دست نداده‌ایم در مسیر قطع زنجیره انتقال کرونا و مسئولیت اجتماعی‌مان گامی برداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->