هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد
سرخط خبرها

بافت تاریخی مشهد احیا می‌شود

  • کد خبر: ۱۱۸۴۷۵
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
بافت تاریخی مشهد احیا می‌شود
مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد می‌گوید امسال سال شکوفایی پروژه‌های سازمان بازآفرینی در بافت تاریخی است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ آمار و ارقام میراث فرهنگی می‌گوید که گستره بافت تاریخی مشهد نزدیک ۳۳۸ هکتار و معادل یک دهم مساحت شهر است؛ بافتی که بخش زیادی از آن در سال‌های گذشته به دلیل توسعه سریع مشهد به ویژه در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از بین رفته و بخش‌های کمی از آن باقی مانده است که همان هم نیاز جدی به مرمت و بازسازی و بازپیرایی دارد.

از حدود سال ۱۳۹۶ که سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد تشکیل شد و آغازبه کار کرد، بازآفرینی بافت تاریخی در هسته مرکزی شهر به عنوان یکی از مأموریت‌های مهم و کارویژه‌های این سازمان تعریف شد و در سال ۱۳۹۸ هم دفاتر بازآفرینی محله ارگ و سرشور با هدف اجرای همین مأموریت تأسیس شدند و چندی بعد هم پروژه‌های بازسازی بازار سرشور، جداره سازی کوچه آیت ا... سیدجواد خامنه ای، خیابان ارگ و جلوخان خیابان جنت در سازمان بازآفرینی آغاز شد و با تصویب بسته تشویق تسهیلگری احیا و مرمت آثار تاریخی و بنا‌های ارزشمند شهر مشهد در محلات تاریخی در شورای اسلامی شهر مشهد و پیگیری سازمان بازآفرینی شهرداری، سایه تخریب از سر بنا‌های ارزشمند و ثبت شده‌ای مانند خانه تاریخی نوریان، آب انبار تشکری، خانه مقبل و... دور شد و حتی برخی از این خانه‌های تاریخی مرمت شدند.

در سال ۱۴۰۱ هم اوضاع برای بافت تاریخی شهر بر وفق مراد خواهد بود و آن طور که مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد می‌گوید، امسال نه تنها سال شکوفایی پروژه‌های سازمان بازآفرینی در بافت تاریخی است، بلکه قرار است پروژه‌های دیگری در راستای احیای این بافت ارزشمند در مشهد تعریف و اجرایی شود.

هزینه کرد ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های جنت و سرشور

علیرضا رضازاده همدانی در گفتگو با شهرآرا، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های سازمان بازآفرینی در بافت تاریخی مشهد، با اشاره به هزینه بیش از ۲۰ میلیارد تومان در بافت واجد ارزش شهر گفت: همه پروژه‌های زودبازده که پیش از این در بافت تاریخی جنت و سرشور تعریف شده بودند، درحال اجرا هستند و سال ۱۴۰۱، سال شکوفایی این پروژه‌ها در بافت تاریخی مشهد خواهد بود. امسال نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان پروژه در این دو محدوده تاریخی درحال اجراست و اسناد مناقصات طراحی و تحویل شهرداری منطقه ۸ شده است تا پیمانکار انتخاب شود.

وی ادامه داد: بخشی از این پروژه‌ها ادامه کار‌هایی است که پیش از این شروع شده است و بخش دیگر پروژه‌های جدیدی است که در سازمان بازآفرینی به تازگی طراحی و تصویب و برای اجرا به شهرداری منطقه ۸ ابلاغ شده اند.

رویکرد سازمان، احیای دوباره آثار تاریخی مشهد است

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد با بیان اینکه رویکرد این سازمان احیای دوباره آثار تاریخی شهر و استفاده از ظرفیت آن هاست، تأکید کرد: رویکرد جدید سازمان بازآفرینی در این حوزه این است که بتوانیم از همه ظرفیت‌های تاریخی شهر برای معرفی مشهد استفاده کنیم. این ظرفیت یا بنا‌های تاریخی و واجد ارزش هستند یا بافت‌های تاریخی مشهد یا نماد‌ها و یادمان‌های تاریخی باقی مانده در شهر که یکی از برنامه‌های جدی سازمان بازآفرینی، مرمت و احیای دوباره این آثار در شهر مشهد خواهد بود.

دفاتر تسهیلگری بیشتری در پهنه‌های تاریخی ایجاد می‌شود

رضازاده در واکنش به شایعاتی درباره تعطیلی دفاتر بازآفرینی بافت تاریخی نیز گفت: تعطیلی دفاتر توسط سازمان صحت ندارد. قرارداد تسهیلگران حوزه تاریخی دوساله بوده که به پایان رسیده است. رویکرد جدید سازمان توسعه گری است که گام بزرگ تری از تهسیلگری خواهد بود و با این رویکرد دفاتر بیشتری در پهنه شهر و بافت تاریخی ایجاد خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->