انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«یارانه نقدی» از شهریورماه ۱۴۰۱ قطع می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۱۸۸۰۲
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
  • ۴۴
«یارانه نقدی» از شهریورماه ۱۴۰۱ قطع می‌شود؟
دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، اما حالا یکی از نمایندگان مجلس خبر داده که احتمالا این آخرین مرحله یارانه نقدی است و دولت باید از شهریورماه کالابرگ به مردم بدهد.

به گزارش شهرآرانیوز، این خبر را مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده و گفته: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مساله توزیع کالابرگ الکترونیک مطرح شده است، اما چون زیرساخت‌ها آماده نبود، دولت یارانه‌ها را نقدی واریز کرد. اما دولت وعده داده که برای شهریور زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم کند.

به گفته طغیانی، بر اساس قانون بودجه سال جاری، این وظیفه بر عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالا‌های اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.

یارانه نقدی یا پرداخت کالابرگ؟

از ابتدا و پیش از حذف یارانه نقدی و معیشتی هم اخباری که از بدنه اقتصادی دولت به گوش می‌رسید مبنی بر این بود که هنوز خود دولت هم برنامه‌ای برای نحوه پرداخت یارانه جدید ندارد. چون هم مساله توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح بود و هم مساله پرداخت نقدی یارانه‌ها.

حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش ناگهانی قیمت کالا‌های اساسی سبب شد که دولت ناگهانی تصمیم به پرداخت یارانه نقدی بگیرد. اما از همان ماه اول دولت تاکید کرد که احتمالا این شیوه واریز موقتی است و کالابرگ یا همان کوپن جایگزین این شیوه می‌شود.

اما اکنون یکی دو ماهی هست که دولت مساله تغییر شیوه پرداخت یارانه را دیگر مطرح نمی‌کند و تنها مجلس پیگیر پرداخت کالابرگ است. پیش از این هم یکی از نمایندگان مجلس به دولت انتقاد کرده بود که احتمالا قصد دارد به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

حالا هم سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت اولتیماتوم داده که باید توزیع کالابرگ را شروع کند و به پرداخت یارانه نقدی خاتمه دهد. اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، احتمالا یارانه مرداد آخرین یارانه نقدی است که دولت باید واریز کند و پس از آن باید به سراغ توزیع کوپن برود.

قانون بودجه چه می‌گوید؟

مهدی طغیانی گفته مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ بحث کالابرگ الکترونیکی و توزیع آن را مصوب کرد. دولت در اجرا بخاطر اتفاقاتی که در اردیبهشت ماه افتاد، نتوانست کالابرگ را فراهم کند و تغییراتی در اجرا داد و یارانه‌ها را به صورت نقدی پرداخت کرد. چراکه ادعای دولت این بود که زیرساخت‌ها فراهم نشده است. اما وعده‌ای که اکنون دادند این است که توزیع کالابرگ برای شهریور ماه آماده است. این دیگر به عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالا‌های اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.

در متن قانون بودجه هم عینا به پرداخت کالابرگ تاکید شده است، اما زمانی را مشخص نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالا‌های اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا‌ها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین‌شده تهیه کنند.»

بر این اساس دولت مکلف بوده که دقیقا از زمان حذف ارز ترجیحی، کالابرگ پرداخت کند و تاکنون سه ماه یارانه نقدی پرداخت کرده است.

حالا باید دید آیا دولت به قانون بودجه عمل می‌کند و کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی می‌کند یا اینکه ممکن است به طرقی مجلس را متقاعد کند تا همچنان به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
0
1
خدا کنه یارانه نقدی باشه همیشه چون یارانه مردم پول نقدی به هر مشکلی زندگی داشته باشن با یارانه حل میکنن ولی اگر قط بشه مردم چکار کنن نصف پیشتر خانوار ها با یارانه همه مشکلات زندگی خود را حل میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
0
5
شمارا به هر کسی که دوست دارید همون نقد بدید بهتر خیلی ها بدبختی دارن تنها خوردوخوراک نیست هزار بدبختی گرفتاری دیگه هم هست خودم من یک نفر تو خونه کار میکنه با ۵۷۰۰ ملیون حقوق ۶ملیون کرایه میدیم خودتون جایی ما بزارید چه جوری میتونید زندگی تون با نداری بدبختی بچرخونید خدا انشالله همه بندهاشو محتاج بندش نکنه فقط محتاج خدا باشیم بس ممنون از شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
1
یارانه نقدی بهتر است مشکل مردم فقط خوردنی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
1
همون رایانه نقدی بهتر هست فقط مشکل مردمممم خورد خوراک نیس ک مردممم هزار تا مشکل داره مگه دولت چقدر رایانه میده ک اونم میخاد کالا برگ میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
2
خدنکنه ک رایانه نقدی قطع بشه مگه مشکل مردممم فقط خورد خوراک هس مردمممم هزار تا مشکل داره ب بااین رایانه مشکل زندگی رو حل میکنه مگه چقدر رایانه میدن ک اونم کالابرگ بشه فقط ن سود شرکت میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
2
یارانه نقدی بدین بایارانه نقدی بعضی مشکلاتمونو حل میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
0
2
تورو خدا یارانه نقدی قطع نکنید خواهش میکنم ما به پول یارانه نیاز داریم
Fatemeh
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
0
1
چرا اینقدر بی فکر هستن بعضی از آقایون اگه میخواین قطع کنین یارانه ها رو لطفا قیمت هارو برگردونین به چند ماه قبل .. فقط مواد غذایی چند برابر نشده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
0
1
خدانکنه اون روزی و بیاره ک یارانه رو قطع کنن مردم فلج میشن مردم چشم و امیدشون همین یارانه هس امید مردم و ازشون نگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
0
1
سلام مامستجریم یارانہ روقطع نکنین مامیمونیم توکوچہ وخیابون
Roya
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
0
1
التماس می کنم ازتون تو رو هر کی که میپرستین یارانه ها رو قطع نکنید عصای دستمونه کالا برگ نمیخواییم فقط پول بدین بخدا هزار جور گرافتاری و مشکل داریم بدون این پول بدبختیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
0
تورو خدا یارانه نقدی بدین . مردم مشکل دارن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
1
اصلا راضی به پرداخت کوپن وکالا برگ نیستیم،دولت هیچ کاری برای مردم نمیکند،در کشورهای دیگه علاوه بر پیشرفت ورفاه مدنی برای مردم به آنها یارانه 8 میلیونی میدهند،متاسفم برای خودم ومردم سرزمینم که تا این درجه خوار وخفیف وتحقیر شدیم،یک روزی قرار بود دروازه تمدن دنیا باشیم... صد حیف وصد افسوس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
1
خواهش میکنم یارانه راکالا برگی نکنید نقدی بهتره مرسی
ایران نقوی نیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
1
سلام امیدوارم یارانه نقدی ادامه داشته باشه کالابرگ مشکلی از مردم حل نمیکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
1
امیدوارم این انتقادات وپیشنهادات مردم به دست مجلس برسه
کیومرث
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
1
مشکل مردم خراک تنها نیست بایارانه نقدی پول برق اب گاز دارو دکتر هزارتامشکل دیگه هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
1
تورو خدا نقدی بدین ما مناطق محرومین با کار گری نمیتوانیم زندگی کنیم با ۴ تا بچه زندگی الان سخت شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
1
سلام اگه یارانه نقدی باشه بهتره اینطوری لااقل پول قبوض پرداخت میشه ولی کالا برگ زیاد دردی رو درمون نمیکنه
آ
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
0
1
سلام یارانه نقدی خوبه خودمون تصمیم میگیریم چی لازم دا ریم اون میخریم با کالا برگ دیگه نمیتونیم اختیاری خرید کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
1
نقدی برای مردم خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
1
سلام خواهشا یارانه قطع نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
1
سلام لطفا یارانه رو قطع نکنید خواهش میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
1
یارانه نقدی بهتره
طیبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
1
شماراخدایارانه نقدی بدی ما گرفتاریم فقط خوردن نیست احاره قبض برق آب هست ازکجا میاد مردم ایران الان تو گل گیرکردنن خواهشن دست مردم بگیری بیاد بالا نه انکه دست بزاری،روی سرمو تا ته تو گل فرو بریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
2
اگ کالا بدهد مابدبخت میشیم توروخدابفکربقیه وسایل خونه وخرج میباشید فقط غذانیست مشکل ما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
0
1
سلام لطفا نقدی پرداخت کنید
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
1
یارانه نقدی. واریز کنید. من..یه مریض دارم..
هیچ درآمدی ندارم. هر هفته. سه.بار.دیالیز. میبرم
به فکر. ما.فقیر ها.باشید..هر ماه چهار صد هزار تومان
کرایه تاکسی. میدهم داور..ودرمان..تورا.خدا یارانه. را..
قطع. نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
1
خداوکیلی یارانه را نقدی بدهید ما کالا برگ نمیخوایم
اگه حرف مردم براتون ارزش دارد این کار را نکنید
خرمشهر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
بخدابه امام زمان اقای ریس جمهورعزیز ماپدرمون مریضه وتمام زندگیمون این چندسال فقدرویارانست امسال حتانمیتوانیم بریم مدرسه
غفوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
0
1
سلام توروبخدا یارانه نقدی قطع نکنید مردم این پول ب هزار یک زخمشون میزنن نکنیددخواهش میکنم
آرزو
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
1
کالابرگ چیه حداقل با یارانه کرایه خونه میدیم توخیابون نریزند صاحبخونه های از خدابیخبر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
1
لطفا نقدی بدین یارانه رو بجای اینکه یارانه رو بردارین جلوی افزایش قیمت ها رو بگیرین مشکل ما فقط خورد وخوراک نیست که میبینی بعضی وقتها کار پیدا نمیشه اونوقت قبض و نان چجوری مشکلشو بر طرف کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
1
سلام تورو خدا یارانه نقدی بدین من پول کیف و کفش بچه ها مو از کجا بیارم تورو خدا نقدی باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
1
لطفا نقدی بدین تو خدا خیلی مشگل داریم لطفا
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
0
1
توروخدا یارانه نقدی بدید من توان کار ندارم با همین یارانه داریم زندگیمون میچرخونیم تورا به خدا آقای رئیسی رحم کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
0
0
حالا چرا کالا برگ اگه کسی قسط وام داشت چی،کرایه خونه چی،شما چی فکر کردین که میگید کالا برگ بابا ما بااین چندر غاز پول به زخم کوچک زندگیمو میزدیم همینو میخواهید قطع کنید محشره والله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
0
0
سلام لطفا یارانه را قطع نکنید زندگی مردم با همین یارانه نقدی می‌چرخه اگر اونم قطع کنید از کجا بیارن به زن وبچه هاشون بدن بخورن.لطفان بیشتر رسیدی بشود خواهش
نوری زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
0
0
سلام اگرنقدبدن بهترازکالا بخداکارمون گیره
احمد
United States of America
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
0
سلام آقای رئیسی به فکر طبقه کارگرها باشید ما با این یارانه قسط میدیم تا بتونیم یه سر پناهی داشته باشیم نه که صاحب خونه مارو با ۴ فرزند تو خیابون بندازه لله رحم کنید و مشکلات رو ببینید منی که ۴تا فرزند دارم ۳تا دانش آموز هست برا لوازم التحریر موندم پس پول یارانه نقدی تا حدودی مشکلات رو حل میکنه
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
0
سلام اگه نظرمنو میخوایین بیاین تودل مردم ببینین یکی با چندین هکتار زمین کشاورزی با شغل با انواع ماشینا چون پارتی داره توی کمیته امداد هم تحت نظر کمیته امداد ه هم حقوق بیمه ای داره هم کشاورزی کلان داره هم یارانه میگیره بنظرم دولت باید چند هکتار از زمین کشاورزی اینو بگیره به دوسه تا جون بیکار بی بیمه بی زمین که یه یارانه جزئی داره بده تا اینطور توی جامعه هم سانی به وجود بیاد خواهشا به این عمل کنید بیایید طرف خوزستان ببینید یه کسای هستن ۱۰۰ هکتار زمین دارن ویه کسای هستن با چهارتا پسر بیکار وبدون بیمه وبدون شغل فقط با یه یارانه وبا آبرو دارن زندگی میکنن کجای این عادلانه است تورو خدا این متنو بفرستین واسه اونایی که دستشون میرسه شاید واسه این مردم با آبرو کاری انجام بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
0
0
یارانه نقدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
0
0
تورا به قران نقدی بدین
خانم قیپ
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
0
0
سلام ،من یک مستاجر هستم با دو بچه دبستانی که شغل همسرم آزاد هستش،از وقتی که یارانه رو اضافه کردین،من راحت میتونم کرایه خانه رو ماه به ماه بدم،خواهشا،خواهشا یارانه نقدی رو قطع نکنید.ما اگه ماهی یکبار مرغ نخوریم نمی میریم،اما اگه فقط به ماه کرایه خونه ندیم آواره میشیم.تو را خدا یارانه رو قطع نکنید،همون یارانه ۴۵تومنی و معیشتی هم واسمون کافی بود.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->