شعری که به حافظه جمعی مردم راه دارد | به‌بهانه سالروز تولد محمدرضا شفیعی‌کدکنی، شاعر بزرگ خراسانی قبری در میانه حیاط | نقد رمان «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین» در کتاب‌فروشی چشمه کارگر تهران سوتی‌های عجیب سریال «محکوم»! | بی احترامی پلتفرم‌ها به مخاطب همچنان ادامه دارد زمان پخش «بامداد خمار» مشخص شد + خلاصه داستان «لاک‌پشت و حلزون»، فیلمی ایرانی با طعم فرانسوی «یوز» تاریخ‌ساز شد | رکورد تازه در سینمای کودک ایران صوت | آهنگ جدید اشوان با نام «دلم تنگه» منتشر شد + لینک دانلود و متن آمریکا به اسلام ویزا نداد | تور ادبی آقای خواننده لغو شد لیدی گاگا به دنباله «شیطان پرادا می‌پوشد» اضافه شد «شرور» صدرنشین پیش‌فروش بلیت در ۲۰۲۵ شد هفته شیراز روی آنتن شبکه نمایش «قلمه»، جوانه امیدوارکننده طنزپردازان خراسان | آیین اختتامیه یازدهمین رویداد ملی طنز قلمه برگزار شد + فیلم چالش‌های ایفای نقش شهید علی هاشمی در «پسران هور» | از واکنش دختر شهید تا سختی‌های فیزیکی اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی درباره اختتامیه جشنواره تئاتر مهر و ماه دیزنی، «گیسو کمند» را با اسکارلت جوهانسون زنده می‌کند معصومه آقاجانی، بازیگر و دوبلور پیشکسوت در بیمارستان بستری شد پایان فصل اول «۱۰۰» با اجرای هادی حجازی‌فر | فصل دوم به زودی ۷۰ درصد مردم همچنان پای تلویزیون | رقابت نزدیک شبکه سه و آی‌فیلم «استخر» با حضور پسر سروش صحت به پایان فیلم‌برداری رسید فیلم کوتاه «تنبیه» نامزد سه جشنواره معتبر جهانی شد
سرخط خبرها

کتاب باید ارزش هزینه و زمان مخاطب را داشته باشد

  • کد خبر: ۱۱۹۸۶
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
کتاب باید ارزش هزینه و زمان مخاطب را داشته باشد
گفتگو با مرتضی قربانیون، نویسنده جوان مشهدی
خادم- معمولا کسی را نویسنده خطاب می‌کنند که اثری از او منتشر شده باشد. با این تعریف، بسیاری از آن‌هایی را که به نویسندگی مشغول هستند، از دایره کنار گذاشته‌ایم و این در حالی است که آمدن نام و نام‌خانوادگی پشت جلد کتاب کسی را نویسنده نمی‌کند. مرتضی قربانیون از داستان‌نویسان جوان مشهد است که حدود یک دهه می‌شود که به نوشتن گرفتار است، اما کتابی مستقل چاپ نکرده است. از او تاکنون ۲ داستان کوتاه در مجله همشهری داستان منتشر شده است و به گفته خودش، نگارش ۲ رمان را هم تمام کرده است و در مرحله بازنویسی یکی از آن‌هاست. برای آشنا شدن با این نویسنده با او گفتگو کرده‌ایم.

از شعر به داستان رسیدم
قربانیون متولد سال ۶۵ است و مانند بسیاری از نویسندگان از شعر آغاز کرده و به داستان‌نویسی رسیده است. او می‌گوید: از سال ۸۸ کارم را با شعر شروع کردم، اما بعد دیدم برای زدن حرف‌ها داستان محمل بهتری دارد و با کمک شخصیت‌پردازی و فضاسازی و موقعیت ایجاد کردن و ماجرا پیش بردن، بهتر می‌شود درون یا افکار و عقاید را مطرح کرد. معتقدم در داستان آدم بهتر می‌تواند حرف بزند تا در شعر که باید درگیر عروض و قافیه شوی. در هر صورت، از حدود سال ۹۱ به صورت جدی به داستان‌نویسی رو آوردم. من در نوشتن بیشتر دغدغه‌های اجتماعی دارم. همچنین شخصیت آدم‌ها، رنج‌هایی که دارند، تنهایی‌ها و شکست‌ها و امیدهایشان برایم جالب بوده است.

هم داستان کوتاه می‌نویسم هم رمان
بسیاری از نویسندگان نوشتن را با داستان‌کوتاه شروع می‌کنند و قربانیون هم جزو این دسته است، اما او قصد چاپ کردن مجموعه داستان ندارد: هم رمان و هم داستان کوتاه نوشته‌ام، البته بیشتر داستان کوتاه. مجله همشهری داستان تاکنون ۲ داستان از من چاپ کرده است. عنوان یکی «نیمکت» و دومی «صداها» است. به نظر من مشکلی که داستان کوتاه دارد این است که به اشباع رسیده است. از طرفی با توجه به خرابی بازار نشر و اینکه اقبال مخاطبان بیشتر به سمت رمان است، ناشران هم از مجموعه داستان کمتر استقبال می‌کنند. فکر می‌کنم بهتر است اگر بتوانم اول رمانم را چاپ کنم، چون اگر رمانم دیده شود، بعدش می‌توانم داستان‌های کوتاهم را چاپ کنم. انتظار خودم زیاد است و می‌خواهم زمانی مجموعه داستانی منتشر کنم که بدانم اثر خوبی است. به متوسط هم راضی نیستم. نوشتن ۲ رمان را تمام کرده‌ام، اما، چون برای نوشتن وسواس دارم، زیاد بازنویسی می‌کنم. امید دارم تا آخر سال بازنویسی یکی از آن‌ها را تمام کنم و سال آینده این رمان را برای ناشر‌ها بفرستم. او ادامه می‌دهد: این نگاه شاید آرمان‌گرایانه باشد، اما یک دهه نوشتن هنوز عمر کمی برای نوشتن است. هنوز باید زیاد بخوانم و تجربه کنم. باید به حدی برسم که خودم بدانم کارم ارزش چاپ شدن دارد و مخاطب هم بابتش پول خرج می‌کند. با این وضع بازار کاغذ، اگر مخاطب پولی خرج می‌کند باید اثری بخرد که ارزش صرف هزینه و زمان را داشته باشد. در غیر این صورت، چاپ کتاب توهین به مخاطب است. از طرفی، برای خود نویسنده هم شکست است. خیلی‌ها با عجله رفته‌اند و کتاب چاپ کرده‌اند، اما کارهایشان دیده نشده است. فکر می‌کنم اگر کتاب دیرتر منتشر شود، اما کیفیت آن بیشتر باشد، بهتر است. گام اول خیلی مهم است. حتی نویسنده‌ای، چون ساعدی هم ناراحت بود که اولین داستانش خوب نبوده است.

نقد‌ها در مشهد تند و تیزتر است
از این داستان‌نویس درباره فضای ادبی مشهد می‌پرسیم که یادآور می‌شود: نویسنده‌ها و کسانی که در محفل‌های ادبی مشهد حضور پیدا می‌کنند، خیلی سخت‌گیرتر از آن‌هایی هستند که در نشست‌های دیگر شهر‌ها شرکت می‌کنند. نقد‌های تند و تیزتری دارند. نکته دیگری که می‌توان درباره فضای ادبی مشهد گفت این است که ما استعداد‌های زیادی در این شهر داریم، اما آن‌طور که باید دیده نمی‌شوند، کسانی مثل کاظم آقایی که بعد‌ها بیشتر در فضای ادبی کشور دیده خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->