بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

چرا نانوایی‌های شهر مشهد همچنان شلوغ است؟

  • کد خبر: ۱۱۹۹۶۵
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
چرا نانوایی‌های شهر مشهد همچنان شلوغ است؟
سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در طرح هوشمندسازی یارانه نان از قاچاق آرد جلوگیری می‌شود و نانوایی‌ها درآمد واقعی‌شان را که در توازن با هزینه‌های آن‌ها باشد، کسب می‌کنند.

طنین همتی |شهرآرانیوز، ابوالفضل چمندی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی، در حاشیه برگزاری جلسه مشترک آرد و نان و تنظیم بازار که صبح امروز در جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۹۰ درصد استان به طرح هوشمندسازی دستگاه پوز نانوایی‌ها مجهز شده‌اند. این هوشمندسازی باعث می‌شود مشخص شود در طول روز نانوا چقدر فروش نان دارد و بر اساس آن آرد به آن‌ها داده شود.

به گفته وی، نانوایی‌ها معترض‌اند که هزینه‌های جاری مثل دستمزد و انرژی زیاد شده، اما درآمد آن‌ها محدود شده است. بر همین اساس مقرر شد ۱۵ درصد درآمدی را که نانوایی‌ها در طول روز دارند، به‌صورت یارانه‌ای که به نانوا داده می‌شود، آخر شب از طریق سیستم بانکی به آن‌ها پرداخت شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: میانگین درآمد نانوایان در استان حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها در هفته جاری تکمیل می‌شود و از هفته آینده نانوایان باید از این سامانه استفاده کنند. این طرح به‌نفع نانوایان و دولت است. دولت به‌جد پای کار است، چون هدفش این است که از این طریق از قاچاق آرد جلوگیری کند.

چرا نانوایی‌های شهر همچنان شلوغ هستند؟

وی در پاسخ به اینکه چرا نانوایی‌های شهر همچنان شلوغ هستند، گفت: یکی از دلایل آن این است که برخی نانوایی‌ها در پایش اتحادیه، به‌دلایل مختلف سهمیه‌شان قطع شده است. ما نانوایی‌هایی داشتیم که سهمیه دریافت می‌کردند، اما نانوایی وجود نداشته بود. در همین راستا برخی نانوایی‌ها آردشان قطع شد و این سهمیه به سایر نانوایی‌ها داده شد. همین موضوع در ایجاد صف در نانوایی‌ها تأثیرگذار بود.

چمندی گفت: ما آمادگی داریم که در صورت تخلف، نانوایی‌ها بر اساس قانون تعطیل شوند. کسانی که درخواست راه‌اندازی نانوایی دارند، می‌توانند با مراجعه به اتحادیه و دریافت مجوز‌های جدید اقدام کنند تا از این طریق بتوانیم تعادل را دوباره در بازار ایجاد کنیم.

علاقه قشر ضعیف جامعه به مصرف نان بیشتر شده است

به گفته وی، با وضعیت جدید قیمت‌ها، الگوی مصرف قشری از مردم تغییر کرده و علاقه مردم به‌ویژه قشر ضعیف جامعه به مصرف نان بیشتر شده است که مسلما این هم در افزایش تقاضا برای خرید نان بی‌تأثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه دسته‌بندی نانوایی‌ها از نظر میزان فعالیت روزانه از طریق تراکنش بانکی آن‌ها انجام می‌شود، گفت: باتوجه‌به نظارت‌ها در حوزه نان، در استان حجم زیادی از تخلفات کاهش پیدا کرده است، به‌طوری‌که ما فهرست نانوایی‌هایی را که کمتر از سی تراکنش در روز داشتند، شناسایی کرده‌ایم. بازرسان جهاد کشاورزی به آن‌ها تذکر داده‌اند که در سهمیه آردشان هم تأثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول در استانداری، در ادامه گفت: برای تنظیم بازار، بررسی فرایند‌ها در حال انجام است. تعداد بازرسان با حجم فعالیت‌ها هم‌خوانی ندارد. بر همین اساس ما نمی‌توانیم بر این نوع نظارت تکیه کنیم. ما در اصلاح فرایند‌ها بیشتر به نظارت تأکید داریم. بر همین اساس از دوازده کارگروه تخصصی که شش کارگروه در بخش جهاد کشاورزی و شش کارگروه در بخش سازمان صمت تشکیل شده، مقرر شده است این کارگروه‌ها فرایند‌های موجود در بازار را شناسایی و اصلاح کنند.

برای مثال در حوزه میوه و تره‌بار دیده شده اجناس گاهی بار‌ها به‌صورت امانی در گردش هستند که این باعث می‌شود قیمتی که به کشاورز پرداخت می‌شود، کاهش یابد. حتی با همین فرایند دیده شده است در خرده‌فروشی، قیمت به‌صورت غیراصولی افزایش پیدا کرده است. کارگروه‌ها موظف شدند این ضعف‌ها را در بازار شناسایی کنند و اصلاح فرایند در بازار انجام شود. این اصلاح فرایند در همه حوزه‌ها چه لوازم خانگی و چه سایر کالا‌های اساسی باید انجام شود.

به گفته معاون اقتصادی استانداری، مردم هم‌اکنون با گرانی کنار آمده‌اند، اما اینکه یک کالا در نقاط مختلف قیمت‌های مختلف دارد، برایشان غیرقابل درک است. این اتفاق گران‌فروشی محسوب می‌شود و فقط با اصلاح و نظارت فرایند‌ها انجام خواهد شد.
وی درباره وضعیت روغن در بازار گفت: کاهش روغن به‌دلیل افزایش نرخ جهانی این کالا بوده است. تا زمانی که اولین خرید انجام شود و روغن وارد بازار شود، زمان می‌برد. توزیع جدید روغن مسلما از رشد بی‌رویه قیمت روغن جلوگیری می‌کند.

کاهش توزیع و افزایش قیمت خمیرمایه در استان

گفتنی است، در ادامه جلسه امروز مشترک آرد و نان و تنظیم بازار که در جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد و از حضور خبرنگاران در جلسه خودداری و به موضوع خمیرمایه نان و تأمین آن هم پرداخته شد.

کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، درباره مشکلات ماه گذشته تأمین خمیرمایه برای نانوایان از سوی دو شرکت خمیرمایه رضوی و فریمان گفت: خمیرمایه در فروردین ماه سال جاری گران شد، اما در برج دو دوباره قیمت‌ها به حالت قبل برگشت. اما مجدد از خردادماه دوباره افزایش قیمت از سوی کارخانجات تولیدکننده خمیرمایه رقم خورد، به‌طوری‌که در ماه گذشته خمیرمایه رضوی و فریمان ۶۰ درصد به‌دلیل قطعی برق کاهش تولید داشتند و سهمیه را کم کردند و نانوایان ما ماه گذشته با مشکلات عدیده در تأمین خمیرماه مواجه و مجبور شدند حتی از خمیر ترش در تولید نان استفاده کنند.
وی افزود:حدود ۱۹ تن خمیرمایه از سوی کارخانجات به نانوایی‌ها توزیع می‌شود که برای ۲۴۰۰ نانوایی در مشهد که زائرپذیر است، رقم کمی است.


معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این جلسه گفت: توزیع حداکثری از سوی کارخانجات باید انجام شود و رفع نیاز نانوایی‌های شهر نسبت به صادرات آن باید در اولویت باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->