علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳

پیش بینی دقیق‌تر زمین‌لرزه با نظارت‌های مقیاس نانو

• ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
پیش بینی دقیق‌تر زمین‌لرزه با نظارت‌های مقیاس نانو
محققان در یک مطالعه جدید برای پیش‌بینی زمین‌لرزه از طریق رصد در مقیاس نانو اقدام کرده‌اند که می‌تواند زمینه را برای پیش‌بینی بهتر زلزله فراهم سازد.

به گزارش شهرآرانیوز، استفاده از کریستال‌های کالسیتی منفرد با سختی و زبری متفاوت به مهندسان اجازه می‌دهد که فیزیک پیچیده مربوط به حرکت گسل‌های زمین را ساده‌سازی کنند.  در یک مطالعه تحقیقی جدید از دانشگاه «ایلینویز»، پژوهشگران نشان داده‌اند که این ساده‌سازی چگونه می‌تواند به پیش‌بینی بهتر زمین‌لرزه منجر شود.

دانشمندان با استفاده از مدل‌های مبتنی بر مطالعات مشاهداتی و بررسی ضرایب سنگ‌ها و کانی‌ها، رفتار گسل‌ها را توصیف می‌کنند.  اما کاربرد این مدل‌های تجربی و آزمایشی (empirical) برای پیش‌بینی زمین‌لرزه به علت تعداد متغیر‌های منحصر به فرد برای هر گسل از جمله تاثیر آب، عملی نیست.

اما این مطالعه جدید به سرپرستی پروفسور «روزا اسپینوزا-مارزال»، رابطه بین اصطکاک و سختی سطح کالسیت (کربنات کلسیم) – یکی از متداول‌ترین مواد معدنی تشکیل دهنده سنگ‌ها در پوسته زمین- را بررسی می‌کند تا بتواند یک رویکرد نظری‌تر در این زمینه اتخاذ نماید.

محققان می‌گویند هدف از این مطالعه جدید بررسی فرایند‌های در مقیاس نانو است که ممکن است موجب حرکت گسل‌ها شوند.

سختی یک کریستال معدنی عمدتا به ساختار اتمی آن بستگی دارد. اما سنگ‌ها در نواحی تماس دچار تغییراتی می‌شوند که بر بافت مقیاس نانویی آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

این گروه برای آزمایش اینکه سختی معدنی چطور بر رفتار گسل‌ها تاثیر می‌گذارد، کریستال‌های کالسیتی در محیط‌های خشک و خیس برای شبیه‌سازی محیط‌ها فراهم کرد. این تیم در نهایت نتایج آزمایش‌ها در شرایط مختلف را مقایسه کرد. نتایج این تحقیقات با مطالعات اخیر موافقت دارد و نشان داده است که آب قدرت گسل را در مقایسه با شرایط خشک کاهش می‌دهد.

این یافته‌ها ممکن است به زلزله‌شناسان (seismologists) کمک کند تا قوانین مربوط به بررسی گسل‌ها را بازتعریف کرده و تعیین نمایند که فشار (استرس) در کجای پوسته زمین در حال افزایش است و از این طریق سرنخ‌هایی برای پیش بینی زمین‌لرزه‌های آینده به دست دهند.

این تیم در عین حال اذعان می‌کند که هنوز فاکتور‌های بسیار دیگری از جمله دما و تاثیر مواد معدنی دیگر وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

منبع: ایرنا