بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | مرگ ۲ موتورسوار به دلیل نداشتن کلاه ایمنی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سال تحصیلی ۱۴۰۳ از شهریورماه آغاز می‌شود؟ فصل بهار، بهترین زمان برای انجام حجامت است
سرخط خبرها

آیا حیوانات بلایای طبیعی را تشخیص می‌دهند؟

  • کد خبر: ۱۰۰۷۸۲
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
آیا حیوانات بلایای طبیعی را تشخیص می‌دهند؟
در ادبیات عامه آمده که برخی از جانوران می‌توانند بلایای طبیعی، بیماری‌ها و موارد دیگر را پیش‌بینی کنند علم نیز برخی از آن‌ها را ثابت کرده است که کدام جانوران قدرت خارق‌العاده دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، هزاران سال، مردم سراسر جهان رفتار وحشت زده حیوانات را در آستانه بلایای طبیعی گزارش کرده اند. آیا می‌توان از این سیگنال‌ها برای آگاه شدن از فاجعه‌های قریب الوقوع استفاده کرد؟

در سال ۲۰۰۴، سونامی که براثر زمین لرزه‌ای به بزرگی ۹/۱ ریشتر در حوالی سواحل اندونزی رخ داد، جوامع ساحلی اطراف اقیانوس هند را به نابودی کشید و حداقل ۲۲۵ هزار نفر را در چندین کشور کشت. تلفات عظیم این فاجعه تا حدودی ناشی از این واقعیت بود که بسیاری از جوامع هیچ هشداری دریافت نکردند.

سیستم‌های هشدار زودهنگام محلی مانند حسگر‌های زمین لرزه و جزرومد نتوانستند هشدار واضحی تولید کنند. بسیاری از حسگر‌ها به دلیل مشکلات نگهداری و تعمیر از کار افتاده بودند، درحالی که بسیاری از مناطق ساحلی فاقد هرگونه سیستم آژیر هشداردهنده سونامی بودند. اطلاع رسانی بی برنامه نیز در ارائه هشدار ناکام ماند، زیرا بسیاری از پیام‌های متنی در مناطق تهدیدشده به دست دریافت کنندگان نرسید یا خوانده نشد.

با این حال، در دقایق و ساعت‌ها قبل از برخورد دیواره آبی ۹ متری به خطوط ساحلی، به نظر می‌رسید که برخی از حیوانات خطر قریب الوقوع را احساس و سعی می‌کردند فرار کنند. به گفته شاهدان عینی، فیل‌ها به سمت زمین‌های بلندتر دویدند، فلامینگو‌ها مناطق آشیانه سازی کم ارتفاع را ترک کردند و سگ‌ها از بیرون رفتن خودداری کردند.

مردم محلی دهکده ساحلی بنگ کویی در تایلند گزارش کردند که گله‌ای گاومیش در کنار ساحل به طور ناگهانی گوش هایشان را سیخ کردند، به دریا خیره شدند و چند دقیقه پیش از وقوع سونامی از تپه‌ای که در آن نزدیکی بود، بالا رفتند.

ایرینا رافلیانا، که قبلا عضو گروه مشورتی استراتژی بین المللی سازمان ملل متحد درباره کاهش بلایا (UNISDR) بود و اکنون پژوهشگر مؤسسه توسعه آلمان است، می‌گوید: بازماندگان همچنین مشاهده حیواناتی مانند گاو، بز، گربه و پرندگان را گزارش کردند که عمدا کمی پس از زمین لرزه و پیش از وقوع سونامی به سمت داخل خشکی می‌آمدند. بسیاری از کسانی که زنده ماندند، همراه با این حیوانات یا بلافاصله بعد از آن‌ها از سواحل دور شده بودند.

این‌ها مربوط به سونامی است که در سال ۲۰۱۰ براثر زمین لرزه زیردریایی در نزدیکی سوماترا رخ داد و حدود ۵۰۰ نفر را در جزایر منتاوی کشت. در اینجا نیز گزارش شده بود که حیواناتی مانند فیل‌ها به گونه‌ای واکنش نشان داده بودند که گویی از وقوع رویداد خبر دارند. لاک پشتی که تازه آزاد شده بود نیز دو روز پیش از فوران آتش فشانی ژانویه تونگا، به طور ناگهانی حرکت چرخشی یو (U) شکلی انجام داده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->