بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

امسال ارز اربعین چقدر و با چه قیمتی داده می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۲۰۷۷۴
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
امسال ارز اربعین چقدر و با چه قیمتی داده می‌شود؟
پس از تقریبا دو سال وقفه برای حضور زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین به دلیل کرونا، در شرایطی که امسال تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای حضور در پیاده روی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند، رئیس کل بانک مرکزی از آماده‌سازی شرایط برای تخصیص ارز اربعین خبر داده که احتمالا این تامین ارز از محل بازار متشکل ارزی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، هرساله همزمان با شروع ایام محرم و پیاده‌روی اربعین، تامین ارز زائرین عتبات عالیات مطرح می‌شود که نوع این ارز و اینکه از چه محلی و با چه نرخی تامین شود، از موضوعات مهم در این زمینه است.

گسترش ویروس کرونا تقریبا دو سال، سفر‌ها از جمله سفر اربعین را تعطیل کرد، اما اکنون با بهبود شرایط و از سرگیری سفر‌ها از جمله سفر پیاده‌روی اربعین، تاکنون بیش از یک میلیون نفر برای اربعین پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند، اما پیش‌بینی برای حضور ۵ میلیون ایرانی انجام شده است.

در این زمینه، رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که قرار است برای زوار اربعین، شرایط استفاده از دینار عراق فراهم شود.

البته آن طور که صالح‌آبادی گفته، در حال حاضر پس از معامله روبل روسیه در بازار متشکل ارز، روی معامله دینار عراق در این بازار کار می‌شود تا زیرساخت‌های آن فراهم شود که امسال هم‌وطنان بتوانند از ارز دینار استفاده کنند.

طبق اعلام وی، زیرساخت‌های این کار در حال تهیه است و به موقع اطلاع‌رسانی می‌شود.

بنابراین، از آنجا که تامین بخشی از نیاز‌های خدماتی ارز از جمله ارز مسافرتی در بازار متشکل ارز صورت می‌گیرد، احتمالا تامین ارز اربعین نیز از محل بازار متشکل ارزی به نرخ این بازار صورت خواهد گرفت. البته رئیس کل بانک مرکزی بر این تاکید کرده که این موضوع هنوز در حال بررسی است.

گفتنی است که تا زمان نگارش این گزارش، نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارز معادل ۲۷ هزار و ۸۵۸ تومان و ۲۸ هزار و ۷۹۶ تومان است.

در این بین، بررسی وضعیت تخصیص ارز اربعین در سال‌های قبل نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ زوار اربعین می‌توانستند حداکثر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها به نرخ بازار ثانویه، ارز از صرافی‌های مجاز و بانک‌های منتخب ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان بخرند. البته در آن سال زائران درصورت نیاز می‌توانستند قبل از عزیمت به عراق و در شهر خودشان نسبت به خرید ارز اقدام کنند.

در سال ۱۳۹۷ نیز زائران می‌توانستند از طریق بانک ملی ایران مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده شهر‌های نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرز‌های مهران، چزابه و شلمچه (در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند. البته دریافت ارز اربعین در خارج از ایران در آن سال مشکلاتی را برای زائران ایجاد کرد و به ایجاد ازدحام در مناطق مرزی ایران و عراق برای دریافت ارز زائران اربعین منجر شد که دلیل آن عدم همکاری بانک مرکزی عراق نسبت به صدور مجوز برای دایر کردن باجه‌های بیشتر در عراق جهت پرداخت ارز به زائران اعلام شد.

شرایط دریافت ارز زائران اربعین در سال ۱۳۹۶ نیز اینگونه بود که زائرانی که از راه‌های هوایی و زمینی در گردهمایی اربعین حسینی شرکت می‌کردند، می‌توانستند حداکثر ۲۰۰ دلار آمریکا با گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و بلیت مسافرت از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت و سامان، ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.

با این تفاسیر و با مطرح شدن دوباره تامین ارز اربعین، از جمله نکاتی که باید به آن توجه شود، نرخ این ارز و محل تامین آن است، زیرا به هر صورت بانک مرکزی مکلف به تامین ارز مورد نیاز است و حتی اگر قیمت ارائه شده هم‌سطح بازار باشد، باید از کانال رسمی انجام شود. در عین حال که تجربه نشان داده در ارائه ارز به ویژه ارز مسافری هرگونه اختلاف قیمت با بازار موجب ایجاد رانت و دلالی شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->