«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

پیشرفت با «دست‌انداز»

  • کد خبر: ۱۲۰۸۹
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
پیشرفت با «دست‌انداز»
گفتگو با سعید توکلی که در تازه‌ترین اثر کمال تبریزی ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی است
شکیبا افخمی‌راد| تازه‌ترین اثر کمال تبریزی با نام «دست‌انداز» این روز‌ها درحال طی کردن مراحل تولید است تا بتواند اولین تجربه نمایشش را در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر تجربه کند؛ فیلمی که از حضور دو بازیگر مشهدی در نقش‌های اصلی بهره گرفته است. رضا کیانیان و سعید توکلی، دو بازیگر از دو نسل متفاوت تئاتر مشهد هستند که در «دست‌انداز» برای ایفای دو نقش اصلی روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند. این دو بازیگر درحالی جلوی دوربین تبریزی رفته‌اند که بازیگران مطرح دیگری، چون هدی زین‌العابدین، رؤیا نونهالی، همایون ارشادی و امید نعمتی، آن‌ها را همراهی می‌کنند. کیانیان که خود فعالیت حرفه‌ای اش را از صحنه‌های تئاتر مشهد آغاز کرده است، حال بازیگری را در کنارش می‌بیند که درحال پشت‌سر گذاشتن همان مسیر سال‌های پیش اوست. سعید توکلی، بازیگر جوان مشهدی، سال‌هاست در صحنه تئاتر مشهد و کشور نقش می‌آفریند. او در این عرصه با کارگردانان مطرحی، چون محمد رحمانیان و رضا صابری نیز همکاری کرده است. حال قرعه به نام او افتاده است تا در فیلم جدید کمال تبریزی -کارگردان مطرحی که آثار ماندگاری از خود به‌جای گذاشته است- نقش بیافریند. درصورت پذیرش فیلم «دست‌انداز» در جشنواره فیلم فجر، توکلی چهارمین حضورش در مهم‌ترین رویداد ملی کشور را پس از «نیمکت»، «پنجشنبه، آخر ماه» و «مدیترانه» تجربه خواهد کرد.
با این بازیگر که برای دنبال کردن حرفه‌اش، چندی است به پایتخت مهاجرت کرده است، درباره تجربه حضور در فیلم کمال تبریزی و برنامه‌های آینده‌اش گپ‌وگفت داشتیم.

پایان بازی به‌همراه کیانیان
مهرماه امسال بود که توکلی به دعوت حبیب رضایی، بازیگر مطرح سینما، برای حضور در فیلم «دست‌انداز» با نام قبلی «رستگاری جهان»، قرارداد بست و جلوی دوربین کمال تبریزی رفت. بازی او و رضا کیانیان در این فیلم، ۲۰ آذر به پایان رسید. به‌گفته توکلی، او و کیانیان تقریبا تمام لحظات فیلم روبه‌روی هم بوده‌اند و همان اندازه که کیانیان در فیلم سکانس دارد، او نیز به ایفای نقش پرداخته است. توکلی درباره تجربه همکاری‌اش با کیانیان می‌گوید: آقای کیانیان در بازیگری، فخر ما مشهدی‌هاست. حقیقتا من خیلی کنار او راحت بودم و به‌نظرم آن حس مشهدی بودن بینمان خیلی جذاب بود و باعث شده بود با هم هماهنگ باشیم؛ چه از لحاظ شوخی‌هایی که می‌کردیم و چه از نظر بداهه‌هایی که در فیلم می‌گفتیم.

شیرین‌ترین تجربه توکلی در بازیگری
سعید توکلی از تجربه همکاری با کمال تبریزی می‌گوید: من همیشه در بازی‌هایم رگه‌هایی از طنز دارم و معمولا کار‌های کمال تبریزی نیز به همین صورت است. همین موضوع همکاری با آقای تبریزی را که یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران است، بیش از پیش برای من جذاب کرد.
به‌گفته او، کمال تبریزی علاوه‌بر اینکه کارگردان کاربلدی است، انسان بزرگی نیز هست: «به‌جرئت می‌توانم بگویم در طول سال‌های فعالیتم در تئاتر و سینما، تبریزی بهترین کارگردانی بود که با او کار کردم. او دست بازیگرش را باز می‌گذارد، از همین‌رو بازیگر جلوی دوربینش بسیار راحت است و همچنین می‌تواند با او وارد چالش شود و به‌طور مثال درباره دیالوگ‌ها با هم صحبت کنند.» این بازیگر همچنین بر این نکته تاکید می‌کند که در گروه سازندگان «دست‌انداز»، فضایی صمیمی حاکم بود. همین موضوع حضور در این پروژه را به یکی از تجربه‌های شیرین توکلی تبدیل کرده است.

فیلمی تراژیک با رگه‌های کمدی
این بازیگر تئاتر توضیحی درباره داستان فیلم «دست‌انداز» نمی‌دهد، اما بر این باور است که این فیلم یکی از کار‌های خیلی خوب جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود. توکلی درباره نقشش نیز می‌گوید: در فیلم «دست‌انداز»، نقش یک مامور نیروی انتظامی را بازی می‌کنم که برخی دیالوگ‌هایش نیز با لهجه
مشهدی است. به گفته او، اکنون بیش از ۸۰درصد فیلم جدید تبریزی فیلم‌برداری شده است و تدوین آن را نیز به‌صورت هم‌زمان، سپیده عبدالوهاب انجام می‌دهد تا این فیلم در زمان مقرر به جشنواره فجر امسال برسد.

از تئاتر تا تلویزیون
توکلی درباره فعالیت‌های آینده خود نیز توضیح می‌دهد: من برای ایفای نقش در سریالی برای شبکه ۳ که قرار است ماه رمضان ۹۹ روی آنتن برود، قرارداد امضا کرده‌ام و همچنین حضورم در یک فیلم سینمایی که در آن هم قرار است با یک کارگردان بزرگ همکاری کنم، قطعی شده است و تا یک ماه دیگر جزئیات آن رسانه‌ای می‌شود. همچنین او فیلم سینمایی «مدیترانه» را به‌کارگردانی هادی حاجتمند، آماده اکران دارد.
این بازیگر کارش را از صحنه تئاتر شروع کرده است و بر این نکته تاکید می‌کند که تئاتر را هیچ زمان رها نخواهد کرد. او می‌گوید: من در تئاتر بزرگ شدم و در تئاتر رشد کردم، به‌طوری‌که هنر‌های نمایشی همیشه برای من جذاب بوده است، از این‌رو هرجای ایران که نور صحنه باشد و تئاتر در جریان باشد، من هم هستم.
توکلی همچنین از حضورش در نمایش جدید رضا صابری خبر می‌دهد؛ نمایشی با نام «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه» که قرار بوده است بعد از پایان بازی او در فیلم «دست‌انداز»، در مشهد به روی صحنه برود.
به گفته این بازیگر به‌دلیل برخی حواشی، اجرا‌های این نمایش هنوز آغاز نشده است. او در توضیح بیشتر ماجرا می‌گوید: من حدود سه ماه برای تمرین این نمایش از تهران به مشهد می‌آمدم، اما الان چیزی درباره اجرای نمایش مشخص نیست؛ یعنی نمایش درحالت تعلیق است و من علتش را نمی‌دانم.

مشهد؛ شهر پرحاشیه
توکلی در مقایسه فضای هنری مشهد و تهران می‌گوید: مشهد یک شهر پرحاشیه است، اما در تهران فضا متفاوت است. درواقع در پایتخت، همه برای پیشرفت تئاتر دست‌به‌دست هم داده‌اند و تئاتری‌های آن به دور از حاشیه با یکدیگر همکاری می‌کنند، اما در مشهد به‌جای اینکه بیشتر به هنر فکر کنند، به حواشی می‌پردازند.
به نظر او، همین حواشی باعث شده است مشهدی‌ها در فضای هنر تهران، به‌راحتی پذیرفته نشوند. او در این‌باره نیز توضیح می‌دهد: شرایط این روز‌ها به‌گونه‌ای شده است که اسم مشهد که می‌آید، بسیاری گارد می‌گیرند. این اتفاقات برای هنر این شهر که پر از استعداد است، خوب نیست و باعث هدر رفتن و دیده نشدن استعداد‌های مشهد می‌شود. امیدوارم از این حواشی دوری کنیم و بیشتر به هنرشهر بپردازیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->