واگذاری فرهنگ و رسانه به اهالی فرهنگ و رسانه

  • کد خبر: ۱۲۱۰۳
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
واگذاری فرهنگ و رسانه به اهالی فرهنگ و رسانه
یوسف بینا
دیر زمانی است که هر کدام از فرهنگ سرا‌های شهر مشهد عنوانی را بر فراز سردر خود دارند و هر یک از این عنوان‌ها نشان دهنده حوزه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی است که هر فرهنگ سرا به نوعی ملزم به سامان دهی و جهت دهی فعالیت‌های خود در آن حوزه تخصصی است؛ هرچند این مهم تا کنون به طور کامل محقق نشده است. یکی از این فرهنگ‎ سرا‌ها «فرهنگ سرای فناوری و رسانه» است که برپایه گفته شهردار مشهد در روز بیست وچهارم آذر امسال، تنها ۲ درصد از اهالی رسانه با این فرهنگ سرا در ارتباط هستند و این امر به چیرگی فضایی راکد و سرد بر فرهنگ سرا انجامیده است. محمدرضا کلائی همچنین پیشنهاد کرده است که «این محیط در اختیار همه رسانه‌های استان قرار بگیرد تا به فضایی بانشاط و زنده تبدیل شود».
در این راستا و با این امید که چنین پیشنهادی که مطالبه اهالی رسانه در شهر مشهد نیز هست به زودی جامه عمل بپوشد، می‌توان پیشنهاد‌های دیگری را مطرح کرد تا فرهنگ سرای فناوری و رسانه به پایگاه اصلی اهالی رسانه تبدیل شود و بتواند تأثیرگذار باشد.
نخستین نکته که شاید ضروری‌ترین نیز باشد این است که همه اهالی رسانه در شهر مشهد بدون درنظرگرفتن حب وبغض‌ها و انحصارگرایی‌ها و محدودیت‌های سلیقه‌ای در این فرهنگ سرا حضور داشته باشند و نیز وقتی عبارت «اهالی رسانه» را به کار می‌بریم، فقط در معنای روزنامه نگاران و خبرنگاران خبرگزاری‌ها نباشد، بلکه در معنای گسترده خود، علاوه بر روزنامه نگاران و خبرنگاران، طیف وسیع عکاسان و طراحان و گرافیست‌ها و نویسندگان و نمایندگان نهاد‌های فرهنگی و اجرایی و خلاصه همه مرتبطان با مفهوم «رسانه» را در بر بگیرد.
از آنجا که هم اندیشی پایدار اهالی رسانه و اتخاذ تصمیم‌های عملیاتی برای صنف رسانه ای‌های مشهد ضرورتی انکارنشدنی است، گردآمدن همه اهالی رسانه در زیر چتر چنین فرهنگ سرایی لازم و حیاتی به نظر می‌رسد. همچنین می‌دانیم که اهالی رسانه در مشهد طیف سنی و نسلی گسترده‌ای را شامل می‌شوند. بخش بزرگی از رسانه‌های مشهد محل فعالیت نیرو‌های جوان است و از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های فرهنگی این صنف، پیش کسوتان عرصه رسانه هستند؛ بنابراین اگر محور فعالیت‌ها را «خلاقیت و نوآوری در بستر دانش و تخصص» بگذاریم، می‌توانیم با تلفیقی از جوانان و پیش کسوتان به سوی افق‌های روشنی در این حوزه گام برداریم.
آموزش به اهالی رسانه با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها و میزگرد‌های تخصصی، کوشش برای ارتقای سواد رسانه‌ای مردم شهر مشهد با هدف ارتقای فرهنگ و احقاق حقوق شهروندی، توجه به اهمیت فرهنگ سازی در اقشار و نسل‌های مختلف مخاطبان و مراجعان فرهنگ سرا، کمک به مدیریت شهری مشهد به عنوان بازوی رسانه‌ای و یکی از بازو‌های فرهنگی مدیریت شهری، توجه به ضروریات صنفی اهالی رسانه با توجه به اینکه خانه مطبوعات محدودیت‌های اجرایی فراوانی دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بسیاری از وظایف خود در این حوزه را فروگذاشته است و ده‌ها موضوع و مسئله دیگر می‌تواند در این فرهنگ سرا مد نظر قرار گیرد و صدالبته حضور گسترده اهالی رسانه خود باعث کشف مسائل تازه و کوشش برای حل هر کدام از آن‌ها باشد.
امیدواری اهالی رسانه این است که در چنین اقدامی، هم اندیشی و تصمیم گیری درباره امور صنفی و حرفه‌ای رسانه‌ها به خودشان واگذار شود و نهاد‌های عمومی و حاکمیتی مثل مدیریت شهری مشهد و دیگر نهاد‌هایی که عنوان «فرهنگ» را یدک می‌کشند، وظیفه حمایتی و نظارتی خود را به درستی انجام دهند و در اجرای اموری که به منفعت عمومی مردم و حاکمیت منجر می‌شود، سنگ تمام بگذارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->