سرخط خبرها

داوطلبان سلامت، بالاترین سرمایه‌های انسانی

  • کد خبر: ۱۲۱۲۵
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
داوطلبان سلامت، بالاترین سرمایه‌های انسانی
در همایش گرامیداشت روز جهانی داوطلبان سلامت مطرح شد
حمیده صفائی
دبیر شهرآرا محله
همایش گرامیداشت روز جهانی داوطلبان سلامت با حضور دکتر خدایی، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی؛ دکتر احتشام‌فر، مشاور اجرایی ریاست دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی؛ علی شیرازی، شهردار منطقه ۸، و رئیس مرکز بهداشت ثامن برگزار شد.
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور مشارکت‌های مردمی، گفت: خیران و داوطلبان سلامت در تمامی سطوح بالاترین سرمایه‌های انسانی دانشگاه به شمار می‌روند و دانشگاه با اتکای این افراد خدمات بهتری را به مردم ارائه می‌دهد.
دکتر خدایی در همایش تقدیر خیران و داوطلبان سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه حرکت‌های خیّرانه را نمی‌توان وصف کرد و حرف‌زدن در جمعی که در ایثار و انجام کار‌های خیر سرآمد هستند کار آسانی نیست، گفت: شهرنشینی تعهداتی را برای مدیران شهری و تکالیفی را برای شهروندان به همراه دارد که ارزش‌ها و هنجار‌هایی را سبب می‌شود. مشارکت مؤثر و سازنده شهروندان با تکیه بر آموزش‌های شهروندی در بستر شورای اجتماعی محلات و داوطلبان سلامت بستری برای تعامل حوزه سلامت شهری و شهر سالم است.
وی ادامه داد: اگر در مشهد ۲۰هزار خیّر و داوطلب سلامت، وظیفه ارتقای سلامت و بهداشت مردم محله، خویشان و همسایه‌های خود را برعهده بگیرند، خواهید دید که ارتقای سلامت در این استان معجزه‌وار پیش خواهد رفت.
دکتر خدایی با اشاه به همت داوطلبان سلامت در انجام امور خیر بدون چشمداشت مالی اظهار کرد: من هیچ‌گاه نمی‌توانم خود را با داوطلب سلامتی مقایسه کنم که در هوای سرد زمستان در حال توزیع بروشور‌های بهداشتی در میان مردم است.

ابزاری برای تقویت مدیریت شهری
شهردار منطقه ۸ نیز در این همایش با تأکید بر مشارکت سازنده شهروندان در تحقق شهر سالم گفت: شهر سالم عرصه ظهور مشارکت شهروندان و سیاست‌های هماهنگ اجرایی، در راستای تأمین محیطی سالم برای رشد استعدادها، خلاقیت‌ها و فضایی مناسب برای تأمین سلامت شهروندان است.
علی شیرازی با اشاره به اینکه امروز بهترین فرصت برای توسعه فرهنگ فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت مردمی در عرصه سلامت شهری و شهروندان است خاطر نشان کرد: مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که سلامت مردم در اولویت قرار دارد و شهرداری قطعه‌ای مهم از پازل شهر سالم و شهروند سالم است که اگر در این امر مشارکت نداشته باشد، هدف مطلوب که همان جامعه سالم است، محقق نخواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان در برنامه‌های شهری افزود: ارزش‌های اسلامی و ملی ارج‌گذار فعالیت‌های داوطلبانه، خیرخواهانه و عام‌المنفعه است. کشور ما با توجه به فرهنگ اسلامی در طول تاریخ پیشینه‌ای طولانی از مفهوم عینی و واقعی خدمات داوطلبانه و مشارکت مردمی دارد.
شهردار منطقه گفت: مشارکت شهروندان ابزاری برای تقویت مدیریت شهری در جوامع پیشرفته امروزی از شاخص‌های زندگی جوامع مختلف محسوب می‌شود. تنوع و پیچیدگی مسائل شهری در کنار معضل‌های اجرایی و مدیریتی، مشارکت شهروندان را در مسائل شهری ضروری نشان می‌دهد. در بحث مشارکت فعال شهروندان، رشد و تعالی شخصیت شهروندان، گسترش توانایی‌های افراد، تقویت هویت شهری، تقویت حس اعتماد و همکاری میان اهالی شهر و اصلاح سبک زندگی شهروندان مدنظر است و نیز مشارکت شهروندان ابزاری برای تقویت مدیران در مدیریت شهری و ایفای وظایف آنان است.
شیرازی افزود: ازاین‌رو، افراد باید با مشارکت فعال در سرنوشت خود و جامعه، دخالت کرده و در سیاست‌گذاری‌ها، تصمیمات و چگونگی اداره امور کشور تأثیرگذار باشند. اگر تک تک افراد جامعه به سهم خود مشارکت کنند مشکلات حل می‌شود. همین که شما رابطان سلامت به‌عنوان یک شهروند سهمتان را ادا کنید و این حس را منتقل کنید، به حل بسیاری از مشکلات به‌ویژه مشکلات بهداشتی کمک خواهید کرد.

۵۰ خانوار، یک داوطلب
رئیس مرکز بهداشت ثامن نیز با اشاره به فعالیت داوطلبان سلامت گفت: داوطلبان سلامت یا همان رابطان بهداشت، بانوان داوطلب محله هستند که از منطقه سکونت خود با داشتن سواد، وقت کافی، انگیزه و علاقه برای ایجاد فعالیت‌های اجتماعی انتخاب و دعوت به همکاری می‌شوند. این افراد به‌طور متوسط ۵۰ خانوار را در همسایگی محل سکونت زیرپوشش دارند. این افراد مانند بازوان توانمندی برای برقراری ارتباط بین مسئولان محیطی بهداشت با جامعه عمل می‌کنند و با تلاش بی‌وقفه خود از بروز بیماری‌ها و معلولیت‌های فراوانی در محیط شهری پیشگیری خواهند کرد.
دکتر حسین‌زاده با اشاره به اینکه فعالیت‌های داوطلبانه چشم‌انداز مشخصی از مشارکت مردمی است که آنان را در سازندگی و ارتقای توسعه جامعه و انسان‌ها سهیم می‌کند، ادامه داد: این افراد خیراندیش بدون انتظار به پاداش مادی، برای بهبود زندگی سالم و مناسب دیگران تلاش می‌کنند و در این تعریف سه تفکر درگیرشدن، یاری‌دادن و مسئولیت نهفته است.
وی افزود: مشارکت مردمی در قالب داوطلبان سلامت با عنوان «رابط بهداشت» یکی از خدماتی است که برای ارتقای سلامت جامعه و زنان گام برداشته است و در این مسیر حرکت می‌کنند. تفکر داوطلبان سلامت بر محور‌هایی مانند اقدام سازنده در راستای تحقق، توسعه پایه، تأمین حفظ و ارتقای سلامت جامعه و بهتر زیستن استوار است.
حسین‌زاده ادامه داد: اهداف برنامه داوطلبان سلامت ارتقای سلامتی جامعه شهری به‌ویژه جمعیت حاشیه‌نشین و محروم با استفاده از جلب مشارکت مردمی، ارائه فعال خدمات بهداشتی در منازل شهری، مشارکت مردم در برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و استفاده از همکاری آنان در ارائه مراقبت‌های بهداشتی، بهره‌گیری از امکانات موجود جامعه درراستای حفظ و ارتقای سلامتی جامعه بشری در سطوح محلی و منطقه و ارتقای حضور مردم در عرصه توسعه اقتصادی اجتماعی زنان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->