سرخط خبرها

وصل‌شدن ۴۴ هزار انشعاب فاضلاب در منطقه

  • کد خبر: ۱۲۱۳۰
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
وصل‌شدن ۴۴ هزار انشعاب فاضلاب در منطقه
مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب مشهد خبر داد
موسوی‌زاده- رهاسازی فاضلاب در معابر از مهم‌ترین تهدیدات زیست محیطی و سلامت افراد جامعه به شمار می‌رود، با هدف جلوگیری از جاری‌شدن فاضلاب خانگی و شهری پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری از سال‌ها پیش در مشهد اجرایی می‌شود و به گفته مسئولان این حوزه کار شبکه در بیشتر شهر مشهد انجام شده و فقط نصب انشعاب در برخی نقاط شهری باقی‌مانده است. در همین راستا مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب مشهد در ارتباط با اجرای این پروژه در منطقه ۸ شهری توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید.

تقدم و تاخر در اجرای پروژه‌ها
بابک امیرسرداری با اشاره به اینکه در منطقه ۸ شهرداری مشهد به‌طور سیستماتیک و کلی تمام شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرایی شده است، اظهار کرد: ممکن است برخی خیابان‌های این منطقه شهری از جمله خیابان امام خمینی (ره) به‌دلیل معارضاتی که برای اجرا مانند برخورد و تلاقی با قطار شهری وجود دارد امکان اجرا نداشته باشد.
مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: در اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب محدوده شهرداری منطقه ۸ تقدم و تأخر در برخی از خیابان‌ها بوده به‌عنوان مثال خیابان کوهسنگی چند سال گذشته انجام شد و محدوده جهان‌آرا و نامجو در سال‌های اخیر اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه معدود خیابان‌های امام خمینی (ره) شبکه فاضلاب آن‌ها اجرایی نشده است گفت: در محدوده خیابان نامجو که محدوده مشکل‌داری بود و فاضلاب جاری داشتیم، شبکه آن تمام شده و اکنون دیگر فاضلاب جاری وجود ندارد که سلامت مردم را تهدید کند.
امیرسرداری ادامه داد: کمتر موردی در محدوده شهرداری منطقه ۸ بوده است که شبکه فاضلاب آن اجرا نشده باشد، البته سطح بزرگی از این منطقه شهری را ارتش تشکیل داده است که در صورت تغییر کاربری آن یا هر عقب‌نشینی‌ای که اتفاق بیفتد و نیاز به شبکه وجود داشته باشد، آن را اجرایی خواهیم کرد.
وی یادآور شد: در سال‌های نخست اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب شهری پروژه‌هایی را تعریف می‌کردیم باعنوان «اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب نصب انشعابات و وصول درآمدها» که پیمانکار هم‌زمان تمام این کار‌ها را انجام می‌داد و خیابان کوهسنگی یکی از خیابان‌های شهر بود که کار به این شکل انجام شد، سال‌های بعد انشعاب توسط امور بهره‌برداری منطقه یک آب و فاضلاب انجام می‌شد.
مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: طرح فاضلاب مشهد اجزایی دارد و در پروژه‌هایی تعریف شده است که با برون‌سپاری و توسط پیمانکار با نظارت شرکت آب و فاضلاب انجام می‌شود.

جمع‌آوری آب‌های سطحی با شهرداری است
امیرسرداری با بیان اینکه آنچه از شبکه جمع‌آوری فاضلاب تاکنون اجرا و نصب شده، در حال بهره‌برداری و مورد استفاده مردم قرار گرفته است، بیان کرد: بیش از ۲۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در منطقه ۸ شهرداری اجرا شده و ۴۴ هزار انشعاب فاضلاب نیز وصل شده است.
وی تأکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که درباره شبکه فاضلاب شهری وجود دارد، این است که ما دو نوع شبکه فاضلاب داریم یکی شبکه فاضلاب مجزا که به صورت لوله در عمق دیده شده و وظیفه آن جمع‌آوری فاضلاب خانگی است نه آب باران، به همین دلیل هم قطر لوله‌ها کم است، شبکه فاضلاب درهم نوع دوم است که تونل‌های بزرگی در زیرزمین قرار دارد و این شبکه انتقال آب باران را نیز انجام می‌دهد.
مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب شهری شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: در کشور ما بیشتر شبکه‌های آب و فاضلابی که دیده شده از نوع مجزاست و برای فاضلاب خانگی ایجاد شده‌اند و متولی آن آب و فاضلاب است.
امیرسرداری خاطرنشان کرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی مانند بارندگی با شهرداری است که بارندگی از طریق ناودانی به داخل چاه جذبی که مردم در منازل دارند می‌رود و به سفره‌های آب زیرزمینی منتقل می‌شود، همچنین از جوی‌های حاشیه خیابان و... به کال‌ها و سپس به کشف‌رود ریخته می‌شود و باید توجه داشت که این دو شبکه مجزا از یکدیگر هستند و اگر جایی شبکه فاضلاب نداریم مشترک نمی‌تواند فاضلاب خود را به خیابان بیاورد یا در داخل کال و... بریزد.
وی در پایان تأکید کرد: مشترکانی که انشعاب آن‌ها وصل نشده است می‌توانند با مراجعه به امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب مشهد در میدان امام خمینی (ره) موضوع را پیگیری کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->