راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها
تشریح آخرین اقدامات مدیریت شهری برای احیای رودخانه تاریخی شهر

فرماندهی‌ کشف‌رود؛ ۳۰ روز بعد

  • کد خبر: ۱۲۲۱۶
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
فرماندهی‌ کشف‌رود؛ ۳۰ روز بعد
ملیحه فلاح - یک‌ماه از آغاز عملیات بزرگ برای نجات کشف‌رود به فرماندهی شهرداری مشهد می‌گذرد. ۲۸ آبان‌ماه بود که عملیات اجرایی سامان‌دهی رود تاریخی شهر به‌صورت رسمی به فرماندهی شهرداری آغاز شد تا با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط ۸۱ کیلومتر از کشف‌رود ۲۹۰ کیلومتری در قالب مدیریت واحد احیا شود.
حالا با گذشت یک‌ماه از آغاز این مسئولیت، شهرآرا به سراغ سرپرست مدیریت سامان‌دهی کشف‌رود در ساختمان در حال تجهیز این فرماندهی رفت تا در جریان جزئیات پیشرفت پروژه و برنامه‌های آینده مدیریت‌شهری در این زمینه قرار گیرد. به نظر عبدا... سلطان‌احمدی، همکارانش کار چندماه در کشف‌رود را در یک‌ماه انجام داده‌اند. او در این‌باره گفت: شهرداری مشهد حوزه کشف‌رود را به ۱۳ بخش تقسیم کرده که در هر بخش اقدامات مختلفی برنامه‌ریزی شده است. او با بیان اینکه بخش‌ها بر اساس نوع اهمیت و فواصل طولی تقسیم‌بندی شده است، گفت: در هر بخش به ۵ اقدام شامل استفاده نکردن از فاضلاب در کشاورزی و جمع‌آوری موتورتلمبه‌ها، احیا و سامان‌دهی بستر کشف‌رود، تحویل‌گیری اراضی از آب منطقه‌ای، آماده‌سازی محدوده و در نهایت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سامان‌دهی این رودخانه تاریخی توجه شده است. سرپرست مدیریت سامان‌دهی کشف‌رود که زیر نظر شهرداری مشهد فعالیت می‌کند، استقرار شهرک‌های گلخانه‌ای، مزارع شهری و فعالیت‌هایی را که در اقتصاد مردم این منطقه تأثیر مثبتی داشته باشد، در اولویت دانست و افزود: اولویت برای ما مردمی هستند که در آنجا ساکن‌اند و باید از این رودخانه انتفاع قانونی داشته باشند. به گفته سلطان‌احمدی، پیمانکار‌ها در برخی نقاط کار خود را آغاز کرده‌اند و تاکنون عملیات اجرایی سامان‌دهی در ۷ هکتار از اراضی قازقان آغاز شده است.
وی اولین و مهم‌ترین اقدام در سامان‌دهی کشف‌رود را جلوگیری از ورود فاضلاب به این رودخانه دانست و اظهار کرد: باید جریان ورودی فاضلاب به کشف‌رود کند و سپس صفر شود. به گفته سرپرست مدیریت سامان‌دهی کشف‌رود، پساب با استاندارد تخلیه آب‌های سطحی و روان‌آب‌های سطحی ناشی از نزولات آسمانی تنها آبی است که باید پس از این وارد این رودخانه تاریخی شود. در راستای دستیابی به این هدف، ساخت تصفیه‌خانه سپتاژ یکی از مهم‌ترین مراحل کار است که سلطان‌احمدی با اشاره به آن گفت: اکنون در مرحله صدور فراخوان و انتخاب پیمانکار برای ساخت این تصفیه‌خانه با هزینه ۶۰ میلیارد تومان هستیم و در تلاشیم که تصفیه‌خانه سپتاژ ظرف ۲۴ ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری شود. احداث تصفیه‌خانه طبرسی با ظرفیت ۶۷ هزار مترمکعب در روز متناسب با آورد تضمینی شرکت آب‌وفاضلاب و انتخاب سرمایه‌گذار برای تصفیه‌خانه کالبرت التیمور تا پایان سال که احداث و بهره‌برداری آزمایشی از آن نیز ۲۴ ماه زمان خواهد برد، ۲ اقدام مهم دیگر در دستیابی به هدف پاک‌سازی کشف‌رود از فاضلاب است که سرپرست مدیریت سامان‌دهی کشف‌رود به آن‌ها اشاره کرد.

بهره‌برداری آزمایشی از چرمشهر؛ اوایل سال آینده
سلطان‌احمدی با بیان اینکه تصفیه‌خانه چرمشهر با معضلاتی رو‌به‌رو است، اظهار کرد: با پیگیری‌ها و مکاتبات با شرکت شهرک‌های صنعتی قرار شد تا پایان سال تصفیه‌خانه چرمشهر ارتقا یابد و از اوایل سال آینده با ظرفیت ۳۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز وارد مرحله آزمایشی بهره‌برداری شود.
او در بخش دیگری از سخنانش از اجرای عملیات سامان‌دهی به‌صورت هم‌زمان در چرمشهر، کلات و التیمور تا خین‌عرب خبر داد و افزود: در این حوزه‌ها سامان‌دهی بستر، عملیات خاکی و درخت‌کاری را در دستورکار خود داریم. سرپرست مدیریت سامان‌دهی کشف‌رود درباره مطالعات طرح نیز چنین گفت: مطالعات بخش زیادی از پروژه انجام، و قسمتی از آن تصویب شده است. همچنین در این‌باره تلاش می‌کنیم که تا چند ماه آینده با به‌کارگیری مشاور در مطالعات، همه کار‌های مربوط به ۸۱ کیلومتر را انجام دهیم. به گفته سلطان‌احمدی، آزادسازی این محدوده بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است به‌زودی اراضی آزادشده تحویل شهرداری خواهد شد. او با اشاره به انعقاد قرارداد با پیمانکار حفاظتی گفت: ۵ پایگاه حفاظت و کنترل در این مسیر وجود دارد که در تلاشیم از طریق جذب پیمانکار حفاظتی، از اراضی آزادشده به‌خوبی محافظت کنیم. سرپرست مدیریت سامان‌دهی کشف‌رود در ادامه ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۰۰ هکتار برای سامان‌دهی کشف‌رود آماده‌سازی خواهد شد و در ادامه اضافه کرد: تاکنون از ۱۱۵ هکتار نقشه‌برداری زمینی شده و حدود ۱۵۰۰ هکتار نیز در دستورکار نقشه‌برداری با پهپاد قرار دارد.
به گفته سلطان‌احمدی، مشکل اعتباری وجود ندارد و منابع شهرداری نیز در اختیار است و به‌دنبال جذب اعتبارات دولتی هم هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->