گروه اقتصاد | شهرآرانیوز، نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو و صنایع وابسته از ۲۴ تا ۲۷ مرداد ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ برگزار در حال برگزاری است. این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و در سالنهای فردوسی، عطار و در فضای باز نمایشگاه مشهد برگزار خواهد شد.
تعداد کل مشارکتکنندگان در نمایشگاه ۱۱۰ شرکت بوده که از این تعداد ۴۰ شرکت از داخل استان و ۷۰ شرکت از استانهای تهران، البرز، مازندران، اصفهان و آذربایجان شرقی و. هستند. در این نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای چین و ترکیه نیز حضور دارند.
زمینه فعالیت مشارکت کنندگان در این نمایشگاه در حوزههای طراحی، تولید قطعات خودرو، حوزه واردات، توزیع و فروش قطعات خودرو و خدمات آموزشی و. است. ارائه آخرین توانمندیها در این حوزه و ایجاد فرصتهای همکاری و سرمایهگذاری از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
خبرنگار ما جهت بررسی علل کاهش کیفیت و افزایش قیمت قطعات خودرو در بازار با برخی از تولیدکننده و واردکنندگان این نمایشگاه گپ و گفتی داشته که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
تحریم ایران؛ علل اصلی کاهش کیفیت و افزایش قیمت قطعات خودرو است
یکی از واردکنندگان قطعات خودرو با اشاره به تاثیر تحریمها در واردات قطعات خودرو بیان میکند: برای واردات برندهای اروپایی باید ۳ کشور را واسطه قرار دهیم تا جنس موردنظرمان وارد ایران شود. همین موضوع سبب شده هزینه محصولات افزایش یابد.
وی ادامه میدهد: برخی از جنسها یک سال زمان میبرد وارد ایران شود. تحریمها در واردات قطعات اصلی ۱۰۰ درصد تاثیر گذاشته است. جنسی که پیش از این از یک شرکت آلمانی وارد میکردیم در حال حاضر به دلیل سختی واردات آن همان را با ۲ برابر قیمت به فروش میرسانیم. جنس مرغوب اروپایی خیلی کم وارد ایران میشود، اکثر اجناس نیز از چین با درجات مختلف وارد میشود، کاهش بودجه شرکتها نیز باعث شده جنس ضعیف وارد ایران شود.
تولید و واردات جنس مرغوب حمایت ویژه دولت را میطلبد
واردکننده دیگری که از استان تهران در این نمایشگاه حضور پیدا کرده با اشاره به مشکلات واردات قطعات خودرو به ایران میگوید: اخیرا مسائلی پیرامون شناسه کالا برای قطعات خودرو به وجود آمده که هنوز بستر آن فراهم نشده است، در حالیکه پیگیریها و نظارتها برای آن آغاز شده است. کالاها مدت زیادی در گمرک میخوابد و سپس از تهران در سراسر کشور پخش میشود.
وی اضافه میکند: خوشبختانه در سالهای گذشته از ورود کالای قاچاق تا حدودی جلوگیری شده، اما جلوگیری از توزیع کالای قاچاق در سطح کشور کمی سخت است. در کشورهایی که تولیدات قویتری دارند، دولت حمایت بیشتری از تولیدکننده دارد، همچنین برای واردات دستگاههای خاص دولت حمایتهای ویژهای دارد و اجازه نمیدهد مافیایی که در تولید قطعات خاص دست دارند، مقابل تولیدات کشور را بگیرند، در حالیکه در ایران در سالیان گذشته به دلیل وارادات بیرویه برخی از شرکتهای تولیدکننده خوب ایران منحل شدهاند.
مسئول یکی از شرکتهای زیرمجموعه قطعات اصلی ایران خودرو در خصوص علت کیفیت پایین قطعات موجود در بازار تصریح میکند: خیلی از قطعاتی که در بازار وجود دارد، برندهای متفرقهای هستند که تامینکننده نیاز اصلی خودروساز نیستند. یعنی قطعات آنان در خط اصلی خودروساز بر روی خودرو نصب نمیشود.
وی ادامه میدهد: همچنین شرکتها برندهای مختلفی را در بازار قطعات یدکی برای خود تعریف کردهاند. یعنی یک برند اصلی دارند که به خودروساز میدهند و همان برند را در بازار یدک ارائه میکنند، البته به دلیل اینکه شرکتها نیازهای قیمتی مشتریان را پاسخگو باشند با قطعاتی ردههای کیفی پایینتر تولید کرده و به بازار عرضه میکنند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت خوبی در حوزه نظارت بر واردات وجود ندارد، میگوید: برخی از اجناس در بازار با کیفیت پایین وارد میشود و قیمتها نسبت به قیمت تولیدکنندگان داخلی پایینتر است و کیفیتی آنچنانی ندارد. این اقلام از کانالهای رسمی وارد نمیشود و کار را برای توزیع کننده سخت کرده است. این موضوع باعث شده که رقابت سختی با آنان داشته باشیم.