قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳
سرخط خبرها

انحصار در خام‌فروشی روده گوسفند، ورود صنایع تبدیلی را سخت کرده است

  • کد خبر: ۱۲۱۶۳۵
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
انحصار در خام‌فروشی روده گوسفند، ورود صنایع تبدیلی را سخت کرده است
خراسان رضوی قطب دام زنده به‌ویژه دام سبک در کشور است. مسلما ورود صنایع تبدیلی به صنعت دام‌پروری علاوه بر سودآوری، ارزآوری هم به‌دنبال خواهد داشت.

طنین همتی|شهرآرانیوز؛ بر اساس آمار، ایران جزو ۱۰ کشور صادرکننده روده گوسفند از لحاظ کمیت است. همچنین از لحاظ کیفیت محصول هم جزو برترین‌هاست. اما این آمار خوش‌حال‌کننده نیست، چراکه این محصول از صنایع تبدیلی محروم است و زور خام‌فروشی و صادراتش به ورود صنعت به بخش دام‌پروری می‌چربد.

از روده گوسفند در تولید نخ بخیه جذب‌شونده استفاده می‌شود. با وجود اینکه امکان تولید نخ بخیه در کشور فراهم است، روده گوسفند به‌دلیل انحصار بخش خصوصی در کشور به‌صورت متری صادر می‌شود و نخ بخیه سانتی‌متری از سایر کشور‌ها وارد می‌شود. ایران هفت شرکت تولید نخ بخیه دارد، ولی چهاربرابرش یعنی ۲۹ شرکت واردکننده نخ بخیه دارد!

از صادرات روده گوسفند سالی ۱۰۰میلیون دلار سود به‌دست می‌آید، درحالی‌که اگر در کشور نخ بخیه تولید شود، علاوه بر تأمین کامل نیاز داخل، نصف تولید را می‌توان صادر کرد و سالی یک‌میلیارد دلار درآمد داشت!
امین هراتی، فعال صنعت دام‌پروری، درباره ظرفیت تولید این محصول در استان گفت: خام‌فروشی روده گوسفند، برخی فرصت‌ها را ما از ما می‌گیرد. ظرفیت تولید روده گوسفند در استان بسیار زیاد است. ما هم به‌دنبال استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی در این حوزه بودیم. اما متأسفانه صادرات منافع زیادی برای صادرکننده به همراه دارد و اجازه ورود صنایع تبدیلی به این حوزه را نمی‌دهند. 

رئیس اتحادیه صنعت دام‌پروری استان گفت: ما به‌عنوان تشکل، آماده‌ایم به این حوزه وارد شویم و خط فراوری را به این بخش دام‌پروری استان وارد کنیم. اما مسیر‌های بن‌بست بر سر راه ورود صنایع تبدیلی برای فراوری روده گوسفند همچنان وجود دارد.

به گفته وی، خراسان رضوی قطب دام زنده به‌ویژه دام سبک در کشور است. مسلما ورود صنایع تبدیلی به صنعت دام‌پروری علاوه بر سودآوری، ارزآوری هم به‌دنبال خواهد داشت. در محصولی مثل دنبه گوسفند هم مشکل خام‌فروشی و صادرات آن وجود دارد، اگرچه ما در این محصول هم می‌توانیم با فراوری، سود بیشتری کسب کنیم.

هراتی تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل حمایت‌نشدن از سوی دولت و بی‌توجهی به صنایع تبدیلی، کلی فرصت از جمله در زمینه روده گوسفند، دنبه، پوست و چرم را از دست دادیم که ظرفیت فراوری آن در کشور وجود دارد. اما اگر کسی بخواهد به این صنعت وارد شود، با سنگ‌اندازی‌های مختلف، این سرمایه‌گذاری داخلی را از دست می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->