نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

ابومسلم و پیام در معجونی به‌نام لیگ منطقه‌ای!

  • کد خبر: ۱۲۱۷۴۸
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
ابومسلم و پیام در معجونی به‌نام لیگ منطقه‌ای!
قسمت اول تاریخ‌نگاری حضور تیم‌های مشهدی در مسابقات فوتبال باشگاهی کشور/ سال ۱۳۶۹ را در این مطلب بخوانید.

حسین نخعی شریف | شهرآرانیوز؛ درحالی‌که هنوز رقابت‌های اولین دوره مسابقات باشگاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به پایان نرسیده بود، مسئولان فدراسیون فوتبال فرمول جدیدی برای رقابت‌های باشگاه‌های ایران ارائه کردند تا عملا نتایج اولین دوره، تأثیری در سرنوشت تیم‌های دومین دوره نداشته باشد! طبق فرمول جدید در سال ۱۳۶۹ تیم‌های باشگاهی منتخب کشور ابتدا باید در رقابت‌های منطقه‌ای به‌مصاف حریفان می‌رفتند و بنا به رتبه کسب‌شده به شرکت در لیگ‌های دسته اول، دوم و سوم مجاز می‌شدند؛ دوازده تیم لیگ‌یک و همین تعداد لیگ‌دو و ۱۰ تیم لیگ‌سه.

اما در کوران مسابقات لیگ منطقه‌ای ناگهان بیان شد که صعود تیم به‌منزله حضور آن تیم نیست، بلکه به‌منزله کسب سهمیه برای استان تیم شرکت‌کننده است و بنا به سهمیه هر استان، تیم‌های برتر لیگ همان استان مجاز به حضور در لیگ کشور در سال ۱۳۷۰ خواهند شد! مسئله‌ای که با اعتراض بیشتر تیم‌ها روبه‌رو شد. به‌راستی کدام تیم اگر از ابتدا می‌دانست، حاضر بود با چنین شرایطی به میدان گام بگذارد و کلی هزینه کند و مصدوم روی دست تیمش بگذارد و آن‌وقت در صورت کسب سهمیه، آن را دودستی به تیم رقیبش در استان تقدیم کند؟

حضور هم‌زمان ابومسلم و پیام در لیگ منطقه‌ای

با تأکید فدراسیون فوتبال مبنی بر معرفی قهرمان لیگ استان‌ها برای حضور در رقابت‌های سال ۱۳۶۹ کشور، هیئت فوتبال خراسان برای مشخص‌کردن قهرمان و معرفی این تیم به فدراسیون، لیگ استان را با حضور سیزده تیم در دو گروه از مرداد ۱۳۶۸ شروع کرد. توربو، ابومسلم، هواپیمایی و تاکسی‌رانی از مشهد، استقلال سبزوار، شهیدصفایی تربت‌جام و هلال‌احمر قوچان در گروه شمال، پیروزی (آزادی)، دخانیات (هدف گلکار) و دهداری از مشهد، هلال‌احمر کاشمر، عقاب فردوس و دخانیات بیرجند هم در گروه جنوب قرار گرفتند.

پس از پایان مرحله مقدماتی، ابومسلم صدرنشین گروه شمال شد و همراه با توربو و استقلال سبزوار به مرحله بعدی راه یافت. در گروه جنوب هم دهداری و عقاب فردوس راهی مرحله دوم شدند تا همراه با پیام مشهد که به‌دلیل حضور در لیگ قدس مستقیم به این مرحله راه یافته بود، در یک گروه به رقابت بپردازند. در پایان مسابقات که جنجال‌های زیادی هم داشت، ابومسلم با تفاضل گل بهتر نسبت به پیام قهرمان شد و جواز حضور در مسابقات لیگ آزادگان را گرفت. البته با اعلام دو سهمیه از طرف فدراسیون فوتبال برای استان خراسان، هردو تیم مدعی آن سال‌های فوتبال خراسان راهی مسابقات کشوری سال ۱۳۶۹ شدند.

مشهدی‌ها در گروه ۲

برای معجون باشگاهی لیگ آزادگان سال ۱۳۶۹ فدراسیون فوتبال رقابت‌های منطقه‌ای در پنج گروه همراه با تعداد تیم صعودکننده را مشخص کرد که پیام و ابومسلم دو نماینده خراسان در منطقه ۲ با تیم‌های المپیک زنجان، نساجی مازندران، شهرداری ساری، شهرداری اراک، پاس همدان و نفت شاهرود هم‌گروه شدند و مسابقات از ۱۶ شهریور آغاز شد. ابومسلم و پیام تقریبا با همان ترکیب مسابقات لیگ استان در مسابقات حاضر شدند و کمی خودشان را تقویت کرده بودند.

در روی نیمکت ابومسلمی‌ها، سیدمهدی قیاسی را جانشین اسماعیل شجیع کرده بودند و پیامی‌ها هم تیمشان را به قاسم زردکانلو سپرده بودند و البته هاشم رهباردار مربی فصل قبلشان را هم حفظ کرده بودند. مهرداد حاجی‌خانی، رئیس هیئت فوتبال استان، نیز کمر حمایت از این دو تیم بست و برای تقویت بنیه مالی آن‌ها ابومسلمی‌ها زیر پوشش شرکت گلدیس و پیامی‌ها هم زیر پوشش صنایع استان قرار گرفتند.

تقابل مشهدی‌ها در اولین هفته

دو تیم همشهری ابومسلم و پیام جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۶۹ در اولین هفته لیگ منطقه‌ای در ورزشگاه سعدآباد در حضور ۵ هزار تماشاگر به‌مصاف هم رفتند و در یک بازی درگیرانه و البته کمی هم نامهربانانه، این شاگردان قیاسی بودند که شادمان به رختکن رفتند. علی حنطه دقیقه ۲۹ روی پاس دیدنی خداداد عزیزی تک‌گل این دیدار را برای مشکی‌پوشان به‌ثمر رساند. حسین تهرانی با کمک حسن اکبرنژاد و محمد تقی‌پور، قاضیان این دیدار پربرخورد بودند که چهار کارت زرد برای پیامی‌ها ارمغان داشت.

ابومسلم روی نوار پیروزی

مشکی‌های خراسان پس از پیروزی بر رقیب دیرینه‌شان در دومین هفته باز هم از امتیاز خانگی برخوردار بودند و در حضور ۵ هزار تماشاگر، جمعه ۲۳ شهریور به‌میزبانی نساجی قائمشهر رفتند. شاگردان قیاسی از همان ابتدا با تلفیق تجربه و جوانی شاملو و خداداد حملات متعددی روی دروازه نساجی تدارک دیدند. دقیقه ۱۷ کرنر قدم‌سلطان به عزیزی رسید تا خداداد با آن جثه کوچکش با ضربه سر دروازه پیروز جغتاپور را نشانه بگیرد. دفع ناقص توپ جغتاپور بهترین موقعیت را برای حنطه فراهم کرد تا غریو شادی در ورزشگاه بلند شود.

بعد از این گل، ابومسلم همچنان حاکم زمین بود تا اینکه دقیقه ۴۱ هادی دزفولی خطا روی خداداد را پنالتی تشخیص داد تا خود خداداد آن را به گل تبدیل کند. مازنی‌ها روی این پنالتی به‌شدت معترض بودند و دقایقی هم بازی متوقف شد. نیمه دوم تمام‌وکمال در اختیار نساجی بود، اما دفاع خراسان فقط یک‌بار شکست و آن‌هم دقیقه ۹۰ با ضربه پنالتی نادر دست‌نشان. در این هفته پیام در همدان به تساوی یک‌یک مقابل پاس دست یافت.

مشکی‌ها سرخوش از دو پیروزی در هفته سوم راهی شاهرود شدند و با چهار گل، نفت این شهر را به آتش کشیدند و برگشتند. پیام نیز در این روز در مشهد میزبان المپیک زنجان بود و درحالی‌که ۲ هزار تماشاگر هم یک‌صدا حمایتش می‌کردند، به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل دست نیافت، با وجود اینکه تیم برتر میدان بود. احمد حامد دقیقه ۸۰ با بیرون‌زدن ضربه پنالتی، بهترین فرصت پیروزی پیام را به باد داد.

چهارمین هفته لیگ منطقه‌ای برای دو نماینده خراسان دو نتیجه متفاوت داشت؛ ابومسلمی‌ها به چهارمین پیروزی پیاپی خود دست یافتند و پیامی‌ها هم با شکستی سنگین از قائمشهر برگشتند. مشکی‌پوشان در ورزشگاه خانگی خود و در حضور ۲۵۰۰ تماشاگر با گل‌های شهریار رضایی و علی گلی، شهرداری اراک را بدرقه کردند و سبزوسپیدپوشان مشهدی هم ۴ بر ۱ مغلوب نساجی شدند. تک‌گل پیام را هادی برگی‌زر در دقیقه ۱۰ به‌ثمر رساند. ۱۰ هزار تماشاگر شاهد این دیدار بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->