ایران و روسیه در توسعه تبادل تجربیات قضائی دو کشور همکاری می‌کنند

  • کد خبر: ۱۲۱۷۹۰
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
ایران و روسیه در توسعه تبادل تجربیات قضائی دو کشور همکاری می‌کنند
در دیدار معاون اول قوه قضائیه و رئیس دیوان عالی کشور روسیه، طرفین بر توسعه همکاری‌های قضائی و تبادل تجربیات در خصوص فناوری‌های نوین تأکید کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه که برای شرکت در اجلاس رؤسای دیوان عالی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های به تاجیکستان سفر کرده است، با لبدیف، رئیس دادگاه عالی روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در فضایی صمیمانه و با حضور مقامات قضائی و سیاسی دو کشور برگزار شد، مصدق با اشاره به سطح بالای روابط دو کشور که و اینکه طی سال‌های اخیر از رشد کمی و کیفی شایان توجهی برخوردار بوده، ظرفیت موجود در چارچوب توسعه همکاری‌های حقوقی و قضائی دو کشور را برای پیشبرد همه جانبه روابط دو کشور، امری بسیار مهم و یک ضرورت دانست.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به تجربه جمهوری اسلامی ایران در زمینه دادرسی الکترونیک در دوران کرونا افزود: در طول این مدت ضمن رعایت و حفظ حقوق طرفین دعوی و مقررات قانونی، سیستم قضائی موفق شد با طراحی و اجرای سامانه‌های هوشمند بسیاری از پرونده‌ها را به صورت غیرحضوری ساماندهی کند، فرایندی که خود موجب کاهش قابل توجه مراجعات حضوری به مراکز قضائی شد.

مصدق با اشاره به اینکه موضوع حاکمیت مقررات آیین دادرسی در ایران قدمتی ۱۲۰ ساله دارد، تصریح کرد: در یک دهه اخیر تحولات تقنینی زیادی در قوانین شکلی و ماهوی در ایران از جمله در حوزه عدالت قضائی، صورت گرفته است. ضمن آنکه مراکز پژوهشی از هر فرصت و ظرفیتی به خصوص ارتباط و بهره‌مندی از تجربیات سایر کشور‌های موفق جهان در این حوزه را در دستور کار دارند.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه گفت: این قبیل نشست‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی فرصتی برای خروج حقوق از انجماد و افزایش پویایی اندیشه‌های حقوقی است.

وی ضمن اشاره به اینکه تعدادی از ایرانیان در روسیه زندانی هستند و ممکن است برخی از اتباع دو طرف دارای مشکلات قضائی باشند، ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل موافقتنامه‌های همکاری قضائی، راه برای انتقال محکومان و حل مشکلات مردم هموار شود.

در ادامه این دیدار لبدیف، رییس دادگاه عالی فدراسیون روسیه نیز ضمن استقبال از تقویت همکاری‌های حقوقی و قضائی بین دو کشور، از معاون اول قوه قضائیه دعوت کرد تا در جشن یکصد سالگی تأسیس دیوان عالی روسیه شرکت کند.

وی با اشاره به تجارب روسیه در زمینه دادرسی الکترونیک بر آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و همچنین سایر زمینه‌ها تأکید و اعلام کرد که برای انعقاد یادداشت تفاهم همکاری آمادگی وجود دارد.

مقام روسی ضمن اشاره به رشد فزاینده فناوری‌های نوین در قرن جدید، از افزایش همکاری‌ها استقبال و آن را یک ضرورت دانست.

لبدیف همچنین ضمن استقبال از پیشنهاد معاون اول قوه قضائیه برای تبادل هیئت‌های کارشناسی و اعلام آمادگی برای اعزام تیم قضائی و حقوقی از روسیه به کشورمان افزود: در روسیه حق ابتکار در سیستم قضائی این کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی در پایان آمادگی روسیه را برای تبادل اطلاعات و امضای یادداشت تفاهم و همکاری، به اطلاع طرف ایرانی رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->