سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت)
سرخط خبرها

شناسایی ۵۳ مورد ابتلا به آتروفی در شرق کشور

  • کد خبر: ۱۲۲۰۰۹
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
شناسایی ۵۳ مورد ابتلا به آتروفی در شرق کشور
سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۵۳ بیمار مبتلا به آتروفی یا تحلیل عضلانی نخاعی (SMA) در استانهای سه گانه خراسان شناسایی شده اند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری آتروفی یا تحلیل عضلانی نخاعی Spinal muscular atrophy ) SMA) گروهی از بیماری‌های ژنتیکی است که به نورون‌های حرکتی آسیب رسانده و آنها را از بین می‌برند و چهار نوع اصلی دارد.

وی ادامه داد: نورون‌های حرکتی، نوعی سلول عصبی هستند که در نخاع و قسمت پایینی مغز (ساقه مغز) قرار دارند و حرکات عضلات ارادی بدن در دست‌ها، پاها، صورت، قفسه سینه، حلق و زبان را کنترل می‌کنند.

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به موازات از بین رفتن نورون‌های حرکتی، ماهیچه‌های بدن شروع به ضعیف شدن و تحلیل می‌کنند از این رو درگیری عضلات در این بیماری پیشرونده بوده و با گذشت زمان بدتر می‌شود و می‌تواند بر صحبت کردن، راه رفتن، بلع و تنفس تأثیر بگذارد اما توانایی ذهنی و شناختی این بیماران طبیعی است.

وثوقی مقدم افزود: از این ۵۳ بیمار در استان‌های خراسان، ۴۱ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۰ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و همچنین۲ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی قرار دارند.

وی اضافه کرد: میزان بروز این بیماری بدون در نظر گرفتن نژاد یا جنس چهار  تا ۱۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده تخمین زده می‌شود که در صورت ازدواج با فرد ناقل دیگر احتمال بروز بیماری در تولد فرزندان وجود دارد.

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در راستای اهمیت خدمات رسانی به بیماران خاص به همت مدیریت امور بیمارستانی ویزیت بیماران مبتلا به اس.ام.ای در بیمارستان قائم(عج) انجام می‌شود که این ویزیت در سه قسمت سه ساعته توسط گروه نورولوژی اطفال و بزرگسال انجام می‌شود که قسمت اول آن طی روزهای اخیر برای ۲۲ بیمار انجام شد.

وثوقی مقدم افزود: همچنین در قسمت دوم و سوم بیماران خراسان شمالی و جنوبی نیز در پی اطلاع‌رسانی ویزیت خواهند شد.

وی ادامه داد: داروی این بیماران به ۲ شکل تزریقی و خوراکی به بیماران به صورت رایگان عرضه می‌شود که هر دز آن ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. 

وی با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب درمانی شمال شرق کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان شمالی و جنوبی به عنوان اقمار آن شناخته می‌شوند ادامه داد: از جمله اقدامات کلی معاونت درمان این دانشگاه در گذشته اجرای صحیح بسته حمایتی از بیماران SMA و درآینده اجرای مستمر همین بسته و تخصیص دارو و پیگیری درمان این بیماران است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی و نیز افزون بر ۵۰ مرکز تحقیقاتی در زمینه‌های بیماری‌های مختلف، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->