سیل در کلات هیچ فوتی نداشت برخورد کوئیک و پارس در مشهد ۶ مصدوم برجا گذاشت (۲۸ اردیبهشت) پرونده سیل مشهد روی میز کمیسیون اصل نود! کشف پیکر‌های چهار مفقود سیلاب در فریمان (۲۸ اردیبهشت) قتل جوان ۲۷ ساله افغان به‌خاطر توپ بازی! (۲۸ اردیبهشت) تمام خسارت‌های درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی تا اسفند ۱۴۰۲ پرداخت شد | تسویه حساب ۲۰ روزه با بازنشستگان بازگشایی ۴۴ محور مسدود شده در خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت) تصادف پراید و پژو ۲۰۶ در قوچان ۷ مصذوم برجا گذاشت(۲۸ اردیبهشت) از ۸۱ روستای دارای سکنه سرخس فقط یک روستا جاده دسترسی ندارد نجات معجزه آسای جوان مشهدی از داخل چاه (۲۸ اردیبهشت) نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان   محور صالح آباد - تربت جام بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) متلاشی شدنِ شبکه شیطان پرستی و دستگیری ۲۶۱ نفر نجات نیسان آبی با پنج سرنشین از درون سیلاب (۲۸ اردیبهشت) این پزشکان متخلف هستند عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شهر تاب نیاورد

  • کد خبر: ۱۲۲۳۰
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۸
شهر تاب نیاورد
به بهانه بارش باران در خوزستان که باعث آب‌گرفتگی معابر و بالا زدن فاضلاب در این شهر شد
ارژنگ حاتمی - داستان تکراری است. بارش باران و آب‌گرفتی این‌بار در اهواز، آن هم بارانی که این‌بار از قبل هم پیش‌بینی شده بود. اتفاقی که در نهایت افتاد آب‌گرفتگی معابر در این شهر و دیگر شهر‌های خوزستان و بالا زدن فاضلاب در سطح شهر‌ها بود، اتفاقی که باعث شد نه‌تن‌ها مدارس، بلکه ادارات اهواز و کارون هم روز سه‌شنبه تعطیل شوند. این حادثه ما را بی‌اختیار به یاد ترانه «خوزستان» چاوشی می‌اندازد: تنهای تنهای تنهایی، مظلوم مظلوم مظلومی، بی‌یار بی‌یار بی‌یاری، خوزستان خوزستان خوزستان.

پاس‌کاری و نوشابه باز کردن برای همدیگر
اگر دقت کرده باشید، مسئولان در این‌گونه مواقع از این صحبت نمی‌کنند که چرا این اتفاق افتاده است و چه باید کرد که بار دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم، بلکه حرف‌ها از جنس آمار است، آمار افرادی که بعد از این اتفاق به محل اعزام شده‌اند و کلی هم زحمت کشیده‌اند. در پایان این اظهارنظر‌ها به جای آنکه شاهد عذرخواهی از مردمی باشیم که خانه و وسایلشان دچار آسیب، و زندگی شان مختل شده است، بیشتر شاهد انداختن توپ در زمین یک سازمان دیگر یا نوشابه باز کردن برای نهادی دیگر هستیم. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بعد از آب‌گرفتگی‌های این شهر از به کارگیری ۱۷۰۰ نیرو و تأمین ۸۳ دستگاه مکنده، خودوی امدادرسان و پمپ سیار برای رفع آب‌گرفتگی‌ها خبر داد و در انتها گفت: «بار اصلی تخلیه دفع آب‌های سطحی بر عهده شبکه فاضلاب شهر اهواز است و باید از تلاش عوامل آبفا در زمان بارندگی تشکر کرد.»

آب‌گرفتگی، نوسان برق، فوت ۴ زن
این‌بار در آب‌گرفتگی‌ها مراکز درمانی نیز بی‌نصیب نماندند. شاید بشود از کنار آب‌گرفتگی اورژانس قدیمی بیمارستان رازی اهواز به‌سادگی گذشت، اما در هر صورت، نمی‌توان در قبال فاجعه‌ای که در بیمارستان امام اتفاق افتاد بی‌تفاوت بود. رئیس بیمارستان درباره مرگ ۴ بیمار زن در بخش آی‌سی‌یوی این بیمارستان گفت: «در پی بارش‌های بی‌سابقه روز دوشنبه اهواز شاهد نوسانات شدید برق شهری بودیم. هم‌زمان با این مسئله، در یکی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه این بیمارستان، ۴ بیمار دچار مشکل شدند. همیشه تیم پزشکی در آی‌سی‌یو مستقرند و به رغم اینکه عملیات احیا برای این بیماران انجام شد، متأسفانه این ۴ بیمار فوت کردند.» بخش زیادی از توییت‌هایی که درباره اهواز و بارانش منتشر شده بود به فوت این ۴ زن اشاره می‌کرد: «خبر ناراحت‌کننده این است که بعد از بارش کم‌سابقه در اهواز، به خاطر نوسانات شدید برق شهری، ژنراتور بیمارستان امام‌خمینی (ره) دیر عمل کرد و در نهایت، به دلیل از کار افتادن دستگاه‌های اکسیژن، ۴‌زن از دنیا رفتند. افکار عمومی منتظر رسیدگی جدی به این پرونده است.» رضا ساکی، روزنامه‌نگار، هم توئیتی به این شرح نوشت: «باران شروع شد. باران شدید شد. شهر تاب نیاورد. آب تخلیه نشد. فاضلاب بالا زد. نوسان برق شد و برق قطع شد. دستگاه‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه خراب شدند و ۴ بیمار فوت کردند.»

طنز‌ها و گله‌های کاربران فضای مجازی
فضای مجازی و مخصوصا توییتر نیز شاهد اظهارنظر بسیاری از کاربران بود. هرچند در این میان بودند برخی از کاربرانی که سعی کردند با زبان طنز از مسئولان انتقاد کنند، تعداد کاربران نسبتا عصبانی بیشتر بود. کاربری به طعنه نوشت: «تهران هوا نداره، آذربایجان زلزله اومده، سیل‌زده‌ها هنوز تکلیفشون مشخص نیست، ولی بیایید واسه پهپاد جهرمی اسم انتخاب کنیم!» فرد دیگری نیز توییتی به این شرح داشت: «سلام. به اهواز خوش آمدید. بابا یک بارون بود! رودخونه شد‌ن خیابون‌ها به مسئولان چه مربوطه؟ نگران نباشید! یکی دو متر بیشتر آب تو خیابون‌ها نیست! ببخشید اگه یواش حرف می‌زنم. مسئولان خواب هستن! شما هم آروم حرف بزنین که بیدار نشن!» کاربر دیگری با انتشار فیلمی از فرودگاه اهواز به‌طنز نوشت: «از مسئولان بابت احداث باند فرودگاه روی دریا متشکریم! واقعا راضی به این همه زحمت نبودیم!» برخی دیگر از کاربران در نقدهایشان نمایندگان شهرشان در مجلس را نشانه گرفتند: «نمایندگان اهواز چه کردند؟ می‌توانستند طی ۴ سال یک‌صدا پیگیر بهبود وضعیت زیرساخت‌های فاضلاب‌های شهر باشند.» و کاربر دیگری در این باره نوشت: «بیش از ۳۰۰ نفر از حوزه انتخابیه اهواز ثبت نام کرده‌اند. به نظرم اگر همین جمعیت بیایند و به مناطقی از اهواز که مشکل آب‌گرفتگی پیدا کرده‌اند اعزام شوند دیگر هیچ نیازی به ورود گروه‌های داوطلب نخواهد بود. بزرگوارانی که احساس تکلیف کردید! مردم بی‌صبرانه منتظر کمک شما هستند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->